• FruSen

Kryddhylla?

Jag har just nu mina kryddor i ett skåp. Finns ingen kryddhylla ovanför fläkten. Det är ett h-vete att leta fram rätt krydda och 9 ggr av 10 måste man ut med nästan allihop för att hitta den man letade efter.
    Nu ska vi flytta till hus där köket ser ut på detta vis:

Inte på något vis speciellt vackert, detta ska såklart renoveras, men inte på en gång. Vi måste tag tag i andra rum innan...
    Men en sak jag grunnar lite på är kryddhyllan. Nu finns det ju lite utrymme för mina kryddor där. Men det ser ju också fort väldigt plottrigt ut.
    Går det att göra en kryddhylla snygg? Jag har MASSVIS med kryddburkar, i olika storlekar och former. Att köpa separata burkar och hälla över går ju, men hur länge orkar man hålla på så?

Har ni några förslag/idéer/åsikter om kryddförvaringen i köket?
  • Svar på tråden Kryddhylla?
  • Fruochmamma

Personligen hade jag inte valt att ha en kryddhylla som är "öppen" med tanke på hur smutdigt det lätt blir på öppna ytor i ett kök - speciellt i närheten av spisen. Liggande låda som Ikea har?

ღ♥ mamma + pappa + Ludvig + Carl ♥ღ
  • Helwa

Jag gillar kryddhyllor som är utdragbara, som en låda. Kryddorna håller sig fräschare i mörker har jag hört.

• Dimitra
    Helwa skrev 2011-08-29 20:33:41 följande:
    Jag gillar kryddhyllor som är utdragbara, som en låda. Kryddorna håller sig fräschare i mörker har jag hört.
    Har jag med hört, och att kryddor inte gillar värmen som blir ovanför spisfläkten.
    The Dimitra universe.
  • Mojzan

Man ska förvara kryddor mörkt för att de ska hålla längre. Att ha dem på en hylla ovanför spisen som många har är det sämsta stället för att behålla kvalitén på kryddorna

• Thursday

Min man har byggt en jättebra kryddhylla, bästa jag sett. Den sirrer på insidan av en skåpslucka och är anpassad efter vanlig kryddburkar. Motsvarande bit har sågats bort från hyllplanen i skåpet så att det går att stänga. Och eftersom det är min man så står kryddorna förstås i bokstavsordning....

Svar på tråden Kryddhylla?