• glödlampan

Hur ser era dagar ut med 4-månaders bebisar?

Så här ser ett dygn ut hos oss

08,00 vaknar
    08,30 mat och "lek"
    10,00 somnar
    11,30 mat och "lek"
    12,30 somnar
    15,30 mat
    16,30 somnar
    18,00 vaknar "lek"
    18,30 Bad varannnan kväll ca
    19,00 somnar för natten men vaknar vid 23,00 och 04,00 för mat.

• Svar på tråden Hur ser era dagar ut med 4-månaders bebisar?
  • pågmamman

min son e född 8/4 så e nästan 5 månader. Så här ser dagarna ut:

6.30 äter & somnar om till
    7.30 hänger på våra morgonbestyr & leker
    8 vagnspromenad, tar brossan till skolan
    9.30 mat & vila
    11.30 vaknar & leker
    12.30 mat
    13.30 somnar
    15 vaknar äter & leker
    16.30 somnar
    17.15 vaknar & leker
    18 äter
    19 somnar natt. Vaknar & äter vid 23 & ibland vid 3.

Obs tiderna är cirka & ibland blir dagarna upp & ner. Ibland när vi är i väg så ändras sovtiderna & mattiderna men han äter ca var 3e timme & vakenstunderna är oftast runt 1,5-2 timmar.

Men du äter inte ditt barn mellan kl 15.30 & 23 -eller har du missat att skriva ut?

• Natulcien

Vid 4 månader hade vi inga fasta tider alls.

Han sov hela nätterna. Sov ca 4-5x30 min på dagarna. Åt när han var hungrig.

Men äter inte ditt barn mer än 5 ggr per dygn?

• Swompi

inga fasta tider här alls, äter o sover som hon vill på dagarna - sover mest hela tiden :)
    äter sista målet för dagen runt halv 8 på kvällen o vaknar runt 04.30 - 05.00 o äter o somnar om till 8 - 9 nångång.

• pågmamman

Vem menar du? Mitt?! Han äter 6 - 7 gg/dygn. ca 6.30, 9.30, 12.30, 15, 18, 23 & ibalnd vid 3. E det lite?

• hannis

Vid 4 månader ammades min son helt fritt. Oftast blev det varje till varannan timme under dagtid utom när han sov längre pass som kunde vara 2-3 timmar. Han somnade på natten runt kl 21- 22 och sov hela natten utan mat till runt 8 på morgonen. I övrigt hängde han med på allt jag gjorde. Det var mycket promenader och träning med hundarna när han var i den åldern.

• peka

Detta var våran dag idag (dottern är 4½ månad)

6:00 Vaknar, ammas.
    6:30 Går upp, storebror vaknar och hon kan inte somna om.
    7:30 Ammas, somnar om
    9:30 Väcks, dags för öppna förskolan för sonen
    10:00 Ammas
    12:00 Hem från öppna förskolan, däckar i vagnen
    12:30 Vaknar till, ammas, läggs i sängen tillsammans med storebror
    15:00 Hjälp!! Vi har alla sovit tills nu. Jätte hungrig, ammas

17:30 Ammas
    18:00 Smakportion med gröt
    18:45 Ammas
    19:00 Somnar för natten, äter inget på nätterna utan nästa måltid blir 6:00 dagen därpå.

Dagarna är rätt lika, oftast somnar hon dock om. Då startar dagen vid 8-tiden. Sover en kort stund på förmiddagen, en längre stund mitt på dagen och brukar behöva en liten sovpaus på eftermiddagen. Dock inte idag... Hon hänger med på allt vi gör, blir öppna förskolan två gånger i veckan. Hon ammas helt fritt, brukar bli med 1½-2 timmar emellan.

• glödlampan
    pågmamman skrev 2011-08-29 20:38:48 följande:
    min son e född 8/4 så e nästan 5 månader. Så här ser dagarna ut:

6.30 äter & somnar om till
    7.30 hänger på våra morgonbestyr & leker
    8 vagnspromenad, tar brossan till skolan
    9.30 mat & vila
    11.30 vaknar & leker
    12.30 mat
    13.30 somnar
    15 vaknar äter & leker
    16.30 somnar
    17.15 vaknar & leker
    18 äter
    19 somnar natt. Vaknar & äter vid 23 & ibland vid 3.

Obs tiderna är cirka & ibland blir dagarna upp & ner. Ibland när vi är i väg så ändras sovtiderna & mattiderna men han äter ca var 3e timme & vakenstunderna är oftast runt 1,5-2 timmar.

Men du äter inte ditt barn mellan kl 15.30 & 23 -eller har du missat att skriva ut?
    Ojdå jo han äter vid 19 innan han somnar, det glömde jag skriva :)
  • SuzR

Ser väl ungefär ut som hos er ts, min dotter vaknar runt 7-8 tiden och så går vi upp och jag äter frukost. Vid 9.30-10 somnar hon och sover allt från en halvtimme till två timmar. Vi går ut och går, träffar någon kanske, leker lite hemma, förbereder middag i den mån det går. Hon äter ca var fjärde timme, jag ammar och ger smakportioner. På kvällen blir det gröt och ersättning och nattning kl 20

• pågmamman

Är det fler än jag som ger flaska?

Hur mkt ung äter era per mål. min kille på ca 8,5 kg äter 120 - 170 ml ca & så 6-7 gg/dygn. & oftast ngn matsked smakis (gröt elelr grönsaker/frukt).

min stackars kille blev förkyld i går & natten & morgonen har varit allt annat än "vanlig". Burit på honom typ mellan 23.30 - 03.30. & så säger han inte i från ordentligt då han e hungrig - får gissa mig fram. Han fick en flaska vid 8 (då var det rätt länge sen sist) som stackarn sedan kräktes upp - så slemmig så han började hosta & vips kaskadspya - har aldrig sett ngn sådan innan! Nu har han sovit en halvtimme men hör honom ligga & frusta i sin säng nu - så åter vaken... SUCK!

• glödlampan
    pågmamman skrev 2011-08-30 10:09:27 följande:

Är det fler än jag som ger flaska?

Hur mkt ung äter era per mål. min kille på ca 8,5 kg äter 120 - 170 ml ca & så 6-7 gg/dygn. & oftast ngn matsked smakis (gröt elelr grönsaker/frukt).

min stackars kille blev förkyld i går & natten & morgonen har varit allt annat än "vanlig". Burit på honom typ mellan 23.30 - 03.30. & så säger han inte i från ordentligt då han e hungrig - får gissa mig fram. Han fick en flaska vid 8 (då var det rätt länge sen sist) som stackarn sedan kräktes upp - så slemmig så han började hosta & vips kaskadspya - har aldrig sett ngn sådan innan! Nu har han sovit en halvtimme men hör honom ligga & frusta i sin säng nu - så åter vaken... SUCK!

Ja jag ger flaska också, min äter också mellan 120-170 ml 6 ggr/dygn ca. Han väger 6400 ca.

Usch så tråkigt när dem blir sjuka, min lille blev förkyld när han bara var 2 veckor gammal och han är prematur född i vecka 35+3. Det var himla jobbigt. Men vi spolade näsan med koksalt och sög ut det värsta snoriga med näsfrida plus att han fick ha huvudändan upphöjd. Prova det om du inte redan gjort det.  
Svar på tråden Hur ser era dagar ut med 4-månaders bebisar?