• Annis76

Fårskinnspad-Bara en innegrej eller gör nytta?

Har tänkt på det här med fårskinnspadd typ denna http://www.hooks.se/product.aspx?productid=400129&deptid=104&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
    Ser dem på nästan var och varannan häst. Är det bara en innegrej eller vad gör det för nytta och hur har alla klarat sej utan den förut?
    Hoppas ni inte tar det som värsta kritiken utan jag undrar bara. Är det en bra grej köper jag gärna en sån också men jag måste ju veta vinningen med den först.

• Svar på tråden Fårskinnspad-Bara en innegrej eller gör nytta?
  • blomman8604

Jag tror att det är mycket en inne grej för att det är/var många elitryttare som hade sådana. Men det kan ju även göra nytta om man har flera hästar och bara en sadel tex. Men om man nu har problem tycker ju jag att man ska kolla upp sin sadel ordentligt. Personligen tycker jag ju att dom genomskilnliga gelpaddarna är bättre, ger stötdämpning och håller sadeln på plats eftersom man har dom närmast hästen och inte på schabraket så att det ska se snyggt ut...

• Pallas

De gör i allmänhet sadeln trängre, även om den har kanal, vilket ju kan vara en idé om man har en för vid sadel som förväntas passa inom kort (tex när hästen musklat sig mer). Har man en sadel som är lagom och bra utpassad från början är det inte bara onödigt, utan även ofördelaktigt att ha en tjock pad under. Själv har jag valt en bomlös sadel för att slippa dessa problem.

• Cecese

Jag har en sån som jag ibland använder när jag ska rida "barbacka". Då har jag ett schabrak mot hästen, padden vänd med fårskinnet mot min rumpa och sen spänner jag fast allt med en voltigegjord. Med gjorden har jag även lite extra hjälp att hålla i vid behov eftersom det är handtag på den.

• Pallas
    Cecese skrev 2011-08-30 16:05:41 följande:
    Jag har en sån som jag ibland använder när jag ska rida "barbacka". Då har jag ett schabrak mot hästen, padden vänd med fårskinnet mot min rumpa och sen spänner jag fast allt med en voltigegjord. Med gjorden har jag även lite extra hjälp att hålla i vid behov eftersom det är handtag på den.
    Åh, vad skönt det låter! Nu blev jag sugen på att skaffa en!
  • Fru X

Jag använder fårskinnspad för att det ger mkt bättre stötdämpning  än gelpad. Min häst är 20 år och jag har använt den i ca 3 år, rider dressyr LA-MSV nivå.

• Cecese
    Pallas skrev 2011-08-30 17:58:13 följande:
    Åh, vad skönt det låter! Nu blev jag sugen på att skaffa en!
    Ja det är så skönt och ger lite bättre "fäste" än att sitta direkt mot hästen :)
  • PetiteJess

Jag använder den då den är stötdämpande, främst för min rygg som är ganska tilltygad av alla flygturer in i hinder men den är även bra för min häst.
    Och som "Cecese" redan nämnt är den helt underbar att rida barbacka! Särskilt om man har en häst med lite "vass" rygg Skrattande

Ikuinen
  • ElAn16
    Fru X skrev 2011-08-30 21:48:38 följande:
    Jag använder fårskinnspad för att det ger mkt bättre stötdämpning  än gelpad. Min häst är 20 år och jag har använt den i ca 3 år, rider dressyr LA-MSV nivå.
    Lite nyfiken bara, till vad behöver du stötdämpning när du rider dressyr?

Jag är diplomerad Hästfysioterapeut och Sadelutprovare och kan utifrån mina kunskaper och erfarenheter säga att alldeles för många har helt fel uppfattning om fårskinnspad; nämligen att de fördelar trycket av sadeln och att det alltså är bra att använda den om sadeln ligger illa eller är dålig. Men det är tvärt om, paden ger punktryck. Detta har jag själv erfarat när jag gjort sadelutprovningar med min tryckpad (som alltså visar exakt tryck från sadeln) och provat sadel både med och utan fårskinnspad. Resultat med pad: Enbart tryck framtill (för trång sadel), resultat utan: Jämnt tryck men för mycket tryck.  

Pallas inlägg stämmer helt.  
  • Kallebus

Vad gör man då? Om man får för mycket tryck?

En hel del hoppryttare har fårskinnspadd för att det sak bli bekvämare för hästen när man landar efter ett stort språng. Dom provar ut sadel med padd under.
    Min sadel är utprovad med padd för han har så hög manke att man måste lyfta upp sadeln lite extra.
    Håller med om att man inte ska lägga en padd under en sadel som ligger bra.

Svar på tråden Fårskinnspad-Bara en innegrej eller gör nytta?