• FruSen

Hjälp! Jag dör!! ("avgiftas" från nässpray)

Besökte läkare i torsdags och fick nasonex utskrivet pga mitt nässpraysberoeende.
    Men det här funkar inte!!!

Läkaren säger att jag ska ersätta min vanliga spray med två doser nasonex PER DAG!!!
    Det fungerar inte, jag är ordentligt beroende och använder otrivin menthol flera ggr dagligen.

Just nu är jag så dum att jag kör på otrivin parallellt, det fungerar ju inte annars, jag blir ju galen.
    Jag fixar verkligen inte nästäppan, måste ha något som lättar!!

• Svar på tråden Hjälp! Jag dör!! ("avgiftas" från nässpray)
  • SoStylish

Beroende av nässpray? Hur blir man det? Är du täppt för jämnan och använder mycket nässpray av den anledningen eller använder du nässpray även när du inte är snuvig också?

• Tygtiiger

Vänj av en näsborre i taget, dvs skippa otrivin i den vänstra i några dagar och när det har släppt i vänstra så slutar du spraya i den högra. Då får du luft hela tiden!

Öka INTE nasonexdosen, då fräter du sönder slemhinnan det tar ett par tre dagar innan effekten kommer fullt ut.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • FruSen

Jag har använt nässpray dagligen i flera år (sedan 2007).
    Är inte täpp/snuvig eller allergisk, men effekten av att använda nässpray för länge blir ju att man bli täpp och beroende.

• amalie79

Om man använder en massa nässpray så måste man bara öka dosen hela tiden eftersom det hjälper mindre och mindre. Till slut är man konstant täppt i näsan.

Man kan börja blöda ur näsan också, för att slemhinnorna är så skadade.

Sorry, Ts, vet inte hur du ska göra, mitt ex var också sådan men han lyckades sluta. Eller, egentligen så berodde det nog på att han slutade röka så hans förkylningar blev färre och då kom det med i farten liksom.

• FruSen
    Tygtiiger skrev 2011-08-27 10:41:29 följande:
    Vänj av en näsborre i taget, dvs skippa otrivin i den vänstra i några dagar och när det har släppt i vänstra så slutar du spraya i den högra. Då får du luft hela tiden!

Öka INTE nasonexdosen, då fräter du sönder slemhinnan det tar ett par tre dagar innan effekten kommer fullt ut.  
    Men gud, jag står inte ut !
    Tungan ute
    Det här är ju som att försöka få en herionist att övergå till vanliga cigaretter!!!!!
  • frökenelisabeth

Usch vad jobbigt! Ring till din läkare igen tycker jag. Har inga råd att ge, men skickar lite pepp i alla fall.

• FruSen

Ja, alltså nu har jag ändå använt min vanliga (otrivin) tillsammans för jag klarar inte av täppan då nasonexen inte gör något alls åt det!

• coloredsnow

Tänk på barnen i Aaaaafrika sen inser du att ditt elände är absolut ingenting mot deras!

Nej, jag skojar och är ironisk, jag är bara så trött på "barnen i Afrika" tas till för att förminska mitt personliga lilla elände.

Det var ett smart tips att ta bara ena näsborren, önskar att jag hade varit så smart när jag avgiftade mig själv.
    Eftersom det inte finns något annat sätt än att härda ut så tycker jag att du ska passa på att tycka riktigt synd om dej själv. Man har ju inte anledning sådär jätteofta annars. Handla det du tycker bäst om, choklad, gelehallon eller vad det är och så frossar du i det alldeles själv.

Det är klen tröst men jag vet hur det är och det blir bättre.Solig

• Purpurbräcka

Jag har inte varit lika beroende som du, men jag brukar få köra några dagars avvänjning efter varje förkylning. Då brukar jag köra en näsborre i taget och så försöker jag dessutom att stå ut med nästäppan på dagtid och bara spraya när jag ska sova.

• elzilen

Begär att få kortisontabletter oxå. Jag fick nasonex och kortisontabletter utskrivna. Samt att jag använda min "vanliga" nässpray parallellt nga dagar i början (endast tre ggr per dag) det var jobbigt men det hjälpte verkligen, blev av med mitt sprayberoende efter två veckor (å då har jag använt nässpray dagligen sedan 2004 ca)

Svar på tråden Hjälp! Jag dör!! ("avgiftas" från nässpray)