• Anonym (Undrar)

Tips hålla sig vaken nattjobb

Arbetar som usk dagtid på ett äldreboende, men blev idag inringd för att jobba natt. Har varit vaken sen 6 imorse då dottern ville stiga upp. Min sambo kommer hem från jobb vid 16.30 och jag tänkte försöka sova någon stund då. Börjar passet 21, men är orolig för att ögonlocken kommer bli tunga eftersom jag inte är van vid att vara vaken om nätterna plus att jag är gravid i 4 månaden och redan är ständigt trött på grund av det. Några tips på hur man håller sig vaken? Sen är avdelningen som sådan att man oftast bara har tillsyn då de boende sover hela nätterna. Några tips på hur man fördriver tiden? Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips hålla sig vaken nattjobb
  • Meus Veritas

Jag brukar lösa korsord o suduko, det håller hjärnan igång cocacola är bra med om man inte driker kaffe. O sitt inte ner för länge, se till o gå runt lite o ta lite frisk luft. Lycka till

• Anonym

Hoppa hopprep när du känner att du håller på att däcka. Det är bra att få upp blodcirkulationen lite.
    Tugga tuggummi frenetiskt.

• Förtrollad

Jag brukar se på tv, läsa en bok eller lösa korsord fram tills jag känner att ögonlocken blir tunga. (brukar vara runt 3-4 tiden) Då tar jag mig för något fysiskt arbete. Vet inte hur din avdelning ser ut men jag brukar t.ex vika tvätt, torka golven, skura ugnen, torka ur kylskåp och köksskåp, damma eller städa toaletten. Sånt som behövs göras men inte väcker någon. Jag gör inte allt på en natt utan två eller tre av grejerna och sätter mig framför tv:n emellan tills jag känner att ögonen blir tunga igen.

Har du något handarbete liggandes hemma så ta med det. Brukar hjälpa till att hålla en vaken.

Finns det tillgång till internet så sätt dig framför familjeliv. Här kan du få en hel natt att gå snabbt Flört

• Anonym (Undrar)

Tack för tipsen :) Coca - check Korsord - check Tuggummi - check Kaffe finns på jobb. Har försökt sova nu men det gick inte, har svårt att sova mitt på dagen, men detta ska nog gå vägen, det är ju bara 1 natt

• Anonym (VIlma)

Jag har arbetat natt flera år. Jag brukar faktiskt vara som piggast de dagar jag sovit som sämst - för då vågar jag liksom inte slappna av Så fort du känner att du börjar sega ner dig, rör på dig! Gå ett varv på avdelningen, sysselsätt dig med t ex att vika tvätt. Och om du är riiiktigt seg: Badda ögonen med kallvatten, jag lovar att du blir piggare då!

• Habaladabala

Jag jobbar också natt inatt. Jag har släpat med mig massa nyframkallde foton och tomma album som jag roar mig med att fylla..... Annars tittar jag på tv och surfar mest.

• Anonym (Nyckelknepet)

Om man blir riktigt trött brukar jag sätta mig i en fotölj och vila ögonen med en nyckelknipa i handen över golvet. Somnar man tappar man nycklarna i golvet och vaknar med en gång. På det viset får man vila ögonen lite iallafall.

• Anonym
    Habaladabala skrev 2011-08-28 23:53:30 följande:
    Jag jobbar också natt inatt. Jag har släpat med mig massa nyframkallde foton och tomma album som jag roar mig med att fylla..... Annars tittar jag på tv och surfar mest.
    Jobbar du inte...?
  • Habaladabala

Jo, men större delen av natten finns det inget att göra. Sitta och vänta på att någon eventuellt ska vakna och behöva hjälp.

• Anonym (Undrar)

Hej alla i natten! Jag har surf på min iphone och det räddar mig emellanåt. Har mest varit tillsyn hittills och förmodar att resten av natten blir likadan. Har blivit ett par koppar kaffe, frukt o rörelse som hållit mig igång. Den värsta tröttheten har släppt och nu känner jag mig mest speedad :) men jag kan inte förklara med ord hur mycket jag längtar tills jag får bädda ner mig därhemma. Nåja, klockan är snart 2 vilket innebär att halva natten är gjord! Tack för alla tips! Kram på er!

• aussiemia

Utan min iPhone med surf och iPaden med böcker så blir nätterna långa.

Jag tycker den värsta tröttheten slår till runt fyra, då är det som att få en klubba i huvudet och jag blir nästan svimfärdig. Men med promenader, kallt vatten i magen och i ögonen och småprat med de andra så går det över, det också.

Lycka till och sov gott när du kommer hem! Att få sträcka ut sig mellan svala lakan , efter en jobbarnatt, är nog fasiken bättre än både sex och att vara rejält bajsnödig Flört

• Ninja05

Socker, typ som cola ja är alltid bra. Men inte för mycket utan bara lite då och då så du piggnar till.

När jag jobbat natt har jag städat och återigen städat. Mest köket, putsat ALLT i hela köket, organiserat matvarorna snyggt och sen avslutat med att baka något gott.

Jag lovar att morgonpersonalen blir glad när dem kommer till ett nystädat kök och en god nybakad kaka :)

• Helena77

Jag jobbar nästan bara natt...så även inatt:)
    Jag försöker låta bli socker nästan helt och hållet på natten...vill inte komma in  fel mönster.
    Men tuggummi,läkerol och extra drops är bra att ha,surfande blir det en del,kolla på tv,prata med resten av personalen,plocka lite och pyssla i köket.När jag blir riktigt trött vilket kan hända vissa nätter tar jag en runda på avdelningen,går på toa,dricker te....
    Ta frisk luft är svårt för mig eftersom jag jobbar på ett låst behandlingshem men att röra på sig fungerar också bra.

Svar på tråden Tips hålla sig vaken nattjobb