Baka med filmjölk
Vi har fått otroligt mycket filmjölk över på jobbet som går ut idag, så är det någon som har något bra recept på kakor innehållande fil får ni gärna dela med er.
Tack
Vi har fått otroligt mycket filmjölk över på jobbet som går ut idag, så är det någon som har något bra recept på kakor innehållande fil får ni gärna dela med er.
Tack
hrm mjuk pepparkaka har jag för mig innehåller fil... men jag kan inte receptet men kolla nätet eller kokbok
mkt gott i alla fall
scones
Det finns mycket gott bröd som man kan baka med fil, jag har inga av recept här just nu dock. Annars finns det en del recept på muffins och sockerkakor med filmjölk. Bara att googla.
Jag brukar ha filmjölk i allt bröd jag bakar, mer eller mindre mängd. Det man ska tänka på är bara att mängden degvätska inte överstiger den mängden som jästen klarar av. Bara att höfta till lite.
Amerikanska pannkakor är ju väldigt gott annars!
Gör färskost av den, och ha på det nybakade brödet.
Googla recept, men i korthet värmer man filen och låter sen rinna av i kaffefilter.
Har ett gott recept på lingonbröd som är enkelt att baka och behöver bara röras ihop.
3dl vetemjöl special
3 1/2 dl grovt rågmjöl
1 dl solrosfrön
1 msk malda brödkryddor
2 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 dl lingonsylt
1/2-1 dl mörk sirap
3 dl filmjölk
Blanda alla torra ingredienser väl, tillsätt lingonsylt, sirap och filmjölk och blanda snabbt ihop.
Häll smeten i en bakplåtspappers klädd brödform formen ska vara ca 1,5 liter.
Grädda i nedre delen av ugnen i 60 minuter.
Om du ska baka bröd med filmjölken går det fint att frysa den. Ta bara fram i god tid innan du ska baka så att den hinner tina. Den kommer inte se så kul ut upptinad men det gör ingen skillnad för resultatet.