• Sara05

Sjuk/förkyld katt

Har en 4-årig kastrerad hankatt (perser) som sedan i fredags kväll inte mått bra. Har pratat med veterinär 2 gånger idag och fått rådet att avvakta tills imorgon måndag.
    Normalt är han social, spinner mycket och följer efter oss vart vi än går och då man kommer hem ska han kela.

Sedan i fredags ligger han mest, spinner inte hur man än kelar med honom och är väldigt tillbakadagen.    Han dricker och det var bra sa veterinären och just att han får vätska i sej var anledningen till att vi ska avvakta.
    Han har även gått på lådan och kissat och bajsat men inte rört maten sen fredags kväll.

Han andas fint, inget rossel men ögonen ser ljuskänsliga ut och hela ansiktet ser annorlunda ut :(
     Är mindre orolig idag än inatt iallafall då han sov bredvid mej så jag kunde hålla koll på honom.
     Han är vaccinerad mot kattsnuva/kattpest.

Kan katter bli förkylda ?? Har aldrig hört talas om det men veterinären menade att just perserkatter är känsliga pga deras platta asikten och nosar. 
      Eller vad är det han kan ha drabbats av?  

Imorgon ska han in till veterinären oavsett om han piggnar till för jag vill veta vad som fattas honom.       

• Svar på tråden Sjuk/förkyld katt
  • nemo1

Katter kan bli förkylda, det är det som är kattsnuva. Även vaccinerade katter får kattsnuva men oftast lindrigare. Är katten utekatt eller har träffat andra katter? Om inte så är risken otroligt liten att den skulle vara förkyld. Jag tror isf mer på urinvägarna, vad ger du för mat? Han kan ha början till urinsten, urinkristaller. Mycket vanligt hos ffa hanar. Var observant när han går på lådan och om han börjar springa ofta dit.

• Sara05

Han är endast ute i vår trädgård och vi bor så ensidigt så det finns inga andra katter han kan ha träffat.
     Han har fri tillgång till Royal Canin Persian 30 och sen får han blötmat en gång per dag, han äter endast 1-2 små bitar av blötmaten så en liten påse är öppnad cirka 2 dagar och sen kastar jag den och öppnar en ny.

Önskar han skulle äta mer blötmat men han är väldigt noga med vad han äter, tur är väl det för jag vet ju exakt vad han ätit då han inte äter något som luktar annorlunda än det han är van med.
      Börjar han kissa mer om han får urinsten? Han har på senaste tiden kissat massor, det är stora klumpar med kiss i lådan men han måste ju dricka för att det ska bildas urin i sådana mängder.  
    Han var just upp och drack och drack länge men sen tassar han tillbaka och sover igen.   Vad kan man göra om han har urinsten?     

• nemo1

Vid urinsten så är det väldigt akut, en katt kan dö av det inom 24 timmar. En katt med urinsten går ofta på lådan men det kommer knappt någon urin så kissar han mycket är det nog ingen fara. Jag tror att din katt kan ha fått diabetes om det är som du skriver att han dricker och kissar väldigt mycket. Det kan en katt leva med, man ger insulin dagligen då. Ring och boka tid till veterinär redan i morgon då han kan få stora problem med njurarna.

• Sara05

Ja han ska till veterinär imorgon för kontroller. Är så orolig men hoppas det inte är något allvarligt. Bra att du inte tror att det är urinsten iallafall, diabetes låter inte så skoj det heller iofs!  Tack för dina svar jag rapporterar hur det går med honom då vi vet mer!

• arianne03

Kan även vara problem med njurarna, då dricker/kissar de mycket. Håller tummarna att det inte är nåt allvarligt!

• Sara05

Han hade en kraftig infektion, 40.5 graders feber så undra på att han var slut! Nu får han febernedsättande och antibiotika och är piggare. Sover mycket men han börjar se piggare ut de stunder han är vaken.  Har kräkts men han dricker iallafall så jag hoppas  att han snart är helt frisk igen. Stackarn har magrat så under de här dagarna, han brukar vara 4200 gram (inte så mycket det heller för en perserhane) men nu var han bara 3800 gram så man känner revbenen och ryggraden.

Bör man vara orolig över att han kräks? Han gjorde det 2 gånger igår, har inte sett att han ätit något och inte har det minskat i matskålen men man såg att det var mat han kräktes upp. Han dricker och det är jag glad för! 

• Sara05

Rå köttfärs eller ska jag tillreda den på något vis?  Finns det något annat man kan ge för att få upp dem i vikt? Han är dålig på att äta och sanslöst kinkig

• nemo1

Rå köttfärs är bäst. Prova med RC:s babycat 34 och blöt upp den i varmt vatten. Alla mina jourkattungar älskar det och jag får ständigt passa så att inte alla vuxna katter äter upp det. Äggula är bra för katter som behöver gå upp i vikt.

• Sara05
    nemo1 skrev 2011-08-30 10:51:02 följande:
    Rå köttfärs är bäst. Prova med RC:s babycat 34 och blöt upp den i varmt vatten. Alla mina jourkattungar älskar det och jag får ständigt passa så att inte alla vuxna katter äter upp det. Äggula är bra för katter som behöver gå upp i vikt.

Tack för råden!  Ska testa köttfärs och se vad han säger om det:)  Är dock lite skeptisk men men man vet aldrig, han kan ju gilla det!
  • Sara05

Fått svar från veterinären nu och det var en fästingburen infektion han har, ehrlichia. Veterinären hade aldrig sett den infektionen hos katt förut. Han ska nu få starkare antibiotika och kommer att bli helt återställd. 

Svar på tråden Sjuk/förkyld katt