• Blondina

Träna med kettlebells

Någon som gör det? Fördelar? Nackdelar? finns det något bra träningsprogram/video att köpa? Är mest intresserad av armar, rygg och mage (när bebisen är ute) Har förstått att sk swings ger bra magträning.

tack på förhand

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • Svar på tråden Träna med kettlebells
  • Therese och Stefan

Jag har flera stycken. Två 8 kilos, en 12 kilos samt en 16 kilos. Det är perfekt att börja med 8kg. Det är jobbigare än vad man tror. Jag kör 20 minuters pass tre gånger i veckan innan jag går till jobbet vilket är kanon. Ser inga nackdelar med dem. Sedan kör jag även två intervallpass. Aktiv vila på helgerna med PW.
    Tittar på myomytv.com
    Lycka till!

• Blondina

Perfekt!!! Tack för ditt svar.

• nean82

Var noga med att göra rätt när du gör övningar, så att du inte "knäcker" ryggen etc. Men det ska man ju vara med allt förstås. Lycka till!

• Blondina

Har aldrig tränat med KB förr, men är väl normalstark+ i mig isjälv. Vilka vikter tycker ni att jag ska satsa på? De övningar jag sätt som jag tror passar mig, vill träna mage främst, är swings och rotationer. men gärna övningar för biceps/triceps också. Så vad tror ni, vilka vikter ska jag satsa på att köpa in till att börja med?

• Therese och Stefan

Jag började med 8 kilo vilket är helt perfekt. Tränade själv på gym innan och trodde att jag var riktigt bra tränad men ack så fel man kan ha ;) Med KB arbetar du helt och hållet med andra muskelgrupper och efter att ha gjort ett pass på ca 20 minuter med 8 kilo var jag helt slut. Så det räcker gott och väl =) Kunde heller kanppt gå dagen efter.

Nu har jag tagit mig upp på 16 kilo på de flesta övningar men det har tagit mig 6 månader. Skynda långsamt och arbeta igenom övningarna väl.

• Emma 02

Jag köpte mina på bodystore.se

Den jag köpte innehöll även ett program på dvd + övningar som man kan följa. Jätte bra träning!!!!

Jag köpte en 10 kg och en 8 kg.
    Hade lite grundstyrka när jag började och köpte bara en 10 kg från början men den blev för tung vid enarmsövningar där man tränar axlarna så därför köpte jag en 8 kg oxå.      

• Blondina

Jättebra svar. Fler tips mottages tacksamt.

Har sett att de börjar sälja kettlebells på flera ställen, till helt ok priser. Kanske värt att kolla runt lite. Såg att en 8:a kostar 299 kr på RUSTA.

• Therese och Stefan

Jag har köpt alla mina på Intersport. 'De åttorna och sextonkilos jag har är med järnhandtag och plastad, färgad nederdel. De har även lite smalare handtag. 12:an är helt och hållet i plast, men med grövre handtag, så prova dig fram.  
    8 kilos - 400kr styck. Märket Energetics
    12 kilos - 600 kr - Vet ej vilket märke, men ej Intersports egna. Dock med dvd.
    16 kilos - 500 kr. Märket Energetics

• crossfit

Köpte mina på rusta. Funkar bra. Båda händerna ryms och greppet är inte för tjockt för mig i alla fall.

• Barbabok

Har 8kgs från Rusta, mycket nöjd. Kettlebell Godess dvd, lite sparsam koreografi men med många bra övningar och 6 olika program för hela kroppen. Svettigt värre!

Svar på tråden Träna med kettlebells