• mannehund

Avgift för skolresa?

Vi har fått en diskussion här hemma som gäller skolan. Är det inte så att skolgång ska vara kostnadsfri i "vanliga" kommunala skolan? Men har de rätt att samla in pengar(dvs kontanter) inför kommande skolresa/skolresor? Och i så fall:finns det något förslag på en rimlig gräns för hur mycket man ger i detta per termin? Vi pratar om barn i årskurs 0-3.
    Dotterns klass (1) sålde även förra året strumpor för att finansiera en klassresa.
    Men som sagt: Har skolan rätt att begära att föräldrarna ska ge kontanta medel varje termin till skolresa och i så fall hur mycket tycker du är rimligt?

• Svar på tråden Avgift för skolresa?
  • SaraG2

Nej det har dom inte. Oftast är det föräldrar som planerar insamlingar, och det är inget tvång att bidra. 

• mannehund

Kan säga att det togs upp direkt när vi hade inskolningssamtal med sonen också (förskoleklass): "Och så samlar vi ju in x kr per termin till skolresan också, men det vet ni ju..." Men sen när jag kom hem började jag fundera på om de verkligen har rätt att ta den avgiften....Inte för att jag vill vara snål, men det handlade bara om de verkligen kan begära det eller inte.
    Tramptass: Vet du om man kan läsa det i klartext någonstans att de inte skulle ha rätt att ta ut en "avgift" för skolresa?

• coloredsnow

Jag har fattat det som så att om klassresan är obligatorisk och ingår i undervisningen får de inte ta ut någon avgift  men om det bara är en nöjesresa så kan den få kosta hur mycket som helst eftersom man kan välja att avstå.

Vad som är rimligt beror på din ekonomiska situation, kan vara allt från 0kr till astronomiska belopp.

• mannehund

Ingår i undervisningen är väl lite flytande begrepp. Den ligger ju iallafall på en skoldag och inte en helgdag och jag är ju skyldig att se till att mina barn går i skolan. :)
    Självklart betalar jag avgiften de vill ha för jag vill ju inte riskera att mina barn blir lämnade hemma. Men jag tycker att det är bättre att samla ihop pengar t.ex med strumpförsäljning eller liknande än att ta för givet att föräldrarna ska betala en summa varje termin, speciellt om man har flera barn.

• solskina

MIn son var med och sparade i alla år och var tvungen att sluta skolan 9 veckor innan skolresan.
    Han byte skola på grund av mobbing. Vi fick inte ut någonting utan var tvugna om han ville följa med nya klassen att lägga 2200 i deras kassa. Det gjorde vi. + fickpengar.

Alla klasse samlar pengar på olika sätt men lärarna får inte vara delaktiga. Min minsta har inte börjat än och jag kommer inte att delta utan är det så att han vill följa med den dagen l'gger jag kontant då. 

Här byter man skola vid åk 6. Så det brukar bli en resa då. Och en i 9 an.

Sedan är det skidresan skolan gör, kostar "bara" hyran av slalomskidor och lift kort mm. Mina barn har valt bort den.
    Sedan är det skolfotografteringen den kostar ju även den massa pengar. Eget  val japp, men känslan av utanförskap är stor. 

• mannehund

Solskina: Det lät jobbigt för er. Hoppas din son mår bättre nu. Hade inte ens tänkt på att pengarna skulle "frysa inne" om man flyttar eller byter skola. Bra synpunkt!

• solskina

Tack, han mår bättre på ett sätt. men han är inte klar med bearbetningen än.

Vi ska polisanmäla skolgången har vi tänkt.

NU har han börjat gymnasiet och trivs toppen första veckan. -Ingen ser elakt på mig, säger han.   

• Starkast

Ingen aning.

Därimot tycker jag personligen att det är trist att det i princip är borta. Som barn var det en sak att se fram emot! En belöning för vad man hade presterat i skolan. En väldigt stark morot att jobba för.
    Våra klassresor var underbara! den vi gjorde i åk4 har satt sådana djupa minnen att jag minns den näst in till i detalj. Då var vi borta i en vecka.  I 6:an åkte vi till Göteborg och det var mitt livs första Lisebergresa. Jag hade aldrig sett andra karuseller än de två på byns årliga marknad så det var så STORT med alla tänkbara karuseller!
    I 9:an åkte vi till Tyskland som även det var grymt stort.

Reglerna har blivit lite väl många gånger tycker jag. Det går ofta att lösa med kreativitet och idéer, vilket man borde kunna få till för BARNENS skull. Men det ska bara tänks på hur jobbigt det är för föräldern att behöva säga att de inte har råd. Ska deras pinsamhetskänsla verkligen behöva styra så BARNEN inte ska få åka? Varför ska ALLTID denna lilla minotitet föräldrar styra hela jkassens nöjen? ALLTID. Mer och mer plockas bort och snart får de väl inte ens ha friluftsdagar och att p´åka skridskor blir en omöjlikhet.
    Jag brukar fundra på hur samma familjer skulle klara sig i Norge . där de inte får skolmat?
    Det är bra att de kan sölja saker så de får ihop pengar. med en summa titt och tätt har trots allt de flesta råd med och då får man ju spara så det räcker även för dom som inte har råd att betala då det är en gemensam kassa för klassresan och inte individuella.

Jag köper inte att det ska vara rättvist för alla då det blir orättvist för den stora majoriteten. För som sagt, då får de som kan = nära alla till den gemensamma kassan. I klasser där det finns flera som inte kan går att sälja mer saker och vara lite kreativa så de tjänar ihop.
    Men min uppfattning är att de som inte har råd att spara är även som som inte orkar engagera sig i försäljningen heller. Min uppfattning är att det är just dom kämpar bort det roliga barnen kan få se fram emot.

Lagom är bäst..

• tideloo

De får samla in pengar i form av försäljning med mera,men alla ska erbjudas åka med,även de som inte sålt någonting! Föräldrar ska aldrig krävas på pengar för skolresor med mera,en liten obetydlig summa kan de kräva! Ex matkostnad,som då ska motsvara den om barnet ätit hemma!

Svar på tråden Avgift för skolresa?