• Anonym

Bra områden i Tumba?

Finns det bra villa områden i Tumba som inte är i närheten av områden med pitt bulls eller gäng? Vill kunna promenera till tullinge där mina syskon bor utan att behöva gå genom betong.

• Svar på tråden Bra områden i Tumba?
  • SaraOlivia

Hmm, vet inte vilka områden som är bra i Tumba men vet att Storvreten inte anses som ett fint område.. Dock har jag flera vänner som är uppvuxna där och har en kompis med två barn som bor där och stortrivs.. Vretarna är väl OK men det ligger mer åt hågelby än mot tullinge.. Om du ska till tullinge kan du antingen gå bilvägen (är trottoar och gångväg hela vägen) eller gå igenom skogen, från storvreten till brantbrink i tullinge, eller så kan du gå bakom alfalaval, men det är en bilväg (som delvis är avstängd och inte så trafikerad), du kan då gå in och gå emllan åkrarna, det finns en grusväg där, då kommer du till vita villorna och tillslut fram vid mattkalle och cafe kajkanten

• Vampyrtrollet

Gamla Tumba Villastad (mellan Huddingevägen och Uttran typ) är fint o lugnt område.. Bo själv i villa där...
    Det ligger på andra sidan centrum från Tullinge håll sett...

Så då får du gå längs Huddingevägen för att komma till Tullinge.. Går inte genom betong el nått sånt så det kan funka...

Sen är ju skillnad om det är hus el lägenhet du letar...

• Anonym

vi letar villa i lugnt område där man kan gå långt utan att stöta på nån som vill råna en haha

• Anonym
    SaraOlivia skrev 2011-08-30 15:21:42 följande:
    Hmm, vet inte vilka områden som är bra i Tumba men vet att Storvreten inte anses som ett fint område.. Dock har jag flera vänner som är uppvuxna där och har en kompis med två barn som bor där och stortrivs.. Vretarna är väl OK men det ligger mer åt hågelby än mot tullinge.. Om du ska till tullinge kan du antingen gå bilvägen (är trottoar och gångväg hela vägen) eller gå igenom skogen, från storvreten till brantbrink i tullinge, eller så kan du gå bakom alfalaval, men det är en bilväg (som delvis är avstängd och inte så trafikerad), du kan då gå in och gå emllan åkrarna, det finns en grusväg där, då kommer du till vita villorna och tillslut fram vid mattkalle och cafe kajkanten
    När det inte anses som fint menas det mycket stök? Annars ligger det väl närmast tullinge? svårt val.
  • SaraOlivia
    Anonym skrev 2011-08-30 16:44:57 följande:
    När det inte anses som fint menas det mycket stök? Annars ligger det väl närmast tullinge? svårt val.
    alltså de hus som ligger runt om i storvreten, där tror jag inte det är mycket stök det nog mer i höghusen.. Hur mycket vet jag inte. Men har som sagt en kompis med barn som bor där och hon trivs som fisken i vatten och hennes son trivs jättebra på dagis... Oftast tror folk att det är betydligt värre än va det egentligen är.. har som sagt flera kompisar som vuxit upp där och som inte tycker att det är speciellt stökigt.. 

VI bor nu ett sk stökigt område, när vi flyttade hit så sa vi att det bara var tillfälligt tills vi hitta något annat.. Men nu det visade sig att det inte alls är speciellt stökigt och vi trivs som tusan och har inga planer på att flytta längre..  
  • Anonym
    SaraOlivia skrev 2011-08-31 09:18:28 följande:
    alltså de hus som ligger runt om i storvreten, där tror jag inte det är mycket stök det nog mer i höghusen.. Hur mycket vet jag inte. Men har som sagt en kompis med barn som bor där och hon trivs som fisken i vatten och hennes son trivs jättebra på dagis... Oftast tror folk att det är betydligt värre än va det egentligen är.. har som sagt flera kompisar som vuxit upp där och som inte tycker att det är speciellt stökigt.. 

