• Anonym (ledsen mamma)

    Vill INTE gå till dagis

    Hej!
    Har två tjejer som nyligen börjat dagis. De är 3,5 och 4,5 år.

    3-åringen tycker det är jättekul, hon är framåt, social och tar för sig. Vinkar glatt när jag lämnar och kastar slängkyssar
    4-åringen var positiv till dagis innan inskolning och de första tio dagarna, men vill nu inte gå till dagis. Hon är en väldigt känslig individ med stor integritet, dock social och leker bra och är omtyckt av andra barn när hon väl lärt känna dem. Hon släpper dock inte gärna andra inpå livet utan att ha lärt känna dem ordentligt. Hon är och har alltid varit väldigt mammig.
    Hon börjar kvällen innan dagis och är orolig, ledsen och vill inte gå på dagis. Det är inte roligt där säger hon, bara jobbigt.
    Hon klamrar sig liksom fast vid mig när vi kommer till dagis och leker lite om jag är i närheten, men eftersom hon vet att jag kommer gå har hon stenkoll på mig och jag kan knappt röra mig en meter förrän hon kommer efter.
    Hon har senaste gångerna blivit ledsen när jag lämnat. När jag ringt och kollat hur det går säger fröknarna att det går bra och att hon leker. Hon verkar även nöjd när jag kommer och hämtar och är inte särskilt ledsen då.

    De har gått på samma dagis förut då fungerade det inte alls. De var ledsna hela tiden och fick sluta efter några månader, dels för att vi skulle flytta och de skulle få ett syskon till. Detta var för snart två år sedan och de har varit hemma med mig sedan dess.
    Nu har vi flyttat tillbaka igen och de såg verkligen fram emot att få börja på dagis och gå där med alla "gamla" kompisar som har börjat där nu och som vi träffar privat. 

    Jag är rädd att det ska bli som förra gången, att det inte alls ska funka. Hur gör vi på bästa sätt för att det ska fungera bra? 

  • Svar på tråden Vill INTE gå till dagis
  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Håll ut ett tag till! Överför inte din oro till dina barn. Jag tror på korta lämningar för om du gått till förskolan med barnen har du bestämt dej för att lämna. Gör det då. Det blir bara värre för din dotter om du drar ut på det. Lämna kort och tydligt. Smit aldrig för då kan inte ditt barn lita på dej.

    Visa tydligt för ditt barn att det här är något du vill. Du vill att hon ska vara på förskolan och att den är bra för henne.
    Locka inte med korta dagar eller du får glass när du kommer hem för då sänder du signalerna att det här vill jag inte heller men jag måste.

    Det är en stor omställning att vara en av 20 istället för att vara hemma med mamma och småsyskon. Dessutom vara störst och få mycket uppmärksamhet.

    Var tydlig i dinföräldrar roll och ge inte upp än för endel barn tar det längre tid!

    Mvh Inger

Svar på tråden Vill INTE gå till dagis