• Luivi

Luft torkad skinka (Serrano), Camembert och Manchego ost ??

Jag är gravid i v. 15.

Jag har fått spansk lufttorkad skinka av en leverantör i julklapp ( Jamon Serrano). Tror ni att det är lungt att äta detta? Alternativt har jag tänkt att man kanske kan frysa det någon dag så bakterierna dör, eller? Jag fick även en Machego ost och den är ju på fårmjölk... hummm

Sedan har jag även fått Camembert som man ska värma upp i ugnen och sedan doppa bröd i. Vad tror ni om detta? Det ska värmas upp i 10 min på 175 grader.

Varför blir man extra sugen på sådant när man inte bör äta det??

• Svar på tråden Luft torkad skinka (Serrano), Camembert och Manchego ost ??
  • turia

jag skulle då inte käka det..

• lata kocken Johanna

bakterier dör inte i frysen bara parasiter
    och beroende på hur skinkan är förpackad så kan det finnas både och...

manchegon är ju en hårdost så det ska vara OK

och det låter toppen med camemberten - helt ofarligt och gott

• lata kocken Johanna

hittade info om en fabrikants manchego

www.salmantinos.com/salmantinos/productshow.asp

och på falbygens ost så står det såhär

anchego 31%

Spaniens viktigaste och mest kända fårost är Manchego. En äkta Manchego får bara tillverkas av oskummad mjölk från får som betat i La Mancharegionen. Sedan 1984 är osten är skyddad av det spanska kontrollorganet ?Denominación de Origen? . Manchego har en delikat salt, något pikant nötsmak som smälter gott i munnen.

Manchegos historia är lång. Formen och det speciella zick-zackmönstret på ytan kommer från den tid då den lagrades i flätade formar. Formarna flätades då av espartogräset som växer på La Manchaplatån. Idag använder man dock moderna metallformar. Vid arkeologiska utgrävningar i La Mancharegionen har man funnitspår av osttillverkning, daterade till tiden före kristi födelse. Manchego är också omnämnd av författaren Miguel de Cervantes i den legendariska boken om Don Quijote

Tips!
    En ypperlig rivost. Med denna hemma kan du skapa sydeuropeiska influenser i köket. Den passar utmärkt tillsammans med frukt, soltorkade tomater, oliver och bröd. Tärna ner den i marinad av olivolja, lime och chili.

Ingredienser: Pastöriserad fårmjölk, löpe, salt och syrningskultur.
    Tillverkningsland: Spanien

• Snova

Men Johanna, finns det lufttorkat som är ok att äta? Jag avstår ju men saknar...

• Uskus

Min läkare i spanien säger att Jamon Serrano är det enda jag INTE får äta så jag äter inte det. Det är svårt dock när det äts här varje dag. Ostarna vet jag inte då jag inte fått några restriktioner om ost.

• lata kocken Johanna

snova

njaaa

det är ju så att i rätt förvarad icke vaccad osv lufttorkat/kallrökt så är det enda som man är orolig för toxoplasma gondii och det är en parasit

• Snova

Och parasiter dör vid frysning ju!

Så, finns det ngt säkert sätt att få tag på denna skinka? Är så hungrig så jag skulle kunna sätta i mig en hel gris nu... Nä, kan vänta men kan man hitta "säker" sådan?

• lata kocken Johanna

tyvärr vet jag inte...

har bara sett hela lår som inte varit vaccade - och det är ju liiiite overkill

Svar på tråden Luft torkad skinka (Serrano), Camembert och Manchego ost ??