• FrökenKatt

Kreta

Snart far vi iväg till Kreta.
    Är inte så berest av mig, men tänkte höra om ni har några tips?

Någon som nyligen varit där? Hur funkar det iom den ekonomiska krisen i Grekland? Är det cash som gäller?
    Hur mycket gjorde ni av med på mat per dag? Åt ni ute eller lagade egen mat?

Alla tips och råd mottages vare sig det gäller shopping, mat, eller ren överlevnad. 

• Svar på tråden Kreta
  • Agapi

Jag bor pa kreta sa ska nog kunna hjalpa dig.

Som turist kommer du inte marka av nagot av detta direkt. De har dock varit lite strejker pa taxi och liknande men sa vitt jag vet ar inget sant planerat narmsta tiden. Det ar alltid bra att ha kontanter for fortfarande ar de manga stallen som inte tar kort. Grekerna sjalva anvander aldrig kort.

Maten kostar ungefar som hemma om ni handar i supermarket, pa restaurang kan du hitta alla prisklasser. Fran sovlaki for ett par euro till riktigt dyra stallen.

Var pa on ska du? Men overlag ar de latt att vara pa kreta. De mesta som finns hemma finns har ocksa =) Har du tankt att aka runt pa on och spendera lite tid i mindre byar sa kan de vara bra att ha en liten resepalor da de kan vara svart att hitta nagon som talar engelska. Dock ar de inga problem om du haller dig till de storre staderna och/eller turistigare delarna.

• FrökenKatt

Supertack!

Vi ska bo i Agia Marina och har mest planer bara att relaxa, men även ta oss runt på lite sevärdheter. Vi tänker nog mest ta dagarna som de kommer, men det hade ju varit roligt med lite tips att ha i bakfickan! :) 

• Agapi

Lite fel sida av ön för min del. Har inte så mycket koll på chania området. Men där kommer du toligtvis inte stöta på några problem även om du inte är så resvan =) De är nog bland de absolut turistigaste delarna så att betala med kort, prata engelska och allt sånnt kommer inte vara några problem. Möjligt att de är något dyrare än på mer "grekiska" ställen också.

Men de finns säkert andra här som varit där borta och kan ge tips om just de. Jag vet åtminstone att de finns ett vattenland/äventyrsbad som kan vara värt ett besök om man åker med barn =) 

• krillelkpg

Vi var på Kreta första veckan i maj med all inclusive dock. Vi gjorde nog av med 2000 kr den veckan och då shoppa vi och år dessert ute 2 ggr.

• FrökenKatt

Vi reser utan barn.

Tar gärna tips på vart man kan resa på nån dagsutflykt om man vill uppleva lite mindre turistigt också :) 

• Agapi

Nere på sydkursten så ligger elafonissis och flera andra väldigt vackra stränder (ballos och falasserna) som absolut är värt ett besök. Annars är väl tipset bara att hyra en bil och åka runt lite själva. De finns små byar precis överallt där man kan stanna och äta och se lite "äkta" kreta. Tyvärr har jag inte så himla bra koll på västkusten då jag bor i rethymnon och mest har besökt östra sidan. Men titta in på denna bloggen, galenigrekland.blogg.se, han bor där och har bra koll =) 

• FrökenKatt

Åh, va bra! Tack!

Jag är intresserad av att besöka en strand som nog ligger på västkusten om jag inte minns fel. Minns inte vad den heter, men den ska skimra i rosa, pga en massa snäckskal? Nån som har varit där (som fattar vad jag menar ;)) 

• Agapi

De är säkerligen elafonissis du menar. bild googla så ser du :)

• korfu08

Vi var på Kreta i juni år och bodde då på Agia Marina och är helnöjda, en av de bästa semestrar jag haft, bra service, varmt och skönt, bra mat och nära till fina stränder och Chania, där vi var och shoppade. En toppenvecka. !!!

Svar på tråden Kreta