• stjärna4

För varmt badvatten!

Skulle bada min 5 veckors bebis ikväll och tappade upp vatten i vasken.Kände på det och tyckte det var lagom varmt.När jag lade ner honom i vattnet märkte jag att han ryckte till lite men han började inte skrika.Tog i lite ljummet vatten direkt.Nu någon timme senare tycker jag att han är röd på ryggen!Usch jag har väl inte bränt honom?? :(( Sitter här med världens ångest nu men försöker intala mig själv att han väl hade skrikit om det hade gjort ont?Skulle han inte varit varmare på ryggen där det är rött än på övriga kroppen om han hade varit bränd?Snälla hjälp mig!!

• Svar på tråden För varmt badvatten!
  • eliten

Om du känt på vattnet och tyckt det var lagom så kan det inte varit så varmt att de gett brännskador!

• pluvdo

Alltså... om du kände på vattnet och det var okej så var det säkert det. Om det varit så varmt att han varit flammig fortfarande en timme senare så måste han väl ha sagt något?

• Kallebus

Om du själv kände på vattnet och tyckte att det var lagom så är sannolikheten att han bränt sig minimal.
    Min pappa blir ofta väldigt röd när han duschat varmt men han har inte ont av det och det är inget farligt, kanske din bebis är lite känslig i skinnet han med?!

• GulTussilago

Jag, och många med mig, har konstaterat att barnen oftast vill ha ganska varmt badvatten (närmare 40grader än 37 (tänk på den gamla sången )
    Om du inte tyckte att vattnet var för varmt tyckte nog inte bebisen det heller.
    Om det hade varit så varmt att han fått brännskador skulle du tyckt att det var jättevarmt!

• 20101209

Kanske var han bara lite torr och blev därför lite röd. Ingen fara på taket! De små liven säger till om det är för varmt!

• stjärna4

Tack för era svar!Blir så osäker bara för nu efteråt tappade jag upp lite vatten och kände på det med handen som jag gjorde när sonen skulle bada och då tyckte jag det var lagom.När jag sedan stoppade ner hela armen tyckte jag det var för varmt,så därför blir jag osäker.Får övertala mig själv om att han hade skrikit om jag bränt honom!!!!

• Natulcien

Det är bättre att sticka ner armbågen än handen för att få en känsla för hur vattnet är.

Annars är det ju bra med termometer...

Bränt honom har du knappast. Men däremot kan det ju vara lite obehagligt med för varmt vatten, så kolla med temp. nästa gång om du är osäker.

• Cecci78

Det krävs högre temperaturer för att få brännskador

• wolverina

Vid 45 grader bränner man sig. För att han ska bränna sig ska du bränna dig så att säga, så det är säkert ingen fara. Däremot är det inte bra att bada för länge i 40 gradigt vatten heller, speciellt inte för en sån liten. För att slippa noja tycker jag att du ska köpa en termometer.

Go sell crazy someplace else, we're all stocked up here.
Svar på tråden För varmt badvatten!