• wixi

En fråga till er som ec:ar pojkar

Hej!

Jag behöver er erfarenhet!

Jag hade tänkt köra ec med mitt barn men det va för mycket nytt så det fick vänta. Försökte när han va 4,5 månad men jag fick inte till det alls.

Men när han blev 6 månader slutade han kissa på natten! Han blev väldigt orolig i sömnen och jag märkte att blöjan alltid va torr. Så eftersom jag läst om ec så tog jag honom på potta och då kissar han och somnar sen lugnt. Om det bara hade varit det så hade jag inte tänkt mer på det MEN;

hans snopp blir som en "ballong", Han kan inte kissa ut allt på en gång verkar det som. När snoppen är som störst så kniper han igen och det sipprar ut, och så blir snoppen "full igen" och så håller det på så några gånger tills blåsan är tömd. Mätt upp ca 1 dl kiss varje morgon. Om ni förstår? :S

Jag har tagit upp det med bvc och vi ska till läkare för bedömning om förhuden plötsligt har blivit för trång, men jag vill inte göra nåt ingrepp om det är vanligt och övergående och ni borde ju veta det bäst, eftersom ni ser varje gång era söner kissar tänkte jag=) 

Han är nu drygt 7 månader bör tilläggas och övrigt glad och pigg och verkar inte ha ont, mer än att det är jobbigt när han inte kissat på länge då. Ibland tar jag upp honom på potta redan kl 3 på natten. Och han har ju kissat ner oss flera gånger innan på skötbordet och då har aldrig snoppen blivit rund som en ballong vad vi har sett. Nu kissar han även på pottan dagtid flera gånger och även i blöjan. Han verkar alltså inte ha problem med det på dagen.

Långt! Men hoppas ni orkade läsa! Väldigt tacksam för era erfarenheter! 

• Svar på tråden En fråga till er som ec:ar pojkar
  • mamma till tre busungar

Att den blir som en ballong tyder ju på att förhuden är lite trång men som du skriver växer det vanligen bort. Vår mellanpojk hade så. Det har nu vid 5,5 års ålder vuxit bort. Han fick några balaniter (förhudsinflammationer) pga detta och därför funderade man på kirurgi men jag är glad att vi valde att avvakta.

• wixi

Tack så jättemycket för svar!

mamma till tre busungar skrev 2011-08-30 21:20:21 följande:
    Att den blir som en ballong tyder ju på att förhuden är lite trång men som du skriver växer det vanligen bort. Vår mellanpojk hade så. Det har nu vid 5,5 års ålder vuxit bort. Han fick några balaniter (förhudsinflammationer) pga detta och därför funderade man på kirurgi men jag är glad att vi valde att avvakta.
     Hade han ont i perioder då eller gick det bra? För om han inte lider för det (gör det inte nu iaf , speciellt inte om jag hjälper honom på potta) så vill jag inte göra nåt. Har du några övriga tips på vad man bör tänka på/titta efter?
    wixi skrev 2011-08-31 10:20:38 följande:
    Tack så jättemycket för svar! Hade han ont i perioder då eller gick det bra? För om han inte lider för det (gör det inte nu iaf , speciellt inte om jag hjälper honom på potta) så vill jag inte göra nåt. Har du några övriga tips på vad man bör tänka på/titta efter?
    När han hade balaniterna så gjorde det ju ont förstås då det var rött och inflammerat.

Jag tänker att kanske någon ändå borde titta på din pojke om detta problem kommit relativt plötsligt! Och du....räkna inte med att vårdpersonalen kommer förstå sig på detta med EC

När det blir som en ballong, sprutar kisset åt lite alla möjliga håll då? Tänk som om man håller fingret för en vattenslang? 

Har man inte besvär av det så brukar man inte åtgärda. Att man övervägde åtgärd för vår son var ju just för att han fick upprepade balaniter.

Behandlar man så brukar förstahandsåtgärden vara salva. Om det inte funkar - kirurgi. 

Det ballongfenomen du beskriver är ganska typiskt vid förhudsförträngning. Det jag undrar lite över är att det verkar ha kommit plötsligt?

En annan anledning till att man funderade på behandling för vår son var att han ibland verkade behöva ta i (krysta) för att kissa och det är ju inte riktigt OK. Men som sagt avstod man behandling och det gick tillbaka av sig själv.

• wixi

Tack för mer svar! Jag ska med honom till barnläkare på fredag och jag kände att jag ville ha lite kött på benen innan eftersom jag inte alls vet hur gärna de vill göra nåt ingrepp. Alltid bra att ha nåt att jämföra med.

jag vet inte hur plötsligt det har kommit, jag upptäckte det vid ca 6 mån ålder.  Men vet att han varit orolig på morgonen sen ca 4 mån ålder. Jag tolkade det då som han ville upp och leka men nu i efterhand så tror jag han va kissenödig. Det är väl ganska ovanligt att så här små håller sig på natten även om man håller på med ec. På dagen håller han sig som absolut längst 2 timmar så det är ju som sagt inte alls samma problem då. 

