• Rårörd

    Tvång att välja land?

    Jag och maken har precis börjat prata om att adoptera ett barn. Vi har inte gått längre än diskussioner sinsemellan. En av de första funderingar som slog mig var att jag skulle inte kunna välja land? Eller gör man ens det? Hur kan man sitta och önska "ras" på barnet? Kan man önska kön på barnet och isåfall, varför får man göra det?

  • Svar på tråden Tvång att välja land?
  • februari72

    Läs igenom olika organisationers länder och deras krav på de blivande föräldrarna. En del faller då oftast bort.
    Sedan kommer kötid, vistelsetid i landet och kostnad förmodligen att spela en relativt stor roll för er som sökanden. Slutligen barnen d.v.s. ålder, hur många som adopteras varje år o.s.v. För oss faller ganska många av de inte alltför många alternativ vår organisation arbetar med bort. De två/ev. tre som återstår får så att säga "tävla" mot  varandra och så skickar man sina papper till det land man kommer fram först i kön hos. Så här tror jag att det är för de flesta sökanden, åtminstone de jag pratat med. Hoppas du fick lite svar. Och nej, man väljer inte kön.

  • Sally

    Håller med ovan! Gå in och läsa om länderna, krav på föräldrar, väntetid, etc hos de olika organisationernas hemsidor. Listan och övrig info finns på www.mia.eu

  • chatnoir

    Nej, man kan inte välja varken "ras" eller kön på sitt barn. Så helt onödigt att bekymra sig över den biten!

  • Rårörd

    Fick ju snabbare svar genom att fråga här istället för att läsa igenom flera organisationers infosidor ;)

    Och visst, en del saker anser du (chatnoir) säkert är onödiga att bekymra sig över, tyvärr har vi vanliga människor svårt att styra över våra känslor och vad vi bekymrar oss över :)

  • LyckaOchTålamod
    Rårörd skrev 2011-08-29 19:46:49 följande:
    Jag och maken har precis börjat prata om att adoptera ett barn. Vi har inte gått längre än diskussioner sinsemellan. En av de första funderingar som slog mig var att jag skulle inte kunna välja land? Eller gör man ens det? Hur kan man sitta och önska "ras" på barnet? Kan man önska kön på barnet och isåfall, varför får man göra det?

    Får man välja land?


    Nja, det är snarare landet som väljer föräldrapar. Solig

     De länder som Sverige har avtal med har allihop olika krav på adoptivföräldrarna. De har tex olika krav på adoptivföräldrarnas ålder, äktenskapets längd, utbildningsnivå, religion, infertilitetsintyg, årlig inkomst, BMI, hälsokrav, om man får ha biologiska barn sedan tidigare eller ej, mm. Länderna har även olika krav på hur länge adoptivföräldrarna måste stanna i barnets ursprungsland när de hämtar sitt barn, allt från en vecka till uppåt ett år! Så efter alla dessa krav så är det kanske bara ett eller ett par länder som passar. Och då kan det vara mycket olika kötider till de länderna, så de flesta väljer då det land med kortast kötid. Kötiderna för de olika länderna skiftar nämligen från 6 månader upp till 5 år!  


     


    Får man välja utseende (tex hudfärg) på barnet? Och kan man välja ett sött litet barn från en ”fotokatalog” eller liknande?


    Nej, man får inte veta eller välja hur barnet ska se ut.  Det blir en överraskning, precis som när man föder ett barn. Däremot brukar man tursamt nog få ett foto på barnet i samband med barnbeskedet.


    Får man välja mellan pojke eller flicka!


    Nej, man får inte välja kön.



    Vem väljer ut föräldraparet till ett visst barn?


    Adoptionsorganisationen i barnets ursprungsland försöker matcha de ansökningar de fått med ett barn. Det handlar om att ge ett barn föräldrar. Inte att ge bort ett barn till längtande vuxna.

    Välkommen till adoptionsvärlden Nalle

  • fabbemam

    Ja man MÅSTE välja land för man får bara skicka ansökningshandlingarna till ETT land. Vi hade ganska många länder att välja på men valde det landet som vi trodde skulle gå fortast! Jag tror inte att vi är ensamma om att tänka så med tanke på att många redan väntat på sitt barn i många år när de får medgivande.

    Det man också måste välja är hur många år barnet får vara och om man vill adoptera ett barn som har i förväg kända särskilda särskilda behov. I allt fler länder är få små och friska barn som adopteras till andra länder men desto fler barn med särskilda behov som behöver familj.

    Många trådar finns här på FL om hur man gör för att börja sin adoptionsprocess, tex. är det en bra idé att fortast möjligt ställa sig som sökande medlem hos ett par olika organisationer för att förkorta väntan.

    Till sist ADOPTION ÄR ETT FANTASTISKT UNDERBART SÄTT ATT BLI FÖRÄLDER PÅ!

  • Emeli

    Jag håller med de tidigare inläggen.

    Om ni på allvar börjar fundera på adoption tycker jag att ni först och främst  ska gå in på MIA:s hemsida www.mia.eu och läsa om adoptionsförfarandet, vilka regler och villkor som gäller i Sverige osv plus ta del av en hel del statistik. Där finns också länkar till de olika adoptionsorganisationerna. Gå in på deras hemsidor, läs om de olika länder de samarbetar med och vilka krav de olika länderna ställer på oss adoptivföräldrar. Anmäl er som sökande till minst en organisation där ni tror att ni kan få hjälp.

    När ni har gjort detta ska ni ta kontakt med familjerätten i er kommun och höra er för vilken föräldrautbildning (obligatorisk) ni ska anmäla er till som blivande adoptivföräldrar. Med kursintyget i handen kan ni begära att kommunen ska göra en utredning av er lämplighet som adoptivföräldrar. Denna utredning kommer så smpningom utmynna i ett medgivande.

    När ni väl har fått ert medgivande är det dags att skicka det och en kopia av utredningen till den adoptionsorganisation som ni förhoppningsvis redan har stått i kö hos ett bra tag. De kommer att kontakta er och diskutera era möjligheter att adoptera, dvs det är först NU som val av land kan bli aktuellt. Några länder faller bort för att ni inte uppfyller kraven. Så är det för (nästan) alla. Ytterligare några länder ställer sådana krav på er som ni känner att ni kommer få svårt att uppfylla. De kanske är för dyra, innebär lång vistelse eller att ni måste vara öppna för barn äldre än ni tänkt er. Så är det för många av oss. Kvar blir några länder som både kan tänka sig er och som ni kan tänka er.

    De flesta ställer sig som sökande i kön till fler än ett land och avvaktar vilket som går fortast. Man behöver inte bestämma sig förrän det är dags att skicka sin ansökan till utlandet. Då, men först då, stryks man från övriga länders köer. Då måste man ha bestämt sig.

    Detta är en så lång process. Beslut får tid på sig att mogna fram. Val av land är sällan något problem när man väl har kommit så långt att det är dags att skicka sin ansökan till landet. Då känns det rätt och det blir på något märkligt sätt alltid rätt barn till slut!

    Lycka till!

Svar på tråden Tvång att välja land?