Anonym (A) skrev 2011-08-30 22:58:32 följande:
Och här kommer jag och bidrar till den berömda "diagnoshysterin". Jag vill inte heller diagnosticera ditt barn, absolut inte. Men jag vill ändå skriva att jag har ett barn med autism som har tvångsbeteenden. Det är vanligt med tvång hos barn som har diagnoser inom autismspektrumet så de tär inte konstigt att du får svar från flera som har erfarenhet av det. Men ett barn kan såklart också ha tvång även utan att ha autism. De drag som finns hos barn med autism finns ju också hos barn utan funktionsnedsättning.
Jag tycker att du ska prata med någon annan än bvc-sköterskan. Inte för att det alls behöver vara någon bakomliggande problematik utan för att få vettiga råd om hur ni ska hantera tvångsbeteendena. Och är det något mer så är det ju något som de kan avgöra. För jag håller inte med bvc-sköterskan om att 3-4-åringar är såna. Hon förstod nog inte riktigt vad du pratade om. Jag har en del människor i min närhet som liksom inte kan höra vad det är jag säger när jag pratar om mitt barn utan som säger att så var ju minsann också deras barn i den åldern eller ja, ja, det hör till åldern. Och så känner man barnen i fråga, och vet att så var inte deras barn.
Har ni någon bvc-psykolog som ni kan kontakta direkt utan att gå via bvc? På en del håll vet jag att man i stället får kontakta BUP. Kan se olika ut. När jag pratade med bvc-psykologen som ett första steg i mitt barns utredning tyckte jag att hon hade vettiga synpunkter på tvångsbeteenden.
Jag vet inte om jag har så mycket råd att komma med. Vi har inte jättestora problem med tvång och fixeringar men det finns en del. Jag har haft som princip att fundera igenom hur stort problem ett visst tvångsbeteende är för mig. Är det ok, funkar det för mig? Eller är det något som jag vill bryta? Rätt ofta har det varit saker som faktiskt inte ställt till med några större problem och då får det vara. Många saker har mattats av med tiden. Och nya saker har tillkommit.
Jag har jobbat rätt mycket på att smyga in förändringar. Att göra saker lite annorlunda från gång till gång. Byta ordning på små delmoment. Fixering kring en viss konversation som måste göras i etc. viss situation, smyga in små förändringar, vidareutveckla konversationen. Allmänt att prata mycket om saker vi gör, medan vi gör dem.
Ett råd jag har fått från psykologen på habiliteringen är att involvera barnet mer aktivt om det är något man vill bryta. Att om barnet är mer delaktigt får det en större känsla av kontroll och då funkar det bättre. Tänker kring det du beskriver om maten, att där kanske det går att göra så. Alltså inte bara fråga i förväg hur hon vill utan att göra det tillsammans eller att hon gör vissa delmoment själv. Om hon själv häller upp mjölken/vattnet eller ketchupen, funkar det bättre då? Eller spiller hon lätt och det blir katastrof då? Kan de funka att hälla tillsammans, att hon håller i men att du hjälper till med styrandet?
Mitt främsta råd är att inte bry sig om andra vuxna som tycker att man låter barnet köra med en etc. Eller som säger att man måste tvinga barnet att sluta med tvånget. Att det bara handlar om att vara bestämd. Vet inte om du har såna runtomkring dig, jag har det i alla fall, och jag försöker tänka att de vet inte bättre och jag lägger inte energi på att argumentera med dem.
Tackar för ditt lång svar och alla tips och råd!
