• Anonym

Chef som särbehandlar!

Jag tyckte min chef var bra innan men börjar tro att han har något emot mig.
    Det har hänt flera gånger att han inte inkluderar mig. T.ex när det gäller vissa aktiviteter.
    Han skickar en inbjudan till alla anställda, utom mig. Min kollega kommenterar detta och han lovar att han ska prata med mig och fixa det. Men det gör han inte. Jag säger inget för tänker inte tigga om att få delta.

Jag hade en heltidstjänst och skulle sen övergå till timanställd när de drog ner på heltidstjänsterna. De andra som förlorade heltidstjänst skrevs upp på vikarielistan. Alla utom jag. Sa till och fick då en annan tillfällig tjänst. Jag ville ha denna i väntan på en heltidstjänst men fick svar att jag inte kunde byta förrän den avtalade tiden löpt ut. Helt ok tyckte jag och var glad över att jag iallafall fick en tjänst. Tills jag såg att en kollega med samma sorts tjänst fick avbryta sin för att ta en heltidstjänst. Trots att jag hade jobbat längre och hade mer erfarenhet. Chefens argument var ju att jag redan hade en tillfällig tjänst, och om jag hade varit timvikarie så hade jag fått heltidstjänsten. Men min kollega hade ju likadan tillfällig tjänst men det gällde inte samma för honom.

Ett annat exempel. Mina kollegor fick möjlighet till extra timmar för att få mer pengar. Behovet finns så det var inga problem. Jag frågar om samma sak men fick ett nej. Jag frågade varför och han kom med en kass förklaring som gjorde att det inte var bra osv. Jag bemötte detta med att det hinder (som han såg det) även gällde mina kollegor, det var ju exakt samma situationer det handlade om. Men ändå fick de extra timmar. Han gav nya argument som jag bemötte ett efter ett. Till slut hade han inga argument kvar och gav mig tillåtelse till extratimmarna.

Jag blir så arg! Jag kan ju inte bevisa att han gör detta med vilje, vissa saker kan ju anses vara att han glömt mig bara. Men det är alltid jag som blir glömd ju. Vad kan jag göra? Funderar på att bara säga upp mig och be honom dra. Han är alltid trevlig utåt så visar inte att han ogillar mig, men vad annars ska jag tro när han ger mig massa specialregler som inte gäller någon annan?

• Svar på tråden Chef som särbehandlar!
  • Anonym

Jag tycker du ska vara rak och ärlig och fråga han.
    Om det fortfarande inte funkar så hade jag sökt andra arbeten helt klart.

Jag har ochså haft chefer jag ogillat,men har då sökt nytt jobb.Idag har jag jobbat i samma företag i 4 år och jag har fantastiska chefer.Det bästa jag haft nånsin.

• sirisdotter

Standardlösningen brukar vara att prata med högre chef och med facket.

I praktiken håller jag med Anomym om att det bästa  vore att skaffa annat jobb.

Svar på tråden Chef som särbehandlar!