• Vitamin

    Vilken lön är rimlig att begära? Inget att jämföra med...

    Ska diskutera lön i samband med ev nyanställning. Jag har ingen aning om vad som kan vara rimligt.
    Det nya jobbet är som verksamhetsutvecklare på ett studieförbund, inom den genre jag har högskoleutbildning och lång arbetslivserfarenhet från. Både som anställd och egen företagare. 6-7 år som lärare oxå inom samma ämnesområden.
    Jobbet innebär både dag- kvälls- och helgarbete, egen bil krävs. Jag tycker att det är svårt att jämföra detta jobb med något annat och har absolut ingen aning om vilken lön jag ska begära. Jag är 47 år, har nästan vuxna barn och har idag 24 000 som obehörig lärare.
    Skulle gärna vilja ha lite input angående vad som kan vara en rimlig lön och hur man kan resonera angående ersättning för egen bil och drivmedel.

  • Svar på tråden Vilken lön är rimlig att begära? Inget att jämföra med...
  • teasmor

    Ersättningen för egen bil finns det regler för enligt skatteverket. Om företaget inte ska gå efter detta kan det vara bra att det står inskrivet i ditt anställningskontrakt om vilka ersättningar som gäller istället.
    Jag tycker du kan begära upp till 30.000:-/ månaden. Helger och kvällar aska du ha OB tillägg för om du inte blir kompenserad på annat sätt med ledig dag eller fler semdgr t ex..

  • Vitamin

    Okej, jag har funderat på att begära 30 000 och kan tänka mig lite förhandlingsutrymme neråt, beroende på vad man kan hittta på för övriga "förmåner". Tycker att 18 kr per mil är otroligt dålig ersättning för att använda sin egen bil, så det vill jag försöka få upp till ca 25 kr. OB har jag glömt bort att tänka på, det är ju rätt väsentligt när det är återkomande kvällar och helger.
    Tack för svar!

  • Annelie 76
    Vitamin skrev 2011-08-30 15:39:29 följande:
    Okej, jag har funderat på att begära 30 000 och kan tänka mig lite förhandlingsutrymme neråt, beroende på vad man kan hittta på för övriga "förmåner". Tycker att 18 kr per mil är otroligt dålig ersättning för att använda sin egen bil, så det vill jag försöka få upp till ca 25 kr. OB har jag glömt bort att tänka på, det är ju rätt väsentligt när det är återkomande kvällar och helger.
    Tack för svar!
    18,50kr är den skattefria delen, på 25kr får du betala skatt. Vet inte hur mycket men det går väl att kolla upp.
  • teasmor
    Annelie 76 skrev 2011-08-30 15:43:26 följande:
    18,50kr är den skattefria delen, på 25kr får du betala skatt. Vet inte hur mycket men det går väl att kolla upp.
    30 kr milen får man på en bensinbil. 18 är skattefritt och resten får man betala skatt på. Hmm tror jag.
    Det kan vara så att detta var något mitt företag körde med.
  • teasmor

    Nu var jag lite för snabb i min tidigare koimmentar


    Taget från skatteverkets hemsida


    Om du har använt egen bil för tjänsteresor kan arbetsgivaren betala en skattefri bilersättning med 18,50 kronor per mil. Om du har använt förmånsbil för tjänsteresor och betalat allt drivmedel själv, kan arbetsgivaren betala en skattefri bilersättning med 6,50 kronor per mil för diesel och 9,50 kronor per mil för annat drivmedel. Har du fått en högre ersättning ska du deklarera det överskjutande beloppet som lön.


    Har du fått en lägre ersättning än 18,50 kronor eller 6,50 kronor respektive 9,50 kronor per mil, ska du ta upp ersättningen i deklarationen. Du drar sedan av dina utgifter för tjänsteresor med 18,50 kronor eller 6,50 kronor respektive 9,50 kronor per mil.


    Har du inte fått ersättning från arbetsgivaren och använt egen bil för tjänsteresor, har du rätt till avdrag med 18,50 kronor per mil. Använder du egen förmånsbil och har betalat allt drivmedel själv, får du göra avdrag med 6,50 kronor per mil för diesel och 9,50 kronor per mil för annat drivmedel.

  • Bollhav

    Hej, Jag är samma situation nu 9 år senare och undrar hur det gick? Är du kvar och trivs? Hur är lönen idag? Funderar på att begära 38000. Är det rimligt?

Svar på tråden Vilken lön är rimlig att begära? Inget att jämföra med...