• Emelia90

Hjälp!! förlossnings deprition?

Hej. Ja födde min underbara son 12 juni, han betyder allt för mig, men sedan han kom så har ja börja må mer och mer dåligt psykist. jag vet inte om detta är förlossningsdepretion då ja mådde dåligt innan ja vart gravid ovh gick då till psykolog men ja vart " frisk" innan ja blev gravid och behövde inte hjälp mer, Eller kan min depretion bero på att mitt och pojkvännens ( barnets far) relation har blivit mycket dålig, han säger att ja har blivit stressad, gnällig och att ja klagar på honom hela tiden, men ja tycker inte att han tar sitt ansvar när de gäller sonen och känner att ja måste ja precis allt själv, ja känner att detta tar kål på mig och jag har märkt att sonen börja känna av att ja mår dåligt.. :/ Men jag vill vara stark och inte svika min son eller min pojkvän, jag älskar dom båda så jätte mycket men ja vet att ja ändrats sen sonen kom och som han säger blivit jobbigt.

Innan jag vart gravid var ja både rökare och snusare och har klarat mig från allt tills igår då ja gick "gråtades" till affären och köpte både cigg och snus och rökte tre cigg under kvällen ! redan efter första ciggen fick ja sån stor ångest att ja inte vet vart ja ska ta vägen, ja kan inte göra så här mot min son, ja kan inte svika honom, ja får inte ta en enda cigg mer, ja ammar och får därför mer ångest än annars, jag del ammar då lillkillen inte går upp i vikt och nu sinar min mjölk men jag försöker amma honom så mycket de går.

Men ja undrar är de bättre att ta en snus än att gå ut och röka?? Jag vet att de är bäst att inte göra nått alls och ja ska göra allt ja kan för att inte göra ¨nått, en cigg kommer ja verkligen inte ta en till. Usch!

Jag vet inte riktigt vad ja ska göra och behöver verkligen råd av er.
    Är ja en dålig mamma för att ja känner att ja behöver de lilla extra nu när allt verkligen inte är som de ska.?
    Jag vill verkligen att min son ska må dåligt men ja känner att han mår ännu sämre när han känner att ja mår dåligt,
    En glad mamma en glad son?

ucsh vad ja känner mig hemsk. :/

• Svar på tråden Hjälp!! förlossnings deprition?
  • Skruff

Har du en bra sköterska på BVC? Be henne (ja eller honom för all del) att hjälpa dig att få kontakt med en kurator. Det är otroligt mycket olika känslor som tar plats för en nybliven förälder. Lägg till hormoner på det så att det blir lite extra rörigt. Det behöver inte nödvändigtvis handla om en förlossningsdepression men som sagt - prata med BVC. Berätta hur du känner. Du kanske skulle behöva samtalsstöd hos kuratorn just nu. Det kan vara till stor hjälp att få hjälp att bena i alla känslor.

• Emelia90

okej. då ska jag prata med henne har en tid på fredag. :) tack så mycket för rådet.

• FrökenLöken

Om du ska röka, använd "rökkläder", tvätta händerna efteråt, och rök direkt efter ammning (då det är längst tid tills nästa ammning). Kom ihåg att de rekomenderar rökande att amma, framför att ge ersättning (så din mjölk är fortfarande "bättre" än min ersättning :)

Instämmer med Skruff. Ring BVC och be att få träffa psykologen. Du kan även ringa Ammningshjälpen och fråga angående snus och rökning, jag har ingen aning om hur snus påverkar bröstmjölken.

Lycka till.

• Emelia90

tack  ska försöka avstå från både snus ovh cigg. :)

• Momalicious

Jag förstår din ångest. Jag började också röka efter förlossningen. Sonen hade kolik och det var så sjukt påfrestande. Aldrig har jag haft mer ångest.
    Jag skulle tro att rökningen är "bäst", eftersom det inte innebär ett konstant flöde av nikotin som snus gör.

Du får jättegärna inboxa om du vill. Har också varit deprimerad. Kram

• Nyårsmamma

Du ska inte alls känna dig hemsk – det är mycket jobbigt och omvälvande att få barn. Kroppen har slitit hårt när man burit barnet i nästan ett år, varit igenom förlossning, och därefter inte få sova ordentligt, amma, ständigt finnas till hands, och alltid åsidosätta sig själv. Inte konstigt om man mår dåligt! Försök att inte känna skuld över detta, eller att din son lider – det gör han inte! Han har valt dig och tycker att du är den bästa mamman oavsett vad!

Ett tips är att sänka kraven på dig själv. Låt disken stå, låt dammsugningen vara, låt grejerna ligga över hela huset. Man behöver inte ha det perfekta hemmet när man nyss fått barn! Ägna tiden åt att ta hand om dig själv istället, sov när barnet sover oavsett vad klockan är och oavsett hur mycket som skulle behöva göras runt omkring. Har du råd, köp lunchen ute så kommer ni ut varje dag, och du slipper en omgång med laga mat och diska. Gör något du tycker är roligt varje dag så du inte drabbas av tristess – för ja, det kan vara skittråkigt att gå hemma och inte göra annat än att ta hand om ett barn. Leta efter second hand butiker och loppmarknader och shoppa loss i billiga söta babykläder och leksaker, gå på babybion, utforska museerna, gå till simhallen och låt barnet ligga i bilstolen brevid jacuzzin om det finns en sådan där du bor, yogakurs efter förlossningen finns på vissa orter, man tar barnet med. Ta hand om dig!

Svar på tråden Hjälp!! förlossnings deprition?