• Lufsan

Hur lång tid tog det för er att flyttstäda?

Ja, vi ska flytta jag å sambon nu. Vi har packat nästan allt och jag har gjort rent i ungen och torkat rent i kylskåpet. Det jag undrar är hur lång tid man behöver ha på sig. 

Övrig info: Det är en etta. Sambon har bott i lägenheten i 11 år utan att städa grundligt, alltså inte torkat lister med mera. Jag flyttade in för lite över ett år sen och har torkat fönster och gjort rent rätt så bra. Lister och dörrar är fortfarande rätt så äckliga.

Så ja, med era berättelser kanske jag kan få en överblick på hur lång tid det kommer att ta.  

En dag i sänder.
  • Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att flyttstäda?
  • Spexig

Liten 3a (70 kvadrat) som vi bott i i 4 år tog ca 15 mantimmar, alltså en hel dag för 2 pers.

• Boza

Min två på 50 kvm tog 2 dagar för mig och en kompis. Och jag är ganska noga med städ så det var inte direkt grisigt. Flyttstäd är ju inte direkt som en vanlig storstädning..

• Lufsan

Okej, då kan jag räkna med att det tar ca, en hel dag. Vi har fått mycket tajt med tid. Förstår inte hur SKB tänker. Förhoppningsvis får vi nycklarna till den andra lägenheten tidigare. Annars blir det att städa samtidigt som vi flyttar ut sakerna. 

En dag i sänder.
  • Spexig

Man kan städa rätt mycket stora grejer som tar tid innan, tex spisen (o sen köra mikromat) o fönster o frys o köksskåp o badrumsskåp o garderober o uppe på hyllor o sånt (så kan man vispa av det igen lite snabbt sen). Det hade vi inte gjort alls o då tar det ju längre tid.

• Lufsan
    Spexig skrev 2011-08-28 20:30:59 följande:
    Man kan städa rätt mycket stora grejer som tar tid innan, tex spisen (o sen köra mikromat) o fönster o frys o köksskåp o badrumsskåp o garderober o uppe på hyllor o sånt (så kan man vispa av det igen lite snabbt sen). Det hade vi inte gjort alls o då tar det ju längre tid.
    Jo det är ju så vi tänkt. Förhoppningsvis går det bra. 
    MoonFlight skrev 2011-08-28 19:49:42 följande:
    Anlita någon som gör det speciellt när det är så liten yta...
     Har verkligen inte pengar till det och det känns ganska onödigt när jag kan göra det på samma tid. Frågan är bara hur mycket tid det kommer bli. Det spelar ju ingen roll om vi anltiar någon eller inte. Om inte möblerna och kartongerna är borta så går det ju inte. 
    En dag i sänder.
  • Stormorsan
    Lufsan skrev 2011-08-28 19:49:51 följande:
    Okej, då kan jag räkna med att det tar ca, en hel dag. Vi har fått mycket tajt med tid. Förstår inte hur SKB tänker. Förhoppningsvis får vi nycklarna till den andra lägenheten tidigare. Annars blir det att städa samtidigt som vi flyttar ut sakerna. 

Men så är det väl nästan alltid när man flyttar.

Man får grovstäda allt innan flytt så att man bara kan dammsuga och torka golven det sista man gör.  Glöm inte damm och smuts under och över kyl,frys och spis, bakom element, ovanpå skåpsluckor och dörrar och dörrposter. Rengör ventiler och golvbrunnar. 

Badrum, toalett och kök är viktigast. Det är svinäckligt att städa sånt äckelpäckel efter andra.  
Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att flyttstäda?