• hoppetrosan

Omkörning flera filer

En dum fråga kanske, men måste få ett svar.

Jag och min sambo satt och diskuterade filkörning på motorväg idag.
    Båda kommer vi ifrån en mindre stad, och ingen kommer ihåg det man fick lära sig på körskolan för en miljon år sedan..

Hur fungerar det egentligen då man kör på en motorväg med tre eller fler filer. Får man köra om på insidan eller gäller "samma regler" som på en två-filig väg?

• Svar på tråden Omkörning flera filer
  • AppelochParon

Man skall inte köra om på insidan.

Men det är väl inte så väldigt noga med alla regler bara man är försiktig, för t.ex. om man inte vill köra för fort kommer det alltid någon viktigpetter som kör för nära och pressar på. Och att köra för nära är direkt farligt med ökad eller t.om. sannolik påkörningsrisk, och whiplashskador vill ju ingen ha.

Mitt svar kan kanske vara en aning irriterande för någon, men eftersom jag kör mc kan en påkörning bakifrån faktisk kosta mig mitt enda liv. Påköraren får en hyresbil som försäkringsbolaget betalar tills dennes egen bil är reparerad. 

• hoppetrosan
    ardath bey skrev 2011-08-29 09:06:09 följande:
    Huvudregeln är att man inte får köra om på insidan. Sen finns det undantag:

om det finns två eller flera körfält i samma riktning och tät trafik i alla körfält och hastigheten bestäms av fordonet framför dig - tät köbildning
    Ah okej, ja men vi anade att det fanns en massa undantag.

Tack för svar! :)
  • Anghammarad

Du får bara köra om på insidan om hastighetsbegränsningen är 70 eller lägre. Undantaget är om alla filer är fulla och det handlar om sk filkörning, men då går det ju inte särskilt fort ändå.

• hoppetrosan
    Anghammarad skrev 2011-08-29 15:02:59 följande:

Du får bara köra om på insidan om hastighetsbegränsningen är 70 eller lägre. Undantaget är om alla filer är fulla och det handlar om sk filkörning, men då går det ju inte särskilt fort ändå.

Okej, tack för svar!
Svar på tråden Omkörning flera filer