• stf

Jobba 50%, måste jag ta föräldradagar?

Hej,

Jag ska gå ned till 50% arbetstid. Men jag vill (behöver) inte utnyttja några föräldradagar, men jag förstår att det kanske är bra att vara "föräldraledig" då det inte kan nekas av arbetsgivaren.

Om jag jobbar 50%, måste jag ta ut motsvarande 50% föräldrapenning, jag vill som sagt inte ta ut några dagar, kan jag ta ut åttondelsdagar?

Vad är bästa lösningen?

• Svar på tråden Jobba 50%, måste jag ta föräldradagar?
  • fina79
    stf skrev 2011-08-29 12:49:39 följande:
    Hej,

Jag ska gå ned till 50% arbetstid. Men jag vill (behöver) inte utnyttja några föräldradagar, men jag förstår att det kanske är bra att vara "föräldraledig" då det inte kan nekas av arbetsgivaren.

Om jag jobbar 50%, måste jag ta ut motsvarande 50% föräldrapenning, jag vill som sagt inte ta ut några dagar, kan jag ta ut åttondelsdagar?

Vad är bästa lösningen?
    Det beror väl på en massa saker. Är det så att du varit hemma med ett barn och vill börja jobba 50% nu? Man har väl rätt att arbeta deltid ett visst antal år efter att man fått barn utan att arbetsgivaren kan neka? 
  • Annelie 76

Kolla med försäkringskassan hur det påverkar din SGI. Det är ju inte bra för de återstående dagarna om ersättningen sänks...

• stf

Hej,

Nej jag är pappan och min fru har varit hemma 1 år. Jag ska jobba 50% och hon ska jobba 50%.

• stf

Jag har svårt att se hur det ska påverka SGI när jag jobbar 50%. Ush vilken djungel detta är

• salta katten

du behöver inte ta ut fp. Men om du vill skydda din SGI så måste du ta ut fp upp till motsvarande heltidsarbete.

• Stella 78

Osäker på hur det funkar. För mig nu när jag går tillbaka till jobbet efter att ha varit föräldraledig 1 år så måste jag ta ut 2,5 dagar alternativt 5 halvdagar i veckan när jag jobbar 50 % för att skydda min sgi efter att dottern fyllde 1 år. Men vet ej hur det blir för dig som inte varit hemma tidigare. Men som sagt var! KOlla upp det där med SGI för det kan bli dyrt att vara sjuk om man går ner i tjänst och inte fyller upp med föräldradagar.

• salta katten

DEt påverkar din SGI så här:
    Om du arbetar 50 % och är tjänstledig utan annan ersättning - blir sjuk en längre period: du får din SGI sänkt till hälften eftersom du endast kompenseras för den tid du arbetar. Den andra hälften får du ju ignet för och kan då inte kompenseras med sjukpenning.

Om du arbetar 50% och tar ut FP 50 % och blir sjuk = hel sjukpenning eftersom du mister hel inkomst 

• Stella 78
    salta katten skrev 2011-08-29 13:00:16 följande:
    DEt påverkar din SGI så här:
    Om du arbetar 50 % och är tjänstledig utan annan ersättning - blir sjuk en längre period: du får din SGI sänkt till hälften eftersom du endast kompenseras för den tid du arbetar. Den andra hälften får du ju ignet för och kan då inte kompenseras med sjukpenning.

Om du arbetar 50% och tar ut FP 50 % och blir sjuk = hel sjukpenning eftersom du mister hel inkomst 
    Just det! Så var det ju! NU fattade jag ju också det där en gång för alla! Tack!
  • salta katten
    Stella 78 skrev 2011-08-29 13:02:19 följande:
    Just det! Så var det ju! NU fattade jag ju också det där en gång för alla! Tack!
    Varsågod
  • Smilla75

Fast hur skulle F-kassan få kännedom om att man arbetar deltid?
    Jag ska själv gå ned på 80% utan ersättning några månader efter inskolningen så slänger in min fråga.

Svar på tråden Jobba 50%, måste jag ta föräldradagar?