• Trasan0606

Utslag/eksem bakom öronen - problem med bärsjal

Min 6 veckors lillkille älskar bärsjalen (tricot slen) och jag med. Har precis upptäckt att han har fått utslag som vattnas bakom öronen, förmodligen pga att han kan sova där i flera timmar i sträck och det blir väldigt varmt och fuktigt. Han har mycket hormonplitor i ansiktet och skrov vid ögonbrynen och i hårbotten.

Jag testar nu att badda med klorhexidin och ha på kroppspuder (tips fr apoteket) och det hjälper för stunden men problemet kvarstår. Har testat att klippa till små kompresser för att lägga mellan örat och huvudet men de åker iväg hela tiden.

Är det någon som varit med om något liknande? Oavsett om ni burit i sjal eller inte. BVC tyckte att jag skulle torka med olja men då blir det bara värre för det blir aldrig torrt bakom örat. Krämer sa de på apoteket att man inte skulle använda till så små.

Blir så ledsen när jag ser hur obehagligt det ser ut att vara.. Vill inte sluta bära i sjal för då kommer jag bli sittandes i soffan hela dagen och amma.

Tacksam för alla tips jag kan få!

• Svar på tråden Utslag/eksem bakom öronen - problem med bärsjal
  • Thursday

Sitt i soffan och amma ett tag så att det får läka ut om du nu verkligen tror att det är det som är problemet?

• Trasan0606

Det gör jag med men det blir varmt mellan min arm och hans huvud också så problemet kvarstår. Även när han vaknar på morgonen är det fuktigt för han vrider alltid huvudet åt sidan. Dessutom har jag en 3,5 åring hemma som pockar på uppmärksamheten och sitta i soffan i ett par timmar uppskattas inte av honom...

• Mellanmjölkens land

Du kan inte ha ute huvudet lite mer? En 6veckors är ju inte vaken jättemycket men några timmar blir det i alla fall.

Ett tips för att få det att torka upp är potatismjöl som drar åt sig fukten. Kroppspuder finns oxå men potatismjöl funkar precis lika bra.

• Sanningsdan

Få hjälp på BVC och blir det inte bättre kräv att få remiss till hud innan det blir en riktigt ful infektion. Det blev det på min son trots att jag tvättade, baddade och la om med kompresser. En dag när jag satt och matade såg jag att det poppade upp varblåsor över hela huvudet. Det krävdes två rejäla penicillinkurer innan han blev frisk.

• Trasan0606
    mildamatildas skrev 2011-08-27 19:53:14 följande:
    Få hjälp på BVC och blir det inte bättre kräv att få remiss till hud innan det blir en riktigt ful infektion. Det blev det på min son trots att jag tvättade, baddade och la om med kompresser. En dag när jag satt och matade såg jag att det poppade upp varblåsor över hela huvudet. Det krävdes två rejäla penicillinkurer innan han blev frisk.
    Usch, stackars liten. Jag har faktiskt fått en tid på närakuten ikväll för nu börjar det lukta lite tveksamt. Är lite skraj för en svampinfektion.
    Mellanmjölkens land skrev 2011-08-27 17:36:36 följande:
    Du kan inte ha ute huvudet lite mer? En 6veckors är ju inte vaken jättemycket men några timmar blir det i alla fall.

Ett tips för att få det att torka upp är potatismjöl som drar åt sig fukten. Kroppspuder finns oxå men potatismjöl funkar precis lika bra.
    Kroppspuder testar jag just nu och det funkade ok i ett par dagar men nu ser det illa ut igen men det är bättre än kompresser som bara far omkring. Huvudet är inte helt inpackat i sjalen men det är alltid en sidan som ligger mot mig och där blir det tokvarmt, även när han sover i sängen så blir det vattnigt och luktar illa.

Tack för era tips. Tar tacksamt emot fler om någon har, t ex om ni använt någon kräm eller så.
  • Zanna86

Min lilla dotter hade detta med. Det var klibbigt och det luktade illa bakom öronen. BVC sa att det var vanligt. Hon ammades och det rann ner för kinden och bakom örat, sedan var hon ett "kräk" barn som spydde ofta då hon låg ner som också rann ner. Jag höll det bara torrt, baddade det med ljummet vatten varje dag. Inga konstiga salvor osv... det försvann när hon var 5 mån helt. Jag använde aldrig bärsjal... du kan säkert fortsätta med det men att du bara rengör det varje morgon o kväll och gärna torkar det torrt efteråt så det inte är blött, då växer baciellerna mera =)

• Trasan0606

Var på återbesök hos bvc idag så närakuten inte hade några bra idéer och det är skorv bakom öronen som blir irriterat. Fick rådet att tvätta rent med ljummet vatten och mild tvål, lufttorka och sen pröva att smörja på ett tunt lager med inotyol. Får väl se hur det här går men det växer nog bort men jobbigt är det. Fortsätter nog även med kompresser på natten för då blir det varmt.

Tack för era tips! Ska även försöka ha huvudet utanför sjalen lite oftare.

Svar på tråden Utslag/eksem bakom öronen - problem med bärsjal