• Fr1dlyst

Hjälp! Kan jag stryka plastmattan?

Kan jag stryka min plastmatta? Det står inte bland skötselråden men den är så himla skrynklig och korvas upp varje gång vi öppnar toalettdörren för den inte ligger helt slätt utanför..

www.ellos.se/dv/1-Hem-Mattor-Plastmattor/_/N-f8t

Axel 080415 och Ludvig 100315
  • Svar på tråden Hjälp! Kan jag stryka plastmattan?
  • Wilowa

Knappast, plasten smälter ju väldigt lätt. Fast testa att blöta mattan och låt den torka utsträckt på nåt sätt.

• La Lola

Jag skulle inte stryka den.
    Jag skulle nog hellre lägga den i press ett par dagar.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Fr1dlyst

Tänkte mig på superlåg värme.. Men då vågar jag inte Tungan ute
    Har testat att tvätta den flera gånger, men kanske kan testa att lägga den på marken och torka efteråt. Är så himla trist att den inte ligger slätt.

Axel 080415 och Ludvig 100315 <3
  • hannamiller

om det skulle funka så skulle jag nog testa att ta dubbelhäftande tejp..

• Wilowa
    Fr1dlyst skrev 2011-08-27 08:36:51 följande:
    Tänkte mig på superlåg värme.. Men då vågar jag inte Tungan ute
    Har testat att tvätta den flera gånger, men kanske kan testa att lägga den på marken och torka efteråt. Är så himla trist att den inte ligger slätt.
    Testa att dra i den lite efter tvätt och ev hänga lättare tyngder i den om du hängtorkar den.
  • Husis

Tvätta den, rulla ihop den hårt när den är blöt och låt ligga i ett dygn. Häng den sedan slätt!

• Fr1dlyst

Tack för alla svar! Ska testa att rulla ihop den blöt och sedan hänga den..

• FruSen

Har du en mangel? Kanske det skulle fungera att köra den i mangeln ett varv istället?

• Husis

Att rulla fuktiga mattor hårt, är ett gammalt sätt att få trasmattor riktigt släta. Funkar!

• Fr1dlyst
    FruSen skrev 2011-08-27 09:02:31 följande:
    Har du en mangel? Kanske det skulle fungera att köra den i mangeln ett varv istället?
    Har en magel, men mattan är ganska lång så tror det blir på tok för tjockt..
  • FruSen
    Fr1dlyst skrev 2011-08-27 09:08:38 följande:
    Har en magel, men mattan är ganska lång så tror det blir på tok för tjockt..
    OK, men det går inte att köra den från båda hållen då?
     Till hälften från ena hållet och sen rulla upp och köra från andra hållet..?
Svar på tråden Hjälp! Kan jag stryka plastmattan?