VI bor nu ett sk stökigt område, när vi flyttade hit så sa vi att det bara var tillfälligt tills vi hitta något annat.. Men nu det visade sig att det inte alls är speciellt stökigt och vi trivs som tusan och har inga planer på att flytta längre..  
    Får man fråga var du bor?
    Var ligger alla hyreshus i Tumba? är dom vid centrum? Vi ska på visning i helgen och hoppas vi hinner se lite runt om .
  • SaraOlivia
    Anonym skrev 2011-08-31 09:56:38 följande:
    Får man fråga var du bor?
    Var ligger alla hyreshus i Tumba? är dom vid centrum? Vi ska på visning i helgen och hoppas vi hinner se lite runt om .
    njae.. tror att många av hyreshusen ligger i storvreten men vet faktiskt egentligen inte.. Har inte så bra koll på det.. 

Men om ni ändå ska dit så åk en sväng och kika runt.. Bor man i storvreten så har man ju väldigt nära till badhus och fin skog 
  • Anonym

Personligen skulle jag aldrig bosätta mig med barn i Tumba. Är väldigt stökigt i centrum/stationen och där blir du ju tvingad att vistas om du inte väljer att isolera dig helt/ta bil överallt. Skolorna har även väldigt dåligt rykte.

• Anonym

ok har flera barn och inget körkort. Tror Tumba går bort tyvärr

• SaraOlivia
    Anonym skrev 2011-08-31 21:52:36 följande:
    ok har flera barn och inget körkort. Tror Tumba går bort tyvärr
    kolla huddinge då? bara att ta pendeltåget till tullinge. Det tar bara 10 min. 
  • Anonym

ja huddinge verkar fint, så väldigt lite hus till salu dock men det dyker nog upp nåt snart.
    Tack för hjälpen

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-31 17:19:18 följande:
    Personligen skulle jag aldrig bosätta mig med barn i Tumba. Är väldigt stökigt i centrum/stationen och där blir du ju tvingad att vistas om du inte väljer att isolera dig helt/ta bil överallt. Skolorna har även väldigt dåligt rykte.
    Det måste ha ändrat sig över årens lopp. Jag tyckte de var OK på min tid.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-01 17:56:04 följande:
    när bodde du där?
  • SaraOlivia
    Anonym skrev 2011-09-01 17:56:04 följande:
    mjo, på min med.. 
  • sweetsandra

Vi bor i Tumba (Vretarna) och här är jättebarnvänligt, lugnt och trevligt. Bara radhus och villor. När natur (sjön Aspen, skog, ängar, Hågelby) och på lagom avstånd till centrum. Bra förskola (Ängsgården). Ligger lite avsides också vilket jag gillar!

Centrum uppfattar jag inte som det minsta stökigt dagtid iaf. Har kommit hem (vid centrum) sent ett par kvällar och då har jag inte heller hört/sett något.

Men de områden som jag skulle undvika är Tuna (centrum) och Storvreten iom alla trista höghus och dyl.

Mina solstrålar ~ Vinga 070108 & Lycka 090820
  • Anonym (Kanelbullen)

Tumba har förfallit rejält under de senaste åren. Centrum är fullt av"brorsan typer" med små löjliga Adidasväskor. Det är inte så att de direkt stör en under dagtid men det ger ett riktigt oskönt och sunkigt intryck. Har ingen aning om hur det är under kvällstid men misstänker att det är tämligen osäkert. Det har ju varit några rån i Tumba under de senaste 2 åren.

Storvreten är absolut inte bra, ett riktigt läbbigt ställe.Tullinge och Huddinge är ljusår bättre.

• Anonym (Anonym)

Titta på typ Broängen, Skäcklinge och Vretarna. Hus, och lugn miljö. 
    Bor inte i Tumba och aldrig gjort, men nära och har haft mycket att göra med Tumba under hela mitt liv. Har aldrig upplevt att det varit stökigt i Centrum och definitivt inte i ovan nämnda områden. Visst, det har hänt enstaka incidenter i Storvreten, men annars är det ju hur lungt som helst där.

Svar på tråden Bra områden i Tumba?