• Bräckehäxan

köksplanering! råd och tips mottages!

Jag gjorde en likadan tråd för några  månader sedan.
    Nu har vi äntligen köpt huset i fråga (utdragen affär mellan släktingar, dödsbo etc.)

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-22-87/m56709140.html

Jag fick så himla mycket bra tips och idéer i den förra tråden så jag måste göra en likadan igen!

Dock med helt andra förutsättningar än tidigare.
    Vi har ändrat oss gällande mycket, den största förändringen är att köket kommer ligga i ett helt annat rum!

Jag har redan ritat massa olika varianter av samma kök, jagh vet på det stora hela hur jag vill ha köket, dvs med placering av ugn, häll och diskho.
    Det jag behöver råd och tips om är t.ex. hur väggskåpen ska vara. Bara vitrin, inga vitrin etc?
    Vilken bredd på underskåp? Alla samma bredd? Alla samma skåp för ett enhetligt utseende.. etc etc..

Kom med alla era kökstips!
    Lite olika bilder från IKEA´s planeringsverktyg.

Köket utifrån, fast här har vi tagit bort ett av fönstern vilket vi inte kommer göra! Ett högskåp mindre enligt de andra bilderna.

Kom an med era bästa tips!!

• Svar på tråden köksplanering! råd och tips mottages!
  • Bräckehäxan

Denna ritning gjorde jag precis, känner mej ganska nöjd.. tror det blir bra med diskho rakt fram, mellan induktionshällen och ugnen. Då får man en hel arebtsbänk över till annat och slipper uppdelad yta.
    Vitrinskåp är snyggt, men hur ser det ut med grejjer i dem? Det ska vara glas i dem har jag tänkt, allt annat går att förvara i lådorna. Måste man ha vitrinskåpen iordninggjorda för att de ska va snyggt, bara ha snygga, matchande saker i dem, eller hur gör ni?

är tveksam till vitrin, även om jag tycker det är skitsnyggt så tror jag att det snabbt bara skulle se stökigt ut, samt fullproppat. Bättre att ha stängda skåp kanske..

• Mamsis

Personligen anser jag att vitrin = minutiös ordning och reda. Glasen i raka rader etc. Gärna färgstämt så det inte blandas färger.

Andra bra saker att tänka på är att det ska finnas plats att ställa ner åtminstone en kastrull mellan spis och diskbänk samt att det är bra med avställningsyta i närheten, helst intill, kyl och frys så man slipper packa påsig en massa och stå och vingla med det när man ska i eller ur med grejer.

• Bräckehäxan

ja jag håller nog med om vitrinskåpet.. får fundera på det..

bra saker att tänka på...

• Bräckehäxan

Nu har jag ritat upp köket igen.. bytt plats på kyl+frys och skafferi+ ugn...

tror ni det är bättre? har ej någon åsikt än... ska titta och fundera...

• Mamsis

Rent praktiskt är det bättre, men jag tycker nog det förra är mer estetiskt tilltalande. Det ÄR inte lätt med kök.
    Kan ni ha en köksö? En liten en som man kan rulla bort kanske? Jag tänker på om man komme rmed heta plåtar och det blir riktigt varmt för att man har missbedömt hur tjock grytlapp man behöver (kanske bara jag som gör det..)
    Men det ser iofs inte ut att vara så långt till diskbänken så det kanske inte är ett problem alls.

• Bräckehäxan

jag tror att jag föredrar att ha kyl&frys på den lilla väggen. De hamnar då centralt i kök+matsal vilket kan vara bra då man plockar fram saker till matbordet etc. Dessutom tycker jag inte om tanken att gå tvärsöver köket med varma plåtar och ugnsformar. Ungar som springer runt benen och hunden som vi snubblar på titt som tätt.... Bättre att ha ugnen parallellt med bänken.

Så det blir som jag först täbnkt.. =)

tack för råd..

• Konvaljen

Det ser fint ut men du har i princip ingen avställningsyta vid diskbänken. Var ska du ställa disken du torkat?
    Jag tror också som någon skrev att vitrinskåp kan vara snyggt i teorin men sällan i praktiken eftersom man (iallafall vi...) inte har allt färgmatchat och ställt i raka rader i köksskåpen.
    Väggsnutten till höger om kyl/frys, vad fyller den för funktion?

• Bräckehäxan
    Konvaljen skrev 2011-08-29 19:42:29 följande:
    Det ser fint ut men du har i princip ingen avställningsyta vid diskbänken. Var ska du ställa disken du torkat?
    Jag tror också som någon skrev att vitrinskåp kan vara snyggt i teorin men sällan i praktiken eftersom man (iallafall vi...) inte har allt färgmatchat och ställt i raka rader i köksskåpen.
    jag har ju en bänk vid diskhon, bänken över diskmaskinen... 

väggen vid kyl och frys är en murad vägg som vi ej kan ta bort av bärighetsanledning... den gränsar till matsalen och där ska en kamin stå...
  • Bräckehäxan
    Konvaljen skrev 2011-08-29 19:42:29 följande:
    haha, vadå torka disk? haha..
    det enda jag diskar för hand är typ stekpanna och kastruller och kanske nån tillbringare, bunke etc.
    Jag står inte och torkar disken i varje fall, men tanken var god!

jag står ändå fast vid att jag tror att jag uppskattar mycket sammanhängande arbetsyta som inte upptas av häll, diskho etc. Den kan man göra vad man vill med, buffebord när man har gäster, bullbak, etc.
    Det jag stör mej mest på i mitt nuvarande hyresrätt-kök är just att jag inte har någon arbetsyta, den är uppdelad på småytor som är helt meningslösa.

Därav ser jag hellre en lösning där jag klämmer ihop diskho och häll på ena väggen, så får jag andra väggens bänkyta till sammanhängande arbetsytra..
  • Konvaljen

TS: jag missade att du hade avställningsyta till höger.
    Gällande disk så blir det slabbigt, vi har inte ens ett diskställ och då får man torka kastruller, plåtar etc. Ett av köken vi haft hade jätteliten yta bredvid diskhon, en dundermiss som vi inte tänkte på först men blev varse sen...

Svar på tråden köksplanering! råd och tips mottages!