• Arina01

Torktumlare med fel på elektroniken. Kort hållbarhet på prylar!!

Jag blir så less på alla prylar nuförtidem som inte håller särskilt länge. Köpte en torktumlare (Elekrolux) för ca 3 år sedan som nu är trasig. Alla lampor på displayen lyser samtidigt och den går inte att starta. Förmodligen inget fel på mekaniken utan "bara" på elekoriniken ifråga om avkänningsfunktionen. Den har nämligen varit lite svajig och inte gått att starta om kläder blivit kvar ett tag i trumman, trots att det är torra. Då har man fått lufta trumman och hålla på innan displayen tillåter start igen.
    Nu har den lagt av helt. Givetvis har jag avluddat den i alla tänkbara skrymslen, torkat ur trumman, dratit ur strömmen för omstart osv.

Hursomhelst, visst är det trist när prylar inte har någon hållbarhet och felet oftast har att göra med sensorer och annat skit som man egentligen inte vill ha. Det här är 3:e vitvaran på kort tid som får elekronikfel. Dessförinnan hade vi en ismaskin som "ropade" efter vatten trots att den var fylld. Tvättmaskin, vars program bara tickade igenom utan att starta...

Eller har ngn en bra idé på hur jag kan få igång min tumlare??

• Svar på tråden Torktumlare med fel på elektroniken. Kort hållbarhet på prylar!!
  • Den allsmäktige

Ring elektrolux?

• Sale

jag har tidigare haft en electrolux som slutade värma och gav en felkod som endast en mekaniker kunde reda ut. Att ta dit mekanikern och få den lagad + utnyttja hemförsökringen skulle jag fortfarande få betala runt 2500 kr.

VI köpte en ny Cylinda och kastade den andra på skroten..

• Arina01

Jo, jag ringde Electrolux och de hade ingen aning om vad som kunde vara fel utan en tekniker måste komma ut för en startavgift på 1100 kr + 650 kr för varje påbörjad arbetstimme.....
    Inte aktuellt m a o.
    MNu har den startat igen i alla fall. Dock blinkar alla lampor samtidigt så ngt är fel. men eftersom den torkar så vet vi ju att det inte är mekniken som är fel utan sensorerna. Modellen heter "Inuition". Undrar vad apparaten har intuition för - att krånga ?? Inbyggd bugg efter garantitidens utgång??

Nej, jag tycket att kvalitén på grejor har sjunkit rejält. Förr köpte man prylar och räknade med att de höll i åtminstone 10 år. Ny tycks 3 år vara en normal livslängd. Samtidigt som det normala hushållet "ska ha" alltfler tekniska saker.
    Digitalboxen tex. Vår funkar sporadiskt nu efter 4 år. Ibland anser den inte att vi har mottagning. Eller att vi inte ska få ngt ljud på sändningen. Eller att de inspelade programmen inte ska spelas upp. osv
    Fjärrkontrollerna lägger av på löpande band och vår digitalbox går inte att sätta av och på utan fjärrkontroll.
    Skrotberget växer.

Arina

• Sale

har för mig att det fanns i min manual att det kan fastna smuts etc. på sensorerna och man då kan göra rent dem med vinäger - har du provat det?

• Arina01

Inte vinäger , men med ättika som det stod i Electrolux manual. Det var faktiskt då den gick igång. Dock med alla lampor blinkande. Så ngt är fel.

Undrar bara var sensorerna sitter, dvs var någonstans man ska fokusera rengöringen.

Tack i alla fall för era råd!

• YokohamaNr2

Japp håller totalt med dig, skittrött på alla skitvaror!
    Vi är nu inne på vår tredje mikrovågsugn och det har också varit löjliga fel som inte har varit värda att laga. Den första gick displayen sönder på och den andra var det låsmekanismen till luckan!! det var alltså inga som helst fel på själva mikrovågen utan knappen man trycker på för att få upp luckan knäppte till och någon mojäng därinne hade gått sönder. Dörren var stängd och gick inte att öppna....garantin hade gått ut med ett halvår.

Det störiga är att den gamla vi hade som min man tog till jobbet funkar finfint fortfarande

Samma sak håller på att hända med diskmaskinen

Tröttsamt

• Freiya

electrolux vitvaror verkar vara ren skit!
    Köpte en tvättmaskin för 5 år sedan. efter typ 6 månader slutade den ta upp sköjlmedlet. Efter att ha blivit dumförklarad ett antal gånger var reparatören där och lagade en säkring som var paj. sen funkade den i 2 veckor. sen gick den sönder igen. dessutom har den en tidsuppfattning som inte är av denna värld. 7 minuter enligt tvättmaskinen är lika med 20 minuter enligt klockan..

diskmaskinen från electolux hann vi ha i ett år ungefär innan motordelarna på den fick bytas..
    det var ändå inga jättebilliga gejer vi köpt!  8000kr för tvättmaskinne och 6000 för diskmaskinen.. Kan ju säga att jag aldrig mer köper electrolux vitvaror igen..  

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
Svar på tråden Torktumlare med fel på elektroniken. Kort hållbarhet på prylar!!