• Alvi

MÅSTE man äta lightprodukter?

Eftersom jag aldrig har varit överviktig öht, så kanske jag ger mig ut på djupt och okänt vatten här, MEN min fråga är - måste man äta lightprodukter??

Om man måste dricka lightläsk för att inte bli tjock - varför inte dricka vatten istället?
    Om man måste käka lightost, säg Philadelphia - varför inte bara äta det måttligt och istöllet för det mesta äta bättre saker, typ sallad och kalkon på en macka?
    Om man måste äta lightyougurt - varför inte äta lättfil (för det är inte light väl?) med frukt i??

Sen har jag en fundering till - om man "bara" rör på sig regelbundet och tar normalstora portioner - borde inte fettet vara ganska tillåtet då, men SOCKET är det man ska undvika??

Helt enkelt strunta i all synlig socker, typ på gröt, fil, i te, och sen undvika "förmodat sockar", som i godis, kakor, marmelad osv...?

Är jag alldeles tokigt ute i mina funderingar?

• Svar på tråden MÅSTE man äta lightprodukter?
  • miafelix

light läsk är inge bra...

• Alvi

miafelix: Nej, jag vet.... Det är därför jag undrar om light öht är nåt man ska beblanda sig med... Jag kanske var otydlig...

• Finlänskmamma

Light är sämre än vanliga produkter! Ät med förnuft istället och småa portioner.
    Jag håller mig till tallriksmodellen.
    Man får äta vad man vill så länge 50% av tallriken är grönsaker...

• miafelix

jag tror man ska tänka sunt...godis är ju inge bra det vet vi alla..men lite får man ju äta och fet behöver ju kropen oxså men bra fet så pizza och sånt var dag är väll inge bra..men tänk ej för mycket på sådant ät sunt och lite gott med så mår alla bra.

• Beccabecca

Aspartam eller andra sötningsmedel i light-produkter är ju inte bra (tror man...)
    Men alla produkter som heter light innehåller ju inte sötningsmedel. De kan kallas light för att de innehåller mindre fett.
    Men jag antar att det var produkter med konstgjorda sötningmedel du menar.
    Det finns ju lättyouhurt som innehåller vanligt socker också, precis som lättfilen. Men i sockerdebatten så han man nu även börjat att söta youhurt på konstgjord väg, det är ju ganska nytt.

Fett innehåller ju mer kalorier per gram än vad socker gör, ganska mycket mer. Problemet med socker är att man inte blir mätt av det som man blir av fett. Man äter utan att känna sig mätt och då är risken stor att man får i sig för mycket.
    Allt man stoppar i sig som inte förbränns lagras i kroppen som fett, fett är vår energireserv.
    Oj, vilken föreläsning... kanske inte var meningen.
    Men ja, jag håller med man bör undvika light-produkter eftersom man inte vet om de är skadliga eller inte, särskillt till barn.

• skriva

Lättyoghurt naturell är samma som lättfil naturell.

Så fort yoghurten eller filen är smaksatt så är det en massa socker i den och den får ändå heta lätt etfersom den innehåller mindre fett.

Philadelphia är bra att äta light. Inget tillsatt socker, smma sak med creme fraiche, lättost o liknande. Lättmjölk också bra.

Problemet är sockermängden och typen av sötningsmedel i smaksatta lightprodukter.
    in, etc.

Det är fel att föda upp barn på söta saker oavsett om det är light eller inte. Man ska tydligen inte heller ge dem saker med reducerat fettinnehåll. Fast det fick jag alltid när jag var barn och det händ einget konstigt med mig. Vi hade lättmjölk, smörgåsmargar

• giz
    nhaaaaaaa light produkter ska man väll undvika? det är väll det gröna nyckelhålet man ska sikta in sej på
    anyway det är i  min värld iaf bättre att äta en macka med vettigt smör på än 10 med ngn light produkt
  • clinan

Light är inte bra som föregående talar nämnt!

Det konstgjorda sockret sänder signaler till hjärnan, men socker behovet blir inte mättat och det blir då att man kanske äter mer än vad man hade ätit om man tagit "vanlig" en icke light produkt.

någon som fattade?

• annie29

Kan inte annat än att hålla med!!!

Jag har bantat ganska länge,och köpte och åt bara massa light produkter,men nu efter jag har läst in mig på Gi-metoden,som igentligen inte är en bantningsmetod,utan en livsstil,så jag har jag äntligen börjat förstått detta!

Det handlar om sunt förnuft helt enkelt!

• eia

Det är inte bara light-produkter som sötats som inte är bra att äta, t.ex. lightmargarin är inte heller hälsosamt. Det innehåller mättat fett som är mycket ohälsosammare är vanligt smör.

Svar på tråden MÅSTE man äta lightprodukter?