• Anonym (planerar bebis)

Ni som slutat med sertralin när ni blev gravida, hur mådde ni??

Ja Jag undrar som ovan. Vi planerar att skaffa en liten, och det kanske är så att jag är gravid redan. Jag äter 100 mg sertralin/dag  och vill gärna sluta när jag är gravid.. Pratade med min läkare och hon sa att man sätter ut den under flera månader. Och sen läser jag här i en annan tråd att man kan må HEMSKT dåligt när man slutar även om man gör det långsamt Usch... blir så nervös! Vill ju inte bli SÅ dålig! Har ju ett barn till att ta hand om och ett jobb...
     Men samtidigt, även om läkaren sa att man KAN äta sertralin när man är gravid, så finns det ju vissa risker med det  som jag inte vill att min bebis ska utsättas för...

HUr mådde du som slutat med sertralin i början av graviditeten????  

• Svar på tråden Ni som slutat med sertralin när ni blev gravida, hur mådde ni??
  • Anonym (C)

Jag äter Sertralin 50mg och är gravid i vecka 31+1. Och jag undrar vad det ärför risker med dom mot bebisen?

Användning av sertralin under graviditet har rapporterats ge symtom som överensstämmer med utsättningsreaktioner hos några nyfödda barn vars mödrar behandlats med sertralin. Detta fenomen har också observerats med andra SSRI-antidepressiva. Sertralin rekommenderas inte under graviditet, såvida inte kvinnans kliniska tillstånd är sådant att nyttan av behandlingen förväntas överväga den potentiella risken. Nyfödda barn ska observeras om modern fortsatt behandlingen med sertralin in i senare stadier av graviditeten, särskilt under tredje trimestern. Följande symtom kan uppträda hos det nyfödda barnet om modern använt sertralin under senare stadier av graviditeten: andnöd, cyanos, apné, kramper, instabil kroppstemperatur, matningssvårigheter, kräkningar, hypoglykemi, hypertoni, hypotoni, hyperreflexi, tremor, skakningar, irritabilitet, letargi, konstant skrikande, somnolens och sömnsvårigheter. Dessa symtom kan bero på antingen serotonerga effekter eller utsättningssymtom. I de flesta fall börjar komplikationerna omedelbart eller strax efter förlossningen (<24 timmar).  

detta är citerat från FASS

Det låter inte så bra att bebisen ska få utsättningssymtom och ev kan ha problem med andning efter födseln. Min Dr sa att man brukar ha särskild övervakning av den nyfödda vid förlossningen om man äter sertralin hela graviditeten för säkerhetsskull. Det gör mej orolig :-/

Har du inte fått någon info om det från din läkare?       

• Moonis

Har ätit under två grav fast man drar ner d0sen ju. Själv har det gått bra för jag har mått rätt bra av gravh0rm0nerna.
    När det k0mmer till risk för f0stret så väger man ju riskerna m0t beh0v. 

Moonis skrev 2011-08-28 09:15:45 följande:
    Har ätit under två grav fast man drar ner d0sen ju. Själv har det gått bra för jag har mått rätt bra av gravh0rm0nerna.
    När det k0mmer till risk för f0stret så väger man ju riskerna m0t beh0v. 

Hur mådde du när du trappade ner? Och hur mådde dina bebisar efter förlossningen, märktes några biverkningar från din medecin?
  • Moonis
    Anonym (planerar bebis) skrev 2011-08-28 09:18:39 följande:
    Hur mådde du när du trappade ner? Och hur mådde dina bebisar efter förlossningen, märktes några biverkningar från din medecin?
    Jag mådde bra tack vare h0rm0nerna. Ångesten har nästan helt försvunnit under grav 0ch ett tag efter.
    S0nen va inga pr0blem med, tjejen slutade andas men detta ber0dde tr0ligen inte på medicinen. Jag krystade nämligen ut henne det sista utan krystvärk när jag igentligen skulle ha väntat så det kan ha gått lite för f0rt där.
    Men h0n k0m igång efter lite masage på ryggen 0ch efter det va det inget pr0blem. 
  • Anonym (C)
    Anonym (planerar bebis) skrev 2011-08-28 09:08:40 följande:
    Användning av sertralin under graviditet har rapporterats ge symtom som överensstämmer med utsättningsreaktioner hos några nyfödda barn vars mödrar behandlats med sertralin. Detta fenomen har också observerats med andra SSRI-antidepressiva. Sertralin rekommenderas inte under graviditet, såvida inte kvinnans kliniska tillstånd är sådant att nyttan av behandlingen förväntas överväga den potentiella risken. Nyfödda barn ska observeras om modern fortsatt behandlingen med sertralin in i senare stadier av graviditeten, särskilt under tredje trimestern. Följande symtom kan uppträda hos det nyfödda barnet om modern använt sertralin under senare stadier av graviditeten: andnöd, cyanos, apné, kramper, instabil kroppstemperatur, matningssvårigheter, kräkningar, hypoglykemi, hypertoni, hypotoni, hyperreflexi, tremor, skakningar, irritabilitet, letargi, konstant skrikande, somnolens och sömnsvårigheter. Dessa symtom kan bero på antingen serotonerga effekter eller utsättningssymtom. I de flesta fall börjar komplikationerna omedelbart eller strax efter förlossningen (<24 timmar).  

detta är citerat från FASS

Det låter inte så bra att bebisen ska få utsättningssymtom och ev kan ha problem med andning efter födseln. Min Dr sa att man brukar ha särskild övervakning av den nyfödda vid förlossningen om man äter sertralin hela graviditeten för säkerhetsskull. Det gör mej orolig :-/

Har du inte fått någon info om det från din läkare?       
    Det läkaren sa till mig var att bebisen kunde få problem med andningen. Jag har ätit sertralin sen den 1 augusti så för min del blir det  ju under hela sista tiden
  • As mamma

Man kan äta sertralin under graviditeten utan problem, MEN det kan vara bra att ta bort den under de sista månaderna för bebisen kan få abstinensbesvär. Prata med din läkare, jag mådde PISS när jag tog bort de flesta av mina mediciner, men var tvungen eftersom att jag hade jättestarka mediciner. Har några kvar nu, bl a 100mg zoloft som ev ska höjas. Det är ju viktigt att du inte mår dåligt, så man måste väga för- och nackdelarna mot varandra, men generellt sätt är det inte farligt att ha kvar sertralin.

