• Cornelia19

Doula - en trygghet vid föddande

Jag håller på att utbilda mig till Doula och kommer att ha gått klart den kursen i Oktober.

För att jag ska få bli "klar" ODIS - Doula ska man ha varit med på 3 förlossningar så jag söker kvinnor/par i Stockholm, Uppsala området som vill ha en Doula kostnadsfritt. Om du eller ni är intresserade får du/ni hemsk gärna skicka PM till mig, så kan jag berätta lite mer om mig själv.

Doula är

Är en medmänniska som coacher en kvinna eller paret genom en förlossning genom att finnas där för att stötta och ge trygghet.
    En doula har inget medicinskt ansvar, ger inga medicinska råd och hennes roll är tydligt avgränsad i förhållande till personalen på förlossningsavdelningen.

Doulan har en stark tilltro till kvinnans egen förmåga att föda. Hon vet att en positiv förlossningsupplevelse är av största betydelse, inte bara för barn och förälder utan också för samhället i stort. 

Om förlossningsupplevelsen blir positiv eller ej beror inte så mycket på var man föder, hur lång tid förlossningen tar eller hur mycket smärtlindring man använder. Det beror istället på vilket stöd man får, om man upplever att man blir sedd och respekterad och hur trygg man känner sig i förlossningssituationen.

Vill ni veta med PM:a mig

//Martina

• Svar på tråden Doula - en trygghet vid föddande
  • straw2008

Kan man ha doula vid ks ? Nyfiken bara?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Cornelia19

Ja det kan man göra, men har man tex en partner så brukar ju många vilja ha den personen med då man oftast bara får ha med sig en person med in på operation.
    Om de är planerat, så brukar en partner räka men är man ensam kan man ta med sig en doula.
    är de något som händer nere på förlossning och man har en doula med sig kan man välja om man vill ha partnert eller doulan med väljer man partnern kan doulan vänta utanför:)

För Doula handlar om att man vill ge trygghet och stöd under en förlossning.

Hoppa du fick ett bra svar! 

• straw2008

Min man svimmade o låg i ett annat rum under våra KS, hade lätt haft med mig en vän eller så.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Alvi

Jag har varit med på 2 planerade snitt och det har varit helt okej, jag fotade mycket och personalen var väldigt mån om att jag skulle få bra plats (nere vid fötterna så jag fick bilder på själva snittet) och de förklarade till och med vad som hände.

Andra gången var jag själv höggravid och de ordnade fram stol åt mig och allt.

• Cornelia19
    straw2008 skrev 2011-08-29 10:12:38 följande:
    Min man svimmade o låg i ett annat rum under våra KS, hade lätt haft med mig en vän eller så.
    Då förstår jag att de hade varit skönt med en som kunnat stötta och följa med...alltid skönt att ha någon som kan stötta och göra så man känner sig trygg! Om du blir gravid igen om du inte är de så kolla upp de då:)
  • Cornelia19
    Alvi skrev 2011-08-29 10:50:08 följande:
    Jag har varit med på 2 planerade snitt och det har varit helt okej, jag fotade mycket och personalen var väldigt mån om att jag skulle få bra plats (nere vid fötterna så jag fick bilder på själva snittet) och de förklarade till och med vad som hände.

Andra gången var jag själv höggravid och de ordnade fram stol åt mig och allt.
    Va snällt, skönt när personal är mån om att Doulan är med också och att få förklaringar och kunna stötta kvinnan:)
  • MammaMia88

En fråga till er doulor

Står i en broschyr jag fick från min BM att på CSK (Centralsjukhuset Kristianstad) så får man bara ha med sig en anhörig på förlossningen. Så finns det ingen möjlighet då att få med sig både sambo och en doula då? 

