• ingenro

Har ett barn i magen som är sjuk

Hej, jag har nyligen i vecka 19 fått reda på att min lilla bebis har tarmarna utanför sin navel. Ett så kallat navel bråck  (omphalocele). Jag skulle gärna vilja tala med föräldrar som har erfarenhet av detta

1) Valt att behålla barnet trots allt? Varför och hur har det gått?

2) Valt att abortera? Varför och hur har det gått?

Jag är ensamstående med en litet friskt barn på 4 år. Går igenom allt själv, har ingen familj eller goda vänner som ställer upp mer än till lite telefonsamtal.

Tacksam för snabba svar eftersom jag inom väldigt kort måste göra ett beslut.

• Svar på tråden Har ett barn i magen som är sjuk
  • Queenie70

Men en sån sak åtgärdar de väl, och behöver väl inte innebära nåt livslångt handikapp. Är abort verkligen ett alternativ för en sådan sak om barnet är önskat? Vad har de gett dig för besked om behandlingar?

• jagäraf

Jag tror att de gör kejsarsnitt för att inte skada barnet mer och sen opererar de in tarmpaketet. Tror inte heller att det ska behöva bli något handikapp. Obs! Ingen erfarenhet själv.

• ingenro

Hej Drottningen,

Om barnet är friskt annars, får svar idag? Är risken 50% att den har andra komplikationer. Jag är orolig att om det är en tjej, att hon när hon blir äldre inte får möjligheten att skaffa egna barn på grund av olika omständigheter.
    Är det inte viktigt att om man kan, man ger sitt barn alla möjligheter i livet.?

Jag vill inte vara skyldig till att ge barnet ett ofullständigt liv.

• jagäraf

Själva "aborten", om det skulle bli aktuellt, blir som en vanlig förlossning. Du får piller som stannar av gravidteten och några dygn senare sätts förlossningen igång. Det blir som att föda som vanligt förutom att du inte har en jättemage som spänner plus att du kan få all smärtlindring du vill. Jag har gjort det i vecka 22 pga kromosomskador ej förenliga med liv

• ingenro

"Jag har gjort det i vecka 22 pga kromosomskador ej förenliga med liv"

Men då har barnet inte haft en chans att överleva utanför magen?

• jagäraf
    ingenro skrev 2011-08-29 11:47:53 följande:

Nej, iaf ingen längre tid så beslutet var inte svårt egentligen. Annorlunda för dig naturligtvis men du frågade ju hur själva "aborten" skulle gå till.
  • Queenie70
    ingenro skrev 2011-08-29 11:42:36 följande:
    Hej Drottningen,

Om barnet är friskt annars, får svar idag? Är risken 50% att den har andra komplikationer. Jag är orolig att om det är en tjej, att hon när hon blir äldre inte får möjligheten att skaffa egna barn på grund av olika omständigheter.
    Är det inte viktigt att om man kan, man ger sitt barn alla möjligheter i livet.?

Jag vill inte vara skyldig till att ge barnet ett ofullständigt liv.
    Hon kanske inte ens VILL skaffa barn, och barn kan man få på många olika sätt. Jag tror inte man ska ge sig på att bedöma andras livskvalitet pga.petitesser. Du kan få ett fullt friskt barn, som knarkar ned sig och börjar prostituera sig också. Det finns inga garanterier för nåt. Ett handikapp är inte på något sätt=ett ofullständigt liv.
  • slinkywookie
    ingenro skrev 2011-08-29 11:47:53 följande:

Korrekt.

Sjalva omphalocelen i sig manga ganger gar att atgarda efter forlossning, problemet ar att det ibland ar forenligt med just kromosomforandringar. Handikappat barn, med andra ord.

Har det erbjudit annan forsterdiagnostik TS?
  • Älskarjordgubbar

Har inget eget barn med de problemen. Men har en nära vännina som fick en dotter med tarmarna liggande utanför kroppen. Dottern hade inga andra problem. De opererade flickan under hennes första levnadsdagar och hon har sedan dess haft ett normalt liv. Hon är idag en pigg, frisk levnadsglad tjej på 6 år som älskar förskolan.

Lycka till! 

Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket
  • ingenro

Mycket som oroar mig, läkaren har sagt att eftersom jag är ensamstående och om barnet visar sig ha en syndrom, kan den ha ytterligare fel. Jag är ensam med min son, läkaren föklarade att jag kan glömma min första son för för honom kommer jag då inte ha ngn tid för alls. Om barnet föds sjukt.

Svar på tråden Har ett barn i magen som är sjuk