• Anonym

Ska jag skämmas inför städhjälpen? Väldigt ostädat!

Jag vill så gärna ha städhjälp men skäms lite över hur det ser ut hos mig. Jag har tre hundar så det blir grusigt snabbt och väldigt mycket hår på golvet. Man borde nog dammsuga varje dag men jag har ingen ork när jag kommer hem från jobbet. Efter en dag så ser det ut som att man inte städat på flera veckor.

Jag funderar på att ha en städhjälp som kommer en gång varje helg och dammar, dammsugar och tvättar golv. Sedan en gång mitt i veckan komma och bara dammsuga av lägenheten och ev. något annat lite för att det ska vara lönt för dom att komma.

Vad tycker ni? Hur hade ni kännt om ni kom till ett hem som var så ostädat och skulle städa där?

• Svar på tråden Ska jag skämmas inför städhjälpen? Väldigt ostädat!
  • Anonym

Du betalar för en tjänst som de ska utföra, du betalar så mycket det krävs. Mer smuts fler timmar krävs det att betala för städning Glad

• MochC

hej
    jag har jobbat med hemstädning och kan bara säga att du behöver inte alls skämmas, man är ju där för att städa åt kunden. Så du behöver verkligen inte känna att du måste städa innan städhjälpen kommer, vet att några av dom jag städade åt gjorde så och då är det ju faktiskt ganska onödigt att städhjälpen kommer hehe

• Anonym (robotdammsugare)

Du har inte funderat på att komplettera med en robotdammsugare och låta den köra en runda per dag i ditt hem när du är borta? Så behöver du inte skämmas/ha dåligt samvete över att det är för hårigt/grusigt hemma hos dig :)

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-28 17:54:29 följande:
    Du betalar för en tjänst som de ska utföra, du betalar så mycket det krävs. Mer smuts fler timmar krävs det att betala för städning Glad
    Ja det blir ju mer jobb och mer pengar. Läste på en sida där en städ-tjej klagade över att familjen inte städade mellan gångerna som hon var där och städade. Blev lite förvånad och tänkte att det kanske är många som tänker så. Självklart plockar man ju undan, men städ-tjejen borde väl inte ha en gräns för hur mycket damm/hundhår som hon tänker städa? 
  • Anonym (Dyrt)
    Anonym skrev 2011-08-28 17:50:43 följande:
    Jag vill så gärna ha städhjälp men skäms lite över hur det ser ut hos mig. Jag har tre hundar så det blir grusigt snabbt och väldigt mycket hår på golvet. Man borde nog dammsuga varje dag men jag har ingen ork när jag kommer hem från jobbet. Efter en dag så ser det ut som att man inte städat på flera veckor.

Jag funderar på att ha en städhjälp som kommer en gång varje helg och dammar, dammsugar och tvättar golv. Sedan en gång mitt i veckan komma och bara dammsuga av lägenheten och ev. något annat lite för att det ska vara lönt för dom att komma.

Vad tycker ni? Hur hade ni kännt om ni kom till ett hem som var så ostädat och skulle städa där?
    Låter dyrt att ha någon som kommer 2 gånger i veckan även med rut. det företag som jag kollade med tar minst 2 timmar per gång, de kommer alltså inte förbi och dammsuger ca 30 minuter en gång utan då är det 2 timmar som gäller iaf. Jag har fattat det som standard i vår stad iaf så i så fall blir det väldigt dyrt för dig...
  • Anonym
    Anonym (robotdammsugare) skrev 2011-08-28 17:57:19 följande:
    Du har inte funderat på att komplettera med en robotdammsugare och låta den köra en runda per dag i ditt hem när du är borta? Så behöver du inte skämmas/ha dåligt samvete över att det är för hårigt/grusigt hemma hos dig :)
    Har en sådan men tycker den är ganska värdelös. Det tar lång tid och det låter ju en del. Tar flera timmar om den ska gå genom 2rum och kök. Ganska frustrerande. Sen fastnade pälsen i maskinens hjul och man hade ett stort projekt med att få den att fungera igen.
  • Anonym
    Anonym (Dyrt) skrev 2011-08-28 17:57:44 följande:
    Låter dyrt att ha någon som kommer 2 gånger i veckan även med rut. det företag som jag kollade med tar minst 2 timmar per gång, de kommer alltså inte förbi och dammsuger ca 30 minuter en gång utan då är det 2 timmar som gäller iaf. Jag har fattat det som standard i vår stad iaf så i så fall blir det väldigt dyrt för dig...
    Jag betalar vad det kostar, är desperat. Synd om det är två timmars gräns men då får man kanske dela upp göromålen mellan de två gångerna.
  • Anonym (Dyrt)
    Anonym skrev 2011-08-28 18:00:00 följande:
    Jag betalar vad det kostar, är desperat. Synd om det är två timmars gräns men då får man kanske dela upp göromålen mellan de två gångerna.
    Ja, har du pengar så kör på det. Du ska inte skämmas!

