• Anonym

2 åring som skriker efter mormor

Våran dotter är 2 år. hon skriker efter mormor när hon ser henne, och vi får inte ta henne därifrån och när vi gör det försöker hon kämpa sig loss och skriker. hon träffar sin mormor ofta. Varför är det så här? Min man tror lösningen är att hon ska träffa mormor mer sällan. 

• Svar på tråden 2 åring som skriker efter mormor
  • BVC Sköterskan

Hej!

Att tvååringar styr och ställer är inte ovanligt. Att hon gillar sin mormor beror säkert på att hon haft/har möjlighet att träffa henne ofta. Därför är det inte så konstigt att hon protesterar vilt när det är dags för avsked.

Detta påminner mycket om vad många föräldrar kan uppleva, när de hämtar på förskolan eller avbryter en lek och barnen reagerar med att protestera vilt. Det har inte att göra med att de gillar sina föräldrar mindre, eller att de gillar förskolan mer. Barnen är helt enkelt inte redo att gå hem/avbryta en lek när föräldrarna tycker det är dags.

Av erfarenhet vet jag att långa utdragna avsked, i slutändan, är mer känslomässigt krävande för alla inblandade. Var hellre tydliga med att det är dags att bryta upp. Naturligtvis är det nödvändigt att både ni och mormor är överens om hur och när det skall ske.

Mitt råd är att ni pratar igenom hur ni skall hantera dessa reaktioner. Att låta henne träffa sin mormor mindre löser, med andra ord, inte problemet och gör definitivt ingen gladare.

Mvh Christine

Svar på tråden 2 åring som skriker efter mormor