• HeddaBigBum

Jesus födelse... 24: eller 25:e?

Min man är från USA och där firar man ju jul den 25, "because that's the day Jesus was born." Varför firar man den 24 i Sverige undrade han.

Jag:
    Hmm... jo, men... alltså... ehh... enligt den svenska kyrkans tolkning av bibeln föddes han den 24:e...

Sen blev jag osäker... står det så i bibeln?

• Svar på tråden Jesus födelse... 24: eller 25:e?
  • CamoMillan

Vi firar julafton till minne av Jesu födelse. Jag tror det var den 24.......

• Salt Groda

nä, han är född den 25:e men man firar på aftonen innan som man ju gör på många högtider. Man vakar in den dagen, som på nyårsafton, man firar ju dagen innan det blir nytt år. Även midsommar firar man på "aftonen" och inte "dagen".

• Trossens mamma

föddes han ej på julaftonen...? eller va de juldagsmorgon

• CamoMillan

Okej det är så det är....

• Salt Groda

Förresten är nya rön att han föddes en helt annan dag....

Om han nu ens fanns, vem vet?

• HeddaBigBum

Salt Katt:
    Aha! Då tror man ju samma i båda länder, men firar olika!

• NizzY

verken eller faktiskt , men vet att jesus av nasaret är egentligen född på våren änligt då vissa naturveteskaps män , kyrkan ha dock ändrat på det hela så det passar de bäst... heyey komet för snart 2004 år sen som skulle då visa vägen till barnet var visst oxå synligt på himmla valvet på jorden då från feb till april , ja i alla fall , i det romersk katoliska kyrkan firar vi den 24

• ressiwresseB

Den 25/12 var, enligt den gamla Juliansk kalender, vintersolståndet. Det var på den dagen att Mithradyrkan hade sin högtid, då Mithra föddes på den 25. Mithradyrkan var kristendomens största konkurrent på den tiden. Som bekant snodde kristendomen de flesta hedniska högtider, och julen är inget undantag.

Ingen vet exakt när jesus föddes, eller omständigheter kring hans födelse, men många experter och forskare är åtminstone eniga att det var nog mellan 12 och 4 BC (before christ... vet inte vad det heter på svenska)

• Salt Groda

Ja, det var lite det jag menade med att han egentligen är född nån helt annan dag. Men enligt kyrktradition är det den 25:e man räknar.
    Att han var född "före kristus" är ju ganska lustigt!!

Svar på tråden Jesus födelse... 24: eller 25:e?