Dock så skulle det för mig kosta 1500 kr för 2 städpass/månad och då är ju frågan om du är så desperat att du vill betala 1500 kr/vecka. Men det kan ju vara annat som gäller där du bor.
  • Anonym (love it)

Ju stökigare desto roligare att städa

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-28 17:57:20 följande:
    Ja det blir ju mer jobb och mer pengar. Läste på en sida där en städ-tjej klagade över att familjen inte städade mellan gångerna som hon var där och städade. Blev lite förvånad och tänkte att det kanske är många som tänker så. Självklart plockar man ju undan, men städ-tjejen borde väl inte ha en gräns för hur mycket damm/hundhår som hon tänker städa? 
    Såna personer som klagar är säkert omogna personer. Du betalar för en tjänst och ska inte skämmas för något och ingen ska klaga. Om du betalar tillräckligt mycket då är allt ok, men många städare tror sig att det är ok att ta betalt för 4 timmar men själva arbetet tar 2 timmar, då börjar de klaga om de får göra 3 timmar. Fy, du betalar och de ska utföra, punkt och slut! Precis så som du betalar för en mjölk och du kräver att mjölken ska hålla livsmedelskvaliteten.
    Kom överens om pris och säg att det handlar om hundhår vilket kan kräva lite mer.
  • Anonym
    Anonym (love it) skrev 2011-08-28 18:03:42 följande:
    Ju stökigare desto roligare att städa
    Du är välkommen!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-28 18:00:00 följande:
    Precis och då får städaren även dammsuga soffan och utföra andra arbeten.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-28 18:06:13 följande:
    Såna personer som klagar är säkert omogna personer. Du betalar för en tjänst och ska inte skämmas för något och ingen ska klaga. Om du betalar tillräckligt mycket då är allt ok, men många städare tror sig att det är ok att ta betalt för 4 timmar men själva arbetet tar 2 timmar, då börjar de klaga om de får göra 3 timmar. Fy, du betalar och de ska utföra, punkt och slut! Precis så som du betalar för en mjölk och du kräver att mjölken ska hålla livsmedelskvaliteten.
    Kom överens om pris och säg att det handlar om hundhår vilket kan kräva lite mer.
    Precis. Som tur är har jag bara en tvåa, så för vanlig veckostädning räcker det med 2timmar. Iallafall hinner jag på den tiden utan problem när det bara gäller dammning, damsugning och torka golv. Men man får ju se hur det fungerar första gången och bestämma tiden utifrån det.
  • NadiaMi

Hann man med allt själv skulle man ju inte behöva anlita någon...

Däremot kan det vara en bra idé att prata igenom exakt vad man ska få hjälp med.
    Är det bara dammsugning/moppning/avtorkning så får man ju se till att det inte ligger saker utspridda över golv och bänkar.
    Är det fler saker som ingår i den tjänst man köper så kan det även då vara bra att inte göra det svårare än det behöver vara - eftersom det kan ta längre tid än beräknat och antingen inte blir klart eller inte blir gjort tillräckligt väl.

Men skämmas inför städhjälpen?
    Nej, varför det? Så länge du har berättat vad h*n/de har att vänta sig och vad du behöver hjälp med finns det väl ingen anledning att göra det?

• FijaLija
    MochC skrev 2011-08-28 17:56:12 följande:
    hej
    jag har jobbat med hemstädning och kan bara säga att du behöver inte alls skämmas, man är ju där för att städa åt kunden. Så du behöver verkligen inte känna att du måste städa innan städhjälpen kommer, vet att några av dom jag städade åt gjorde så och då är det ju faktiskt ganska onödigt att städhjälpen kommer hehe
    Jag har också jobbat inom hemstäd :) Det finns INGET tråkigare än att städa när det inte rasslar till i dammsugaren!!! ;)
    Skäms INTE ;D
    kolla upp firmorna och se vad deras minimum är :) det är säkert olika :) firman jag jobbade för hade minimum 1 timme som i ditt fall på en 2a :)
    Go for it och glöm inte RUT ;)
Svar på tråden Ska jag skämmas inför städhjälpen? Väldigt ostädat!