Det stämmer det du skriver, att de gånger jag låtit henne delta mer aktivt i olika situationer, har hennes oro inte varit lika påtaglig. Dessvärre vill hon sällan vara delaktig. Det beror på vad det är. När hon ställs inför nya och främmande situationer "krymper" hon. Jag är oftast noga med att fråga henne hur hon vill ha det just för att jag är rädd för att trampa henne på tårna och oftast svarar hon då "nej, du får göra". Men just kring matsituationen vill hon gärna göra och försöka mycket själv och även om hon ibland "misslyckas" har jag hanterat det med ett lugnt "Det gör inget" medan hon å andra sidan blir helt förstörd alla gånger hon anser sig ha misslyckats. Det kan vara allt ifrån att ha råkat spilla ut lite mjölk på bordet eller byxorna, råkat kissa på sig, eller snubbla. Hon har alltid haft lätt till tårar då, gått upp i varv och verkat tycka att hon är värdelös. Om hon te.x snubblar och slår sig bryter hon ihop och säger att det är något fel på hennes ben eller fötter. Jag har alltid hanterat sådana situationer med lugn, försökt vara hennes förnuft och svarat att det är sånt som händer ibland, att det inte alls är något fel på hennes ben, att alla snubblar och ramlar ibland. Hon lyssnar men fortsätter hävda att det är något fel på henne och när något är fel är ALLT fel i hennes värld och det skär så i mammahjärtat att se på och höra henne vara så hård och orättvis mot sig själv
Jag skulle vilja fråga dig som har erfarenhet om nedan listade situationer/egenskaper är något du känner igen hos ditt barn och/eller om det ens är något att ta på allvar/oroa mig över:
- När min dotter lärt sig sitta "kom jag på" henne med att ibland sitta och gunga fram och tillbaka till musik. Det var inget som skedde varje dag eller ens varje gång jag spelade musik eller när hon lyssnade till musik från sina leksaker och det var inte heller så att jag upplevde henne som onåbar när det skedde. Men hon lät under tiden typ ett ihållande "öhhhhhhööö" och jag minns att hon såg, ja, lycklig ut. Hon log inte men det var något behagligt över hennes ansikte dessa gånger som gjorde att jag drog mig för att avbryta henne. Det hände bara ett par ggr och hon slutade med det innan hon var 2 år. Men detta var nog första grejen som jag reagerade på och första gången som jag tänkte: Är det här normalt?
- Hon har alltid varit "harig" som i mycket försiktig eller som om hon hade/har extremt dålig självkänsla, inte litar på sin egen förmåga. Jag/vi har aldrig försökt tvinga henne till något hon inte velat göra eller prova men vi har försökt pusha henne att bli tuffare, att åtminstone försöka och våga. Få är dom gånger vi lyckats. Om hon bestämt sig för att hon inte vill då gör hon det inte helt enkelt. Hon har alltid haft en lång startsträcka och behov av att ta saker och ting i sin egen takt och detta vet jag att fler i vår omgivning reagerat på. Är det något du känner igen? Ex på sådana situationer har varit att prova något som är nytt, åka en "ny" rutschkana, prova ngn ny aktivitet som te.x dans eller gympa, leka på sådana där lekland, sådana där saker som i alla fall jag trodde dom flesta barn skulle tycka var roliga och spännande. Men allt sådant vägrar hon alltså.
- Andra människors förhållningssätt har spelat och spelar än idag mycket stor roll för henne. Hon visar direkt och mycket tydligt när hon inte "tycker om" eller är rädd för någon. Människor som är eller verkar burdusa, högröstade och som talar med bestämd eller sträng ton drar hon sig undan ifrån. P.g.a av detta var inskolningen på nya dagiset jobbigt då där fanns en förskolelärare som var precis såhär. Det tog nog nästan ett helt år innan min dotter visade någon form av tillit till den här läraren. Lämningarna var skitjobbiga innan dess om dom skedde till just den här specifika läraren. Dottern bröt ihop bara av synen av denne, grät och var märkbart rädd. Till andra lärare gick det bättre. Även om hon ibland kunde bli ledsen var det inte alls på samma sätt.
- Förskolan har inget negativt att säga om min dotter. Tvärtom. Det enda dom sagt är att hon är en känslosam person, att hon har lätt till tårar, lätt till ilska men ingen har påpekat att det skulle vara något problem. För samtidigt som hon har lätt till tårar har hon lätt till skratt. Hon är en humoristisk person som älskar att busa och skoja-så länge det sker på hennes villkor vill säga. Om hon hamnar i underläge eller om busandet går överstyr (enligt henne) bryter hon istället ihop men inte heller detta är det någon som tycker något särskilt om. Alla barn är väl olika, heter det. Jag får också ofta höra hur vänlig och kamratlig dottern är, att hon gärna "tar hand om" andra och att andra gärna tyr sig till henne. Precis DET fick jag själv eller rättare sagt min mamma höra om mig när jag var i 5-6 årsåldern. Så för mig är detta snarare ett varningstecken än något bra, även om det förstås ÄR bra att hon är snäll och omtänksam mot andra.
Ja detta är väl vad jag kan komma på just för stunden. Får jag fråga hur och när du upptäckte att något inte stod rätt till med ditt barn?