Doula - en trygghet vid föddande
Jag håller på att utbilda mig till Doula och kommer att ha gått klart den kursen i Oktober.
För att jag ska få bli "klar" ODIS - Doula ska man ha varit med på 3 förlossningar så jag söker kvinnor/par i Stockholm, Uppsala området som vill ha en Doula kostnadsfritt. Om du eller ni är intresserade får du/ni hemsk gärna skicka PM till mig, så kan jag berätta lite mer om mig själv.
Doula är
Är en medmänniska som coacher en kvinna eller paret genom en förlossning genom att finnas där för att stötta och ge trygghet.
En doula har inget medicinskt ansvar, ger inga medicinska råd och hennes roll är tydligt avgränsad i förhållande till personalen på förlossningsavdelningen.
Doulan har en stark tilltro till kvinnans egen förmåga att föda. Hon vet att en positiv förlossningsupplevelse är av största betydelse, inte bara för barn och förälder utan också för samhället i stort.
Om förlossningsupplevelsen blir positiv eller ej beror inte så mycket på var man föder, hur lång tid förlossningen tar eller hur mycket smärtlindring man använder. Det beror istället på vilket stöd man får, om man upplever att man blir sedd och respekterad och hur trygg man känner sig i förlossningssituationen.
Vill ni veta med PM:a mig
//Martina