• Mango Morsan

Hur får jag min 6åring blöjfri på natten?

Har någon tips på hur jag får min son blöjfri på nätterna? han fyller 6 år om 2 dagar, och kissar fortfarande i sängen.. VARJE NATT. Jag har kommit till stadiet att nu ger jag upp, och blöjan är på. Jag tar åp den när han somnat.. Sen han var 3 år har både jag och hans pappa försökt med utan blöja.. Utan resultat :(

Bvc har bara svarat till mig att dom gör absolut ingenting innan han fyller 6 år, och då får skolsköterskan ta tag i det senare i höst.

Tips och råd någon?

• Svar på tråden Hur får jag min 6åring blöjfri på natten?
  • odda

läg ett plast täke som är mjukt som är meningen att ha isängen när det är barn som precis har börgat vara utan blöja jag vet inte vad det heter

• Lantani

Har ni kollat med läkare, så att det inte är något fel menar jag?
    Ring vårdcentralen eller upp till barnmottagningen på sjukhuset istället.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • caspersmamma 08

Min dotter fick medicin som heter minirin när hon var runt 6-8år (kommer inte riktigt ihåg när) som gjorde att hon inte kissade i sängen men det var viktigt att han kissade förre medicinen och sen fick hon inte dricka något 1timme förre och inte sen på hela natten.
    Från att antigen kissat ner hela sängen eller kissat jättte mycket på toaletten dom 2gånger varje natt vi tog upp henne så kom olyckorna mer sällan vid ca 10år åldern tog hon bara medicinen om hon skulle sova borta

• Lia och bäbisen

Tar ni upp honom för att kissa innan ni går och lägger er, alternativt ställer klockan och kissar honom på natten? Vet flera som har gjort så när deras barn ska sluta med blöja på natten...

Sen vet jag att min sambos brorsbarn fick nån medecin, nåt som smälte på tungan har jag för mig, som tillförde ett ämne som han saknade för att reglera kisseriet på natten (?!?!). Men jag trooor att han var över 6 år då...

• Mango Morsan
    Lantani skrev 2011-08-29 19:12:27 följande:
    Har ni kollat med läkare, så att det inte är något fel menar jag?
    Ring vårdcentralen eller upp till barnmottagningen på sjukhuset istället.

vi har bara fått svar tillbaka att dom gör ingenting före 6års dagen :/

Lia och bäbisen skrev 2011-08-29 19:43:02 följande:
    Tar ni upp honom för att kissa innan ni går och lägger er, alternativt ställer klockan och kissar honom på natten? Vet flera som har gjort så när deras barn ska sluta med blöja på natten...

Sen vet jag att min sambos brorsbarn fick nån medecin, nåt som smälte på tungan har jag för mig, som tillförde ett ämne som han saknade för att reglera kisseriet på natten (?!?!). Men jag trooor att han var över 6 år då...
    Jag har tagit upp han och kissat varannan timme, men ändå tyvärr har han många ggr kissat däremellan :-S

Jag tänkte ringa till barnkliniken i morgon och prata med dom.

• Angels

Vi gick till barnläkaren och fick ett slags larm som skulle börja tjuta om barnet kissade i sängen. Vi hann dock aldrig börja använda det innan barnet slutade kissa i sängen. Tror det helt enkelt tar längre tid för vissa barn. Fortsätt ha blöja och gör ingen stor affär av det. Skulle det fortsätta så ta kontakt med läkaren.

• Mango Morsan
    Angels skrev 2011-08-29 23:34:33 följande:
    Vi gick till barnläkaren och fick ett slags larm som skulle börja tjuta om barnet kissade i sängen. Vi hann dock aldrig börja använda det innan barnet slutade kissa i sängen. Tror det helt enkelt tar längre tid för vissa barn. Fortsätt ha blöja och gör ingen stor affär av det. Skulle det fortsätta så ta kontakt med läkaren.
    Det är svårt att ha blöja, eftersom han själv absolut inte vill ha och blir både riktigt arg och ledsen när man säger att man ska ta på blöjan. 
  • Qliana

Har ni funderat på om han har diabetes? Dricker han mycket vatten?

Svar på tråden Hur får jag min 6åring blöjfri på natten?