• Anonym (kontaktfamilj.)

Funderingar.....

Jag har lite funderingar,angående vårat kontaktbarn,vil gärna ha lite åsikter och tankar kring detta.
    Från er som är kontaktfamilj/familjehem.
    Vi har ett barn i lågstadieålder hos oss,varannan helg.
    Detta barnet är svårt överviktigt,och h*n lider mycket av detta själv.(Fysisk/psykisk/känslomässigt)

Barnets får inget påtagligt stöd hemifrån för att ta tag i detta,då förälder mår dårligt själv,orkar inte.

Finns ingen motivasion överhuvudtaget..
    Barnet lider även av astma/allergi.Men,trots detta,finna flera djur hemma hos dom,läkare har avrått detta.
    Barnet måste medicinera för sin astma/allergi.
    Barnet lägger på sej mera och mera,konditionen är mycket dårlig.
    Jag tänker på hälsoaspekter,känslomässiga aspekter osv.Jag vet att barnet mår mycket dårligt av detta.

Vad kan min man och jag göra?

_Om_  vi överhuvudtaget _kan_ göra nåt för att hjälpa barnet?

Förälder är medveten om problemet,men orkar inte ta tag i det,helt enkelt,tyvärr....

Jag lider av att se detta....                  

• Svar på tråden Funderingar.....
  • Anonym

Men ta upp det här med Soc, ska inte behöva vara så! Måste ju finnas något dom kan stötta familjen med för att få barnet att må bättre!Självklart ska ni ta upp det!Barnet far ju illa!

Anonym skrev 2011-08-29 22:37:55 följande:
    Men ta upp det här med Soc, ska inte behöva vara så! Måste ju finnas något dom kan stötta familjen med för att få barnet att må bättre!Självklart ska ni ta upp det!Barnet far ju illa!

Jag vet inte vad slags hjälp soc kan ge familjen...

Jag har tagit upp det med dom en gång,men utan speciell "interesse" från deras sida,tycker jag.

Vet nån vad som är "normal"vikt för en åtta-åring,h*n är av normallängd,tror jag,kansje liiite under normallängd möjligtvis.

Jag känner det som om jag skvallrar om jag tar upp detta yterligare en gång.      
  • Anonym (jisses)

Personligen hade jag gjort en anmälan, för det du beskriver är faktiskt misshandel. Då måste dom ta dig på allvar. Antingen ska djuren bort, eller så får flickan jourhemsplaceras. Stackars barn!! Har själv astma o allergi, så vet hur dåligt man mår. Och jag jobbar som jourhem.

Anonym (jisses) skrev 2011-09-08 10:34:05 följande:

Personligen hade jag gjort en anmälan, för det du beskriver är faktiskt misshandel. Då måste dom ta dig på allvar. Antingen ska djuren bort, eller så får flickan jourhemsplaceras. Stackars barn!! Har själv astma o allergi, så vet hur dåligt man mår. Och jag jobbar som jourhem.

Tycker det känns mycket dramatisk att göra en anmälan....Fast,jag förstår hur du tänker.

Barnets vikt verkar vara utom kontroll,som vi ser det,kondisionen är dårlig...

Vad innebär en sådan anmälan,från oss som kontaktfamilj?  Vi har en bra relation med föräldern ,men tycker det känns mycket svårt att på allvar ta upp hur vi ser på det hela.   
Svar på tråden Funderingar.....