• sooffiia

Vit "prick"!? på tandköttet, bebis bara 1 månad.

Har inte kollat så mkt i min sons mun sen han föddes. Men igår så märkte jag att han hade en vit prick på tandköttet där uppe där man får sina hörntänder. tänkte att det kanske var gammal mjölk som kommit upp vid spya så jag försökte ta bort det men den är hård, hel vit, inte rött eller så runt om kring och den är ungefär 1mm och rund. blir orolig, vad kan det vara för något??

• Svar på tråden Vit "prick"!? på tandköttet, bebis bara 1 månad.
  • kaffe

Förmodligen en tand du känner. Det finns barn som föds med tänder. Inte helt vanligt, men inget onormalt.

• clembke

Det kan ta ett tag från det att den vita pricken börjar synas tills den kommer fram.
    Min yngsta hade vita prickar där vid hörntänderna länge innan dom nu börjar komma (han är 17 mån). Han kanske inte hade det vid 1 mån men vad jag menar att det kan ta ett bra tag innan dom kommer.

Sen kan det hända att ditt barn går ifrån det sk "normala" o få sina hörntänder först. Annars brukar ju dom två mittersta i underkäken komma först, men ingen regel utan undantag.

• standby

Min bebis hade lika, det gick bort efter ngr månader. Till min kompis sa hennes BVC att det kallas emaljpärla.

• Just me

Där ser man , min dotter har också så men inte vid hörntänderna utan längs ner och även en till längre in i munnen...

Svar på tråden Vit "prick"!? på tandköttet, bebis bara 1 månad.