Det är alltid  stråle åt samma håll, det enda som varieras är styrkan på strålen. han har krystat några gånger på pottan och då har det varit raketstråle och stor snopp hela kisstiden eller vad man ska säga. Va det så med din son också?

• wixi

Jag tycker det svåraste är att veta om han har problem med att kissa eller om han faktiskt börjar tycka om att kissa i toa/potta som de flesta ec-barn börjar föredra. Och som sagt det samtalet är svårt att ha med bvc/vårdcentral då de aldrig hört talas om det ens... Men om det vore allvarligt så skulle han väl ha samma problem på dagen som på natten? Eller hur?

wixi skrev 2011-08-31 11:59:58 följande:
    Tack för mer svar! Jag ska med honom till barnläkare på fredag och jag kände att jag ville ha lite kött på benen innan eftersom jag inte alls vet hur gärna de vill göra nåt ingrepp. Alltid bra att ha nåt att jämföra med.

jag vet inte hur plötsligt det har kommit, jag upptäckte det vid ca 6 mån ålder.  Men vet att han varit orolig på morgonen sen ca 4 mån ålder. Jag tolkade det då som han ville upp och leka men nu i efterhand så tror jag han va kissenödig. Det är väl ganska ovanligt att så här små håller sig på natten även om man håller på med ec. På dagen håller han sig som absolut längst 2 timmar så det är ju som sagt inte alls samma problem då. 

Det är alltid  stråle åt samma håll, det enda som varieras är styrkan på strålen. han har krystat några gånger på pottan och då har det varit raketstråle och stor snopp hela kisstiden eller vad man ska säga. Va det så med din son också?
    När de blir nattorra tror jag är oerhört individuellt! Det beror nog mycket på när hormonproduktionen som gör att de koncentrerar urinen under natten kommer igång på allvar. Många EC:ade barn vill ju INTE kissa i blöjan. Jag tror att de flesta barn egentligen inte kissar i sömnen utan att de egentligen har ett mindre uppvaknande och kissar och sedan somnar igen alternativt kissar precis när de håller på att vakna. Att de sover oroligt när de är kissnödiga tror jag är vanligt och att det är många som tolkar kissnödigheten som något annat!

Min mellankille (EC:ad) var helt nattorr redan vid 4-5 månader. Han sov utan blöja. Minsta sonen var nattorr när han var strax över året. Vår äldsta (flicka) var över tre innan hon kunde sova utan blöja.

Ja, det låter rätt bekant, det du beskriver
    wixi skrev 2011-08-31 12:03:43 följande:
    Jag tycker det svåraste är att veta om han har problem med att kissa eller om han faktiskt börjar tycka om att kissa i toa/potta som de flesta ec-barn börjar föredra. Och som sagt det samtalet är svårt att ha med bvc/vårdcentral då de aldrig hört talas om det ens... Men om det vore allvarligt så skulle han väl ha samma problem på dagen som på natten? Eller hur?
    Han kanske helt enkelt är mer kissnödig och har större mängd i blåsan på morgonen och då blir det ett högre flöde och därmed ballongen om förhuden är lite trång.

Håller man på med EC så tycker vanligen BVC/annan vårdpersonal att man är något av ett UFO  
  • wixi
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 12:05:45 följande:
    När de blir nattorra tror jag är oerhört individuellt! Det beror nog mycket på när hormonproduktionen som gör att de koncentrerar urinen under natten kommer igång på allvar. Många EC:ade barn vill ju INTE kissa i blöjan. Jag tror att de flesta barn egentligen inte kissar i sömnen utan att de egentligen har ett mindre uppvaknande och kissar och sedan somnar igen alternativt kissar precis när de håller på att vakna. Att de sover oroligt när de är kissnödiga tror jag är vanligt och att det är många som tolkar kissnödigheten som något annat!

Min mellankille (EC:ad) var helt nattorr redan vid 4-5 månader. Han sov utan blöja. Minsta sonen var nattorr när han var strax över året. Vår äldsta (flicka) var över tre innan hon kunde sova utan blöja.

Ja, det låter rätt bekant, det du beskriver
    Det låter väldigt bra! Nu är jag typ inte alls orolig längre=) Tack! Jag funderar på att testa att låta honom sova utan blöja, för det verkar ju inte så skönt att ha blöja dygnet runt =/ Testade du bara om det gick och va beredd på olycka?

Så hoppas jag att förhuden "växer ut" med tiden och är observant tills dess. Det är ju så bra att ec:a av många anledningar! En är ju att man har sån koll på barnets vanor så man märker sånt här. Nästa barn kommer jag absolut köra från början. 

Och ja, de på bvc jag nämnt ec för blir som frågetecken. Och jag hade ingen aning heller förrän jag hittade hit=) Bra med internet och forum! Förlorad kunskap kan bli funnen igen=) 
Svar på tråden En fråga till er som ec:ar pojkar