• Anonym

Vi och vår förbaskade IBS

Det finns ju tusentals trådar om IBS och kanske till och med en likadan som denna men jag startar i alla fall en ny! Jag tänkte sätta samman en intervju till dig med IBS så att man enkelt kan läsa på om andras problem (ja, problem är vad jag skulle kalla det). Det kan vara lärorikt och om inte annat så kanske man hittar någon med liknande problem som en själv och inte behöver känna sig så ensam!
    Bara kopiera rakt av och svara på de frågor du känner för!

Kön/ ålder?
    Diagnos?
    Hur uttrycker sig din IBS?
    När fick du din IBS?
    Vad blir du sämre av?
    Vad blir du bättre av?
    Har du testat några "mediciner" och har någon i så fall hjälpt?
    Känner du att det är något du inte klarar av på grund av din IBS?
    Har du något pinsamt IBS-minne?
    Ditt bästa IBS-tips?

• Svar på tråden Vi och vår förbaskade IBS
  • Anonym

Jag börjar!

Kön/ ålder? Kvinna, 19.
    Diagnos?
    Ja. Efter MÅNGA läkarbesök och en gastroskopi som inte visade något kom vi fram till att det var IBS. Jag blev erbjuden en rektoskopi (heter det så?) också men sa tack, men nej tack.
    Hur uttrycker sig din IBS? Lös mage. Jag får springa på toaletten flera gånger varje morgon trots att jag var där för 5 minuter sedan. Det kan bli allt mellan 5-15 gånger.  Är det riktigt illa är det diarré tills jag känner mig som en urkramad disktrasa. 
    Hård mage emellanåt men det är inte det största problemet. Under ett skov kan jag få ont av att ätit men när jag mår som sämst lever jag på Proviva och avslagen cola eftersom jag känner att jag mår bättre av det.
    När fick du din IBS?
    För ungefär ett år sedan. Jag vare lite småkänslig i cirka tre år innan det men jag tror att en turistmagsjuka satte igång själva IBSen.
    Vad blir du sämre av? Stress, jag klarar inte någon stress överhuvudtaget! Det räcker med att jag vaknar i panik, till exempel om jag drömt en mardröm och så är ett skov igång. Det är sällan något jag ätit startar ett skov.
    Vad blir du bättre av? Tro det eller ej, men kaffe! Det är det enda jag lever på på morgnarna och så har det varit i många många år. Min mage verkar vara så van vid det. Grejen är att kaffet snabbar på saker så det är bättre för mig att dricka kaffe på morgonen och bli av med det "onda" istället för att gå och känna mig uppjäst.
    Har du testat några "mediciner" och har någon i så fall hjälpt? Åh, ja! Immodium Plus är det självklara för att ens på våga lämna hemmet. Dimor har jag testat också men får så ont av dem sen på kvällen. Inolaxol och Sunwic för mer normal "tarmrytm". Frukt och fiber- tärningar mot hård mage. *Ska bara kolla i medicin-lådan*. Har även: Trevis för när magen bara är lite ur balans. Resorb Vätskeersättning för att ens kunna stå upp efter ett svårt skov. Duroferon och Niferex mot järnbristen jag har dragit på mig. Losec 20mg för min ständiga magkatarr. Har även lite lugnande grejer som Sobril och Inderal. De äter jag när jag måste iväg trots att magen spökar för att inte gå under av ångest.
    Känner du att det är något du inte klarar av på grund av din IBS? Ja. Jag hade planerat att flytta utomlands och jobba efter gymnasiet. Det vill jag inte ens utsätta mig för längre för som sagt, stress= skov. Har ställt in resor och sover aldrig över hos kompisar längre. Klarar heller inte av tidiga morgnar eftersom jag behöver tid på mig. När jag gick på gymnasiet och började klockan 8:20 ringde väckarklockan 4:30.
    Har du något pinsamt IBS-minne?
    Jorå. Jag tycker det är viktigt att kunna prata om sådant för jag tror det hjälper om kan skämta om sådant som är jobbigt. Tyvärr har jag inga superpinsamma minnen men det är främst för att jag aldrig skulle utsätta mig för att gå hemifrån om jag inte "klarat av" IBS:en på morgonen.
    En grej jag minns är dock när jag skulle till en släkting som äger ett motell. Jag bodde vid huvudentrén och eftersom alla andra befann sig i andra ändan av huset kändes det lugnt att använda toaletten som var där. Efter att jag var klar ställde jag dörren vidöppen för att vädra ut. Fem minuter senare, såklart, kommer ett par oannonserade gäster och frågar efter rum. Det luktar ju då apa så de går ut istället. Efter de gått går min släkting runt och svär över hur illa det luktar och vad pinsamt det var inför gästerna. "Hunden måste ha gjort något", säger hon och går. Jag tror hon fattade att det var jag...
    Ditt bästa IBS-tips? Det är ju inte ett dugg miljövänligt men om spolar ner sköljmedel i toaletten så döljer det mycket lukt. Då slipper man i alla fall oroa sig över det. Jag brukar också berätta för min omgivning att "idag mår jag dåligt". Då håller de sig i något annat rum än just det utanför badrummet.
    Att jag är öppen med min IBS har också lett till att min familj numera inte kommer på att vi måste åka, NU. Jag behöver tid och dem stressar mig inte.

Svar på tråden Vi och vår förbaskade IBS