• ladyS

Vad är INTE naturkunskap? Snälla hjälp mig.

Frågan lyder:

Ge minst tre utförliga exempel på vad som är naturkunskap och tre utförliga exempel som inte är det.

Jag vet vad som är det men kan någon hjälpa mig med vad som inte är naturvetenskap. Jag fattar inte riktigt.

• Svar på tråden Vad är INTE naturkunskap? Snälla hjälp mig.
  • såärdet

I vilket sammanhang är detta? Jag menar, det första jag tänker på är tex att språk inte är naturkunskap men det är ju för  att jag jobbar med språk, det är kanske inte så man ska svara på frågan?

• Naemi

Motsats till natur är kultur - kanske olika kulturföreteelser då? Musik, teater, film? Jag gissar vilt; Känns som att det behövs mer kött på benen för att kunna veta hur man ska svara.

• ladyS

Ja alltså jag tycker egentligen att frågan är lite korkad för jag har ju angett allt som ingår i naturvetenskap, då borde ju resten inte vara det. Exempelvis religion är inte det (antar jag). Hon vill att jag ska komma med en utförlig beskrivning på vad som inte är det. Jag fattar inte vad hon menar.

• ladyS

Religion är inte naturvetenskap då det handlar om tro.

Kultur och samhällskunskap har väl inte heller med naturkunskap att göra då det handlar om livsmönster såsom språk, värderingar, normer, lagar, relationer mm.
  • ladyS

Jag fattar ingenting. Jag tyckte att jag hade skrivit en bra sammanfattning utifrån uppgiften men fick bara poäng 3 av 10. Så dålig var jag väl inte???

Alltså jag läser på folkuniversitetet i Göteborg och är inne på FUGO där jag gjorde ett test.
    Uppgiften löd såhär:

Fråga: Vad håller de naturvetenskapliga ämnena på med och vad gör de inte? Var går gränsen och hur kan vi definiera den? Ge dessutom mins tre utförliga exempel på vad som är naturkunskap och tre utförliga exempel som inte är det.

Instruktioner: Tänk på att det inte är mängden text som är avgörande utan innehållet. Försök hålla dig till max 2500 tecken, det är ungefär en A4-sida.

Kriterier: Det kriterie man kan ge prov på här är MVG-kriteriet : "Eleven använder, analyserar och integrerar införda begrepp, modeller och teorier."

Jag skrev ungefär en A4-sida och skickade in. Då fick jag detta till svars på direkten.

Sammanfattning av dina tidigare försök

Försök GenomfördPoäng / 3Betyg / 10Återkoppling 1 söndag, 28 augusti 2011, 22:05 0 0

Inte i närheten av jättebra

Alltså jag fattar inte hur jag kunde få så dåligt resultat. Rynkar på näsan

Är det någon som har gjort detta testet tidigare som kanske kan hjälpa mig.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det som är naturvetenskap är det som kan mätas, vägas och så vidare. Förslag på det som inte är det skulle kunna vara metafysiska diskussioner som per definition inte är nåbara av naturvetenskapen eller mer konkreta komplexa mänskliga förhållanden som statsvetenskap.

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • ladyS

Min man säger att jag troligtvis inte blivit betygsatt ännu men jag tycker att det är skumt att jag fick till svars att jag inte var i närheten av jättebra.

• anok

I svenskan gör vi inte så stor distinktion mellan vetenskap och naturvetenskap, men det gör man utomlands och därför kan begreppet vara något förvirrande för oss ibland. 

Under begreppet vetenskap faller de humanistiska ämnena, det vill säga religionsvetenskap, filosofi, språk etc. Här studerar man verkligheten utifrån människors upplevelser eller beteenden i olika kulturer, åldrar och länder.

Under det naturvetenskapliga begreppet faller den vetenskap in som kan testas exakt, där resultaten blir de samma oavsett vem det är som utför dem. Det skall alltså vara en kontrollerad miljö och kontrollerade komponenter. Inom medicinsk naturvetenskaplig forskning är också placebo ett måste.

Självklart går naturvetenskap och vetenskap in i varandra, de hjälper varandra på traven och förser forskare med rätt verktyg att kunna förstå verkligheten. Exempelvis så finns det en gren inom religionsvetenskapen som utifrån en naturvetenskaplig metod försöker förklara varför människan verkar ha så stora tendenser att bli religiös. Så även om religionsvetenskap i sig är en humanistisk vetenskap så finns det alltså grenar inom den som inte är det. 

Med andra ord, varje gång man bekantar sig med ett nytt ämne eller samlingsbegrepp så tenderar man att försöka utröna minsta gemensamma nämnare för vad som låter sig infattas av just detta koncept. Ganska snart inser man att det är väldigt svårt att hitta en minsta gemensamma nämnare. 

Har ni inte haft någon föreläsning i ämnet? Vad står det i din kurslitteratur om detta? Ofta förväntar sig lärarna svar som förankras i kurslitteraturen där du använder referenssystem på ett korrekt sätt för att sedan dra dina egna slutsatser och kommentarer.

Annars kan du helt enkelt fråga din lärare vad det är som du gjort fel. Maila henne och berätta att du känt dig väldigt osäker på uppgiften och att du gärna hade velat ha feedback så att du kan göra bättre ifrån dig nästa gång.

• anok

Om du vill kan du skicka mig arbetet på mailen och så kan jag läsa igenom och se vad som har gått fel för dig. Om det bara var en sida menar jag...

• ladyS

Hej!
    Förlåt att jag svarar först nu.

Det var tydligen något fel på deras datasystem som gör att de skickar automatiskt ut sådana meddelanden till svars. Alla hade blivit drabbade. Läraren hade alltså inte bedömt oss ännu.

Hon tyckte att det jag skrivit var bra men jag gjorde en miss med att jag skrev att i en labbrapport skriver man vad man tror kommer att hända i hypotesen och det skulle jag inte gjort. Jag skulle skrivit "anta" istället för "tro".
    På grund av det får jag inte MVG i just den uppgiften men förhoppningsvis VG. Har inte fått betyg ännu.
    Men, men, det finns ju fler uppgifter som hon ska bedöma. Glad

• anok

Vad kul!

Här är några tips för hur man skriver vetenskapligt:

Undvik att skriva "jag tror" och "jag känner" och "faktiskt". Försök att göra din text så opersonlig som möjlig och osynliggör dig som berättare. I början är det bra att köra detta stuk till absurdum, bara för att lära sig. Sedan kan man göra stilbrytningar när man väl anammat denna författarstil... 

Svar på tråden Vad är INTE naturkunskap? Snälla hjälp mig.