• Anonym (inga gelehallon)

Inga bröstvårtor

Har börjat fundera över mina bröstvårtor. De är i princip obefintliga, det är helt platt. Om det är kallt eller vid stimulans så växer de lite, men de är fortfarande ganska små. En halv centimeter i diameter kanske. Inte alls så stora som jag åtminstone fått för mig att "alla andras" är.

Är nu gravid i v 27, och börjar fundera på hur det kommer att fungera med amning om jag inte har några bröstvårtor? Kommer de växa?

Har också hört om alla som "läcker" bröstmjölk redan i tidig graviditet. När kommer det? Eller är det lika vanligt att det kommer vid förlossningen?

• Svar på tråden Inga bröstvårtor
  • Anonym

Du behöver inte oroa dig. Så är typ mina också och jag har ammat mina barn upp till 9 månader och 5 månader (andra barnet). Yngsta hade bara fått ammat i ca 6 månader för efter det kom första tanden. 

Så du behöver inte oroa dig, dom kommer bli som gelehallon (tänker på ditt anonyma nick). Det kanske inte börjar komma mjölk för ens bebisen har kommit lr så kanske det börjar rinna till tidigare, alla är olika. För mig kom det runt vecka 23 med första och andra barnet kom det ganska tidigt då kroppen hade varit med om det en gång tidigare.

Grattis till bebisen i magen och va rädd om er nu.

• Anonym (amningsnapp)

Jag har inte haft någon mjölk förrän efter att barnen fötts. Då har den kommit så att det räckt och blivit över.

Jag håller inte med om Anonym #1 att bröstvårtorna med säkerhet kommer att bli som gelehallon. Men det går att amma ändå. Lösningen heter amningsnapp och det är en suverän liten uppfinning som jag använt vid amning av båda barnen.

• Anonym

Du menar att de är platta bara, men att de fortfarande är som en liten knapp där va? Inte att det nästan bara är hud? För jag har så, väldigt platta alltså. Man har kunnat dragit med fingret över utan att de stått ut. Jag är jätteglad att mina är så. Man ser hur vissa andras bröstvårtor står rakt ut eller till och med är så långa att de hänger. Jag tycker det är skitfult. Tungan ute
    Var glad åt dina små platta bröstvårtor istället. Glad
    Jag kunde amma jättebra. Fick ha amningsnapp i ca 2 veckor i början, men det var nog mest för att han inte visste hur han skulle få ett bra tag riktigt. Sen körde vi på utan amningsnapp jättelänge efter det.

• Anonym

Allas bröst och bröstvårtor ser olika ut. Var glad över dina osynliga bröstvårtor, mina gelehallon syns genom alla tröjor trots bh och det är så fult!! Det kom ingen mjölk för mig innan BF så räkna med att det är rätt normalt. Angående amning tar barnet hela vårtgården i munnen så själva bröstvårtans storlek spelar ingen roll för hur bra amningen går...

• Anonym (inga gelehallon)
    Anonym skrev 2011-08-30 09:58:49 följande:
    Du menar att de är platta bara, men att de fortfarande är som en liten knapp där va? Inte att det nästan bara är hud? För jag har så, väldigt platta alltså. Man har kunnat dragit med fingret över utan att de stått ut. Jag är jätteglad att mina är så. Man ser hur vissa andras bröstvårtor står rakt ut eller till och med är så långa att de hänger. Jag tycker det är skitfult. Tungan ute
    Var glad åt dina små platta bröstvårtor istället. Glad
    Jag kunde amma jättebra. Fick ha amningsnapp i ca 2 veckor i början, men det var nog mest för att han inte visste hur han skulle få ett bra tag riktigt. Sen körde vi på utan amningsnapp jättelänge efter det.
    Jo, det är ju en liten skillnad i huden där vårtan är, och som sagt; när det är kallt eller vid stimulans (så att säga ) så växer den upp. Men är fortfarande inte mer än nån halvcentimeter hög och halvcentimeter i diameter.

Men det verkar ju inte bara vara jag som inte har gelehallon Jag vill verkligen amma, så hoppas det går bra ändå. Får kika på det där med amningsnapp... om det kan vara bra att ha när det blir dags. Vill verkligen inte ge ersättning om det går. 

Haha... kände en tjej med riktiga gelehallon, hon tejpade in sina när hon hade tunn BH för att det inte skulle synas igenom kläderna Obestämd

Men liiiiite bröstvårta hade jag gärna haft liksom. Lagom
  • Insatt

Jag och mina systrar har små platta bröstvårtor. Två av dem har efter veckor (6) av smärtor lyckats amma med "cowboyhatt" (sån amningsnapp) och en sket i det och körde med ersättning istället. Hur jag kommer göra blir den dagen den sorgen :D

• Anonym
    Insatt skrev 2011-08-30 11:36:16 följande:
    Jag och mina systrar har små platta bröstvårtor. Två av dem har efter veckor (6) av smärtor lyckats amma med "cowboyhatt" (sån amningsnapp) och en sket i det och körde med ersättning istället. Hur jag kommer göra blir den dagen den sorgen :D
    Tänk på att det absolut inte behöver bli likadant för dig. Olika barn, olika mammor- olika förutsättningar. Även för samma mamma men med olika barn kan det skilja sig enormt. 
Svar på tråden Inga bröstvårtor