• Anonym (sertralin)

Utsättning av sertralin i flera månader??

Jag planerar att bli gravid och har sagt till min läkare att jag ev vill sluta med min sertralin innan, eller så tidigt som möjligt. Jag äter 100 mg just nu. enl henne så trappar man ner under några månader (!?)  och sen gör man en utvärdering på hur man mår osv. Ska man verkligen behöva trappa ner under SÅ lång tid? Är orolig för biverkningar på bebis ( om det nu tar sej innan jag hunnit sluta)

Under hur lång tid trappade DU ner? 

• Svar på tråden Utsättning av sertralin i flera månader??
  • Anonym

jag trappade ner över ett år.
    men man kan göra det fortare om man står ut med biverkningar några veckor.

• Hyperduttan

Jag tyckte det var vidrigt att trappa ur... Förvånad Tog flera månader... och sen ganska sänkt och "Luddig" i huvudet i 1½ mån efter jag trappat ur helt och jag hade bara 50 mg att trappa ur...

• Anonym (sertralin)

:-O Är det SÅ jobbigt?? Det har ingen talat om för mig innan...... :-/  Jag vill ju inte må så jäkla dåligt när jag är gravid... men inte heller att barnet ska ta skada! Usch... nu blev jag riktigt nervös....

• As mamma

Jag tog bort litium, seroquel, effexor, nozinan och imovane, satte in zoloft och sänkte lamictal, på någon månad, det var det hemskaste jag gjort i hela mitt liv. Du behöver inte ta bort sertralin för att bli gravid, jag äter nu 100 mg zoloft. Det du kan behöva göra är att ta bort den under de sista månaderna för att barnet inte ska få abstinensbesvär. Men det är ju också viktigt att du mår bra, då får man väga för- och nackdelar med medicinerna mot varandra.

• mamma2kids

jag trappade ner venlafaxinet på 2 veckor från 150mg.mådde helvetet!!känns fortfarande.3 vecrkor har gått.men helldre må skit än skada barnet.lider av panikångest.och de innehåller sertralin och nå annat.2 i en tablett.av venlafaxin kan babysen få andnöd efter förlossning,antar att dom andra då har samma efter följder.

• As mamma
    mamma2kids skrev 2011-08-28 14:47:22 följande:
    jag trappade ner venlafaxinet på 2 veckor från 150mg.mådde helvetet!!känns fortfarande.3 vecrkor har gått.men helldre må skit än skada barnet.lider av panikångest.och de innehåller sertralin och nå annat.2 i en tablett.av venlafaxin kan babysen få andnöd efter förlossning,antar att dom andra då har samma efter följder.
    Det stämmer inte, vissa antidepressiva går bra att ta under en graviditet, och det är inte alls bättre att gå runt och må dåligt för det påverkar barnet även det. Man ska alltid prata med läkare och göra en individuell bedömning!
Svar på tråden Utsättning av sertralin i flera månader??