• Alvi
    MammaMia88 skrev 2011-08-29 12:10:30 följande:
    En fråga till er doulor

Står i en broschyr jag fick från min BM att på CSK (Centralsjukhuset Kristianstad) så får man bara ha med sig en anhörig på förlossningen. Så finns det ingen möjlighet då att få med sig både sambo och en doula då? 
    Helt ärligt tror jag att den "regeln" beror på att man inte vill ha in mamma och svärmor, och farfar och hans granne under förlossningar.... jag kan aldrig tänka mig att en doula blir nekad, såvida det inte är typ svininfluensarisk eller så.
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • MammaMia88
    Alvi skrev 2011-08-29 12:25:53 följande:
    Helt ärligt tror jag att den "regeln" beror på att man inte vill ha in mamma och svärmor, och farfar och hans granne under förlossningar.... jag kan aldrig tänka mig att en doula blir nekad, såvida det inte är typ svininfluensarisk eller så.
    Stod mest i broschyren att dem ville att det skulle vara så rofyllt och bullerfritt som möjligt....men vi får se. Mailade en av FLs barnmorskor som jobbar på CSK, får se vad hon säger
  • Alvi
    MammaMia88 skrev 2011-08-29 12:30:14 följande:
    Stod mest i broschyren att dem ville att det skulle vara så rofyllt och bullerfritt som möjligt....men vi får se. Mailade en av FLs barnmorskor som jobbar på CSK, får se vad hon säger
    Men en doula bullrar ju inte, hon gör totala motsatsen typ...!
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • MammaMia88
    Alvi skrev 2011-08-29 12:32:28 följande:
    Men en doula bullrar ju inte, hon gör totala motsatsen typ...!
    Precis min tanke Är dessutom extremt förlossningsrädd samtidigt som jag INTE vill ha KS, så en doula hade säkert hjälpt massor!
  • Cornelia19
    MammaMia88 skrev 2011-08-29 12:34:34 följande:
    Precis min tanke Är dessutom extremt förlossningsrädd samtidigt som jag INTE vill ha KS, så en doula hade säkert hjälpt massor!
    Jag tycker verkligen du ska föröska få med dig en Doula på förlossningen, hon kommer finnas där och stötta och ge trygghet som även din sambo kan ge hon kna även vissa din sambo hur han kan göra. Man bildar som en bubbla...så tycker behöver du det stödet så ska du stå på dig att få ha med dig en Doula.:)

Tror jag har en från utbildningen som kom där ifrån eller om hon bodde i närheten, om du vill kan jga kolla upp det närmare?? 
  • MammaMia88
    Cornelia19 skrev 2011-08-29 13:00:11 följande:
    Jag tycker verkligen du ska föröska få med dig en Doula på förlossningen, hon kommer finnas där och stötta och ge trygghet som även din sambo kan ge hon kna även vissa din sambo hur han kan göra. Man bildar som en bubbla...så tycker behöver du det stödet så ska du stå på dig att få ha med dig en Doula.:)

Tror jag har en från utbildningen som kom där ifrån eller om hon bodde i närheten, om du vill kan jga kolla upp det närmare?? 
    Tack, det vore jättesnällt!

Men så är det ju det här med pengar också Ska helst inte vara för dyrt

En fråga, kan en doula under utbildning (som kan tänka sig att ställa upp gratis, eller mot resans avgift osv) ge samma stöd som en erfaren doula...? 
  • Cornelia19
    MammaMia88 skrev 2011-08-29 13:03:15 följande:
    Tack, det vore jättesnällt!

Men så är det ju det här med pengar också Ska helst inte vara för dyrt

En fråga, kan en doula under utbildning (som kan tänka sig att ställa upp gratis, eller mot resans avgift osv) ge samma stöd som en erfaren doula...? 
    Självklart kan en doula ge samma stöd även om de har med pengar att göra.

Det man gör är att man bestämmer en första träff entingen hemma hos er eller på ett fik där man ser om person kemin stämmer. Ett sån träff kan vara ca 2 timmar där doulan frågar lite och ni också kan ställa frågor.

Tycker ni att person kemin stämmer och du vill ha henne som doula så fortsätter mi sen utifrån det.

Jag vet inte hur alla doulor gör men jag som inte har varit med på en tidigare förlossning skulle inte ta något betalt kanske en liten reseersättning men de är en chans för mig att lära mig att bli doula och få refferenser.

Men ska se om jag kan kolla upp vart hon bodde och så så hör jag av mig närmare:) 
  • Cornelia19

du kan även gå in på doula.se och kolla om de finns nån doula i närheten av dig:)

Svar på tråden Doula - en trygghet vid föddande