Hej
Ursäkta ett något sent svar, såg denna tråd först nu
Jag har läst en fil.mag (fyra år) i personalvetenskap vid Uppsala universitet. Jag tog examen vt 2010. Numera tror jag att utbildningen är treårig, men att man kan läsa en masterexamen, fem år, om man vill.
Hur utbildningen ser ut är nog olika på olika universitet. I Uppsala kunde man, när jag läste, välja huvudinriktning inom pedagogik eller sociologi. Jag valde pedagogik, dvs det var inom detta ämne som jag skrev examensarbetet. Utbildningen i övrigt innehöll bland annat företagsekonomi, arbetsrätt och filosofi.
Tyvärr innehöll utbildningen i Uppsala ingen praktik, och jag vet att detta är något personalvetarutbildningen har fått kritik för. Den praktiska förankringen till arbetslivet vore verkligen bra att få. Hur det ser ut på andra universitet med praktik vet jag dock inte.
Fördelen med att utbilda sig till personalvetare är att man kan arbeta inom så oändligt många områden. Personalfrågor, fackliga frågor, olika typer av handläggare etc, etc. Lönen varierar pga. detta såklart enormt. Som personalman exempelvis varierar ju lönen också enormt beroende på var man har sin anställning. Nackdelen med att vara utbildad personalvetare kan vara att det på vissa platser i landet finns ett överflöd av personalvetare.
Jag arbetar som handläggare inom staten och tjänar runt 29.000, men då har jag också ca 10 års arbetslivserfarenhet sen innan utbildningen.
Undrar ni något mer, bara fråga på!