• RonjaLi

Jag äter Cymbalta vilken är lite starkare än Sertralin.
    Alla läkare jag pratat med tyckte att eftersom jag mår så dåligt utan dem så är det bättre att fortsätta.
    Så jag har ätit dem under hela graviditeten (är nu i v. 38).
    Jag har pratat med 2 barnmorskor jag känner som jobbar på Danderyds BB och båda säger att det nu för tiden är jättemånga som går på SSRI preparat men ingen utav dom har hittills varit med om att barnen haft några problem vid födseln.
    Det finns ju en risk för att något kan hända, men det är tydligen ovanligt.

• Anonym (gladogravid)

Jag äter Venlafaxin och har gjort det under hela graviditeten, är nu i v 34. Jag var orolig när jag först blev gravid så jag pratade med flera barnmorskor och läkare som alla gav mig rådet att fortsätta.

Hittade den här texten när jag satt o googlade:

Enligt en annan studie i samma nummer av tidskriften (1728-1730) ökar användning av venlafaxin (Efexor), en serotonin-nor-adrenalinåterupptagshämmare, under graviditet inte risken för fosterskador. Forskarna studerade 150 gravida kvinnor från sju olika sjukhus som behandlats med venlafaxin. De doser som användes var mellan 37,5 till 300 mg per dag under graviditetens första tre månader – 34 kvinnor använde läkemedlet under hela graviditeten.  Dessa data jämfördes med resultat från en studie på 150 kvinnor som använde SSRI och en annan studie på 150 kvinnor som använde läkemedel under graviditeten som man vet inte ger fosterskador. Förekomst av fosterskador och graviditetens längd liksom födelsevikt skilde sig inte mellan de tre grupperna. Det fanns en icke signifikant trend mot högre grad av spontanabort i venlafaxin- och SSRI-grupperna (12 respektive 11 procent) jämfört med den grupp som fått läkemedel som man vet inte ger fosterskador (7 procent). Läkarna menar att det kan finnas ett samband mellan depression och högre risk för spontan abort snarare än läkemedelspåverkan.

Källa:   http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=401

Jag tycker det är jätteskönt att jag har kunnat fortsätta  med min medicin, hade jag behövt sluta hade det antagligen varit en väldigt jobbig process som hade tagit energi av både mig och barnet.

Nu har jag börjat fundera på amningen. Någon här inne som ätit/äter Venlafaxin/Efexor under amning?      

• mamma2kids

jag slutade rakt av,dock va jag inte gravid då,men kändes ingenstans då jag direkt börja må BÄTTRE.

• mamma2kids

Nu nör jag vart gravid i v.8 så trappade jag ner venlafaxinet på 2 veckor.jag mådde så himla dåligt.synpåverkan va jobbigast.kunde inte fästa blicken nånstans,inte vrida på huvudet.så yr så yr dom symtomen tog 7dgr ca.valde att sluta för att babyn kan födas med andnöd pga dessa.tror pillrerna hade gett negativ effekt på babyn pga oro över det sen.

• Anonym
    Anonym (gladogravid) skrev 2011-09-01 03:00:35 följande:
    Jag äter Venlafaxin och har gjort det under hela graviditeten, är nu i v 34. Jag var orolig när jag först blev gravid så jag pratade med flera barnmorskor och läkare som alla gav mig rådet att fortsätta.

Hittade den här texten när jag satt o googlade:

Enligt en annan studie i samma nummer av tidskriften (1728-1730) ökar användning av venlafaxin (Efexor), en serotonin-nor-adrenalinåterupptagshämmare, under graviditet inte risken för fosterskador. Forskarna studerade 150 gravida kvinnor från sju olika sjukhus som behandlats med venlafaxin. De doser som användes var mellan 37,5 till 300 mg per dag under graviditetens första tre månader – 34 kvinnor använde läkemedlet under hela graviditeten.  Dessa data jämfördes med resultat från en studie på 150 kvinnor som använde SSRI och en annan studie på 150 kvinnor som använde läkemedel under graviditeten som man vet inte ger fosterskador. Förekomst av fosterskador och graviditetens längd liksom födelsevikt skilde sig inte mellan de tre grupperna. Det fanns en icke signifikant trend mot högre grad av spontanabort i venlafaxin- och SSRI-grupperna (12 respektive 11 procent) jämfört med den grupp som fått läkemedel som man vet inte ger fosterskador (7 procent). Läkarna menar att det kan finnas ett samband mellan depression och högre risk för spontan abort snarare än läkemedelspåverkan.

Källa:   www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=...

Jag tycker det är jätteskönt att jag har kunnat fortsätta  med min medicin, hade jag behövt sluta hade det antagligen varit en väldigt jobbig process som hade tagit energi av både mig och barnet.

Nu har jag börjat fundera på amningen. Någon här inne som ätit/äter Venlafaxin/Efexor under amning?      
    Enligt läkare passerar mycket lite över till modersmjölken. Så det går bra att amma med Efexor.
Svar på tråden Ni som slutat med sertralin när ni blev gravida, hur mådde ni??