• Anonym (Karin)

vilken ssri kan lindra adhd/add?

Jag står i kö för adhd-utredning och jag vet redan att jag har ADD. Nu är frågan, jag är väldigt stresskänslig och har  lätt för att svänga i humöret. På senaste tiden så har jag stressat otroligt mycket så till den grad att jag börjat utveckla en deppression.

Mitt svar på mitt problem är troligen Concerta men den får jag inte testa innan utredningen är klar så nu undrar jag om det finns någon SSRI som kan fungerat lite på samma sätt som Ritalin eller Concerta? Jag har stora svårigheter med koncentrationen så en fördel är ju om medicinen inte förvärrar koncentrationsförmågan ytterligare.

Någon med ADHD som blivit hjälpt av SSRI? 

• Svar på tråden vilken ssri kan lindra adhd/add?
  • Hyperduttan

Jag blir superpucko på antidepressivt enbart... tycker du ska hålla ut eller kanske fråga om humörstabiliserande kan hjälpa? 

Har inte testat alla antidepressiva men de jag testat (och inte haft annan medicin som skydd) så har jag blivit väldigt hyper med ökad irritation/agressivitet...

Men läkarna har ju störst koll, fråga :) 

• As mamma

Prata med läkarna.. kan vara farligt att bara köra med SSRI, t ex om man är bipolär och bara tar antidepressiva kan man trigga igång en manisk episod. Biverkningarna kan vara väldigt annorlunda, så det kan vara värt att vänta på Concerta. Antidepressiva kan ju funka mot depression eller ångest, och det kanske kan förbättra din koncentrationsförmåga lite, men de hjälper ju inte direkt mot koncentrationen. Fråga läkaren, det är bäst.

• Anonym (Karin)
    As mamma skrev 2011-08-28 12:57:15 följande:
    Prata med läkarna.. kan vara farligt att bara köra med SSRI, t ex om man är bipolär och bara tar antidepressiva kan man trigga igång en manisk episod. Biverkningarna kan vara väldigt annorlunda, så det kan vara värt att vänta på Concerta. Antidepressiva kan ju funka mot depression eller ångest, och det kanske kan förbättra din koncentrationsförmåga lite, men de hjälper ju inte direkt mot koncentrationen. Fråga läkaren, det är bäst.

Jag har ADD och inget annat så jag förstår inte alls varför du drar upp bipolär?
  • Hyperduttan
    Anonym (Karin) skrev 2011-08-28 13:50:34 följande:
    Jag har ADD och inget annat så jag förstår inte alls varför du drar upp bipolär?
    Bipolär och ADD/ADHD kan vara väldigt likt, kanske därför?
    Iaf om man har innåt eller utåtagerad hyperaktivitet :) 

Man kan vara känslig för antidepressivt alltså eftersom man har extra känslighet för svängningar :) Och bipolära och ADHD/ADD har ju brist på samma ämnen i hjärnan och båda har kortslutning i nervcellerna :-P

Tror det var det som menades :)

• As mamma
    Hyperduttan skrev 2011-08-28 14:22:35 följande:
    Bipolär och ADD/ADHD kan vara väldigt likt, kanske därför?
    Iaf om man har innåt eller utåtagerad hyperaktivitet :) 

Man kan vara känslig för antidepressivt alltså eftersom man har extra känslighet för svängningar :) Och bipolära och ADHD/ADD har ju brist på samma ämnen i hjärnan och båda har kortslutning i nervcellerna :-P

Tror det var det som menades :)

Tack ;) Nu slapp jag förklara hehe.
  • ADHD och ADD

SSRI hjälper inte mot grundproblemet om det är ADD som är problemet.

Ibland kan SNRI preparat hjälpa något men för många med ADHD och ADD är de förknippade med andra problem, utsättningsbesvär (an får inte säga beroende) etc. Mycket är vunnet på att slippa bland en massa mediciner med olika verkan och därmed svårförstådda biverkningar......

• Anonym

SSRI hjälper inte, men antidepressiva mediciner som arbetar med dopamin och adrenalin kan hjälpa. Exempelvis voxra och edronax.

• Maryon

Karin, ssri-preparat är oftast inte att renommendera tillsammans med concerta eller ritalin. Det var vad min psykiater sa till mig iallafall, och honom litar jag på. Men alla läkare säger ju oftast olika. Är det en psykiater du har kontakt med? Inom neuropsykiatrin?

Svar på tråden vilken ssri kan lindra adhd/add?