• PrettyPoppy

Någon med Lhasa apso eller Shih tzu?

Vill gärna veta mer om raserna, är det kanske någon här som har erfarenhet av någon sådan hund?
    Blir ev. valp i början på nästa år   Glad
    Vill ha en mysig liten hund, "sällskapshund".  Har även funderingar kring Cavalier också, är väl mest rädd för att den ska få hjärtproblem. Vad jag har läst verkar Lhasan och Shih tzun vara relativt friska raser? 

• Svar på tråden Någon med Lhasa apso eller Shih tzu?
  • MiaMorot

det du bör vara ordentlig införstådd med om du väljer en lasa eller shih tzu är hur mycket pälsvård den egentligen behöver.

Har du tänkt ha den fullpälsad eller tänker du ha den nedrakad?
    Kan du klippa pälsen själv? har du annars något bra ställe i närheten du kan gå till? 
    Även om du nu inte vill klippa ner den så kanske du måste dra bort hår ur hörselgångarna, kan du göra det själv? Eller har du någon anna som kan och vill? 

Och med risk för att bli påhoppad av lasa/shitzu-älskare så undrar jag : har du träffat många? Vet du hur dem är i psyket?

Är du hundvan och haft andra hundar tidigare?   

Jag har träffat otroligt många lasa och shitzu och blandningar av dessa raser, och det jag har märkt är att det är få som verkligen vet vad de har skaffat för hund. Framförallt när det gäller pälsvården.     

• Rebus

Det är absolut inte alla cavalierer som får hjärtproblem.. Jag har 2 cavaliersystrar som är nästan 14år. Inga hjärtproblem hos någon av dem (peppar peppar). Jag rekommenderar verkligen en liten cavalier :) , trevligare hundar finns inte enligt mig!! (Cavaliersällskapet har valphänvisning.)

• PrettyPoppy

Jag har tänkt på pälsen och jag kommer ha hunden klippt. Inte helt nedklippt men lite mellanlängd. Jag kan sköta all pälsvård själv.

Jag både har haft och har hund, både mindre sällskapshundar och större som jag kört i brukset.

Och det är väl just psyket på de här raserna jag är intresserad av, kan du berätta lite mer om de du har träffat?

Jag har haft en blandras med lhasa i, som var världens goaste, men eftersom han var blandras så vet jag ju inte vilka beteenden som kom varifrån så att säga!    

• PrettyPoppy
    Rebus skrev 2011-08-28 21:07:00 följande:
    Det är absolut inte alla cavalierer som får hjärtproblem.. Jag har 2 cavaliersystrar som är nästan 14år. Inga hjärtproblem hos någon av dem (peppar peppar). Jag rekommenderar verkligen en liten cavalier :) , trevligare hundar finns inte enligt mig!! (Cavaliersällskapet har valphänvisning.)

Jag har haft en Cavalier! Glad Han fick tyvärr hjärtfel, är just därför jag är lite rädd..... han blev ändå 10.5 år, om jag inte minns fel upptäcktes felet vi 6-7 år.

Helt underbar hundras håller jag med om! Och inte alls borträknad från planerna!

Det var min första hund, sedan hade jag en schäfer som blev tre år, fick cancer (malingt lymfom). Min nuvarande schäfer är dammallergisk. Och min fina blandis som var kärnfrisk i 7 år blev istället förgiftad.....    Skulle gärna ha en ras som inte har några direkta rasbundna sjukdomar, men hur det än är så kan man ju aldrig gardera sig....
  • MiaMorot

en lasa för mig är en hund som alltid vill ha sista ordet, och som är otroligt enveten. En som har svårt att hantera tillsägelser, och ofta tar till tänderna som en sista utväg. En hund som har snabba humörsvängningar.

Sen tror jag absolut att en lhasa kan bli en bra hund i ett bra hem där den inte blir daltad med, och inte ömkad. Där den är omgiven av hundvana människor med tålamod och en fast hand.

• Sandtrollet

Jag har en Shih tzu tik på 3år

Väldigt sällskaplig & finner sig i det mesta, är glad för allt och alla, kan dock vara otroligt envis :)

Jag har henne trimmad på sommaren och pälsad på vintern.

Min mormor har en Lhasa Apso på 5år som är helt tvärtom min tik

Svar på tråden Någon med Lhasa apso eller Shih tzu?