• ninen90

Vecka 38, antal sammandragningar/dag?

Någon som är ungefär lika långt gången som jag (v. 37+5) och som har räknat antalet sammandragningar på en dag?

För några veckor sedan tyckte jag att jag hade väldigt mycket sammandragningar (ej smärtsamma) och uppskattade dem till ca. 15 st/dag. "Helt okej, upp till 20 st/dag är normalt", sa barnmorskan då.

Igår frågade hon om sammandragningarna blivit fler och jag svarade sanningsenligt att jag tycker att det har lugnat ner sig lite på den fronten, och då sa hon "Nä men så ska det ju inte vara, hehehe!" och lät som att hon tyckte det var lite lustigt.

När jag sedan gick hem började jag bli nojig och undrade hur mycket sammandragningar jag egentligen har nu för tiden? Tycker ibland att det är svårt att känna skillnad på sammandragning och bebis som sträcker på sig. Har jag verkligen färre nu än för några veckor sedan eller har jag bara blivit så van att jag inte tänker på det?

Har varit vaken sedan kl. 5 i morse och räknat. Nu kl. 17.35 är jag uppe i 16 st (ganska) tydliga sammandragningar.

Hur många har ni?

Det är första barnet för mig.   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-18 05:47
    Råkade se min gamla tråd, tack för alla svar men de kom lite sent för jag fick min bebis den 26/9

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-18 05:48
    Råkade se min gamla tråd, tack för alla svar men de kom lite sent för jag fick min bebis den 26/9

• Svar på tråden Vecka 38, antal sammandragningar/dag?
  • fraggelfia

Är 36+0 idag och fick spenderna natten mot torsdagen på förlossningen efter att ha fått en bricanyl-spruta för att stoppa värkarna (sammandragningarna). Hade då kraftiga värkar/sammandragningar med 3-5 min mellanrum. Jag passade på att fråga vad som är normalt antal sammandragningar och ca 4 stycken per timme fick jag till svar.

• Trillian80

Jag tror precis som du, att man inte tänker på sammandragningarna. Jag hade fått för mig att det nästan alltid var bebisen som sträckte på sig som jag kände av, men min barnmorska sa att även delar av livmodern kan dra ihop sig.
    Jag skulle inte oroa mig alltför mycket. Min barnmorska har inte ens ställt den frågan, jag är gravid med andra barnet i v 39 nu.. =)

• ArtISkin

Jag har kanske en eller två per dag som jag känner. Och jag är i v 38.

• avocadoo

Har haft mycket sammandragningar alla mina graviditeter. Mellan v. 20-30 har det varit som värst och har då handlat om kanske 5-10 sammandragningar/timme, på kvällarna. Sedan ju närmre BF jag har kommit desto lugnare blir det. Nu är jag i v. 37 och har kanske 5-10 sammandragningar/kväll :)

• hårdrocksmorsan

Haha väntar andra barnet nu, bf om 14 dagar alltså. Totalt har jag väl haft kanske 5 sammandragningar totalt under hela graviditeten. Inte känt av mycket alls, bara blivit en pingvin i min gångstil, mindre attraktivt men vad gör man? :P
    Jag trodde seriöst att jag skulle ha mer sammandragningar, mer ont osv. När jag väntade min första hade jag inte en enda sammandragning förutom när allting drog igång på riktigt. Kändes också jätteskumt då alla man pratade med, vänner och barnmorskan man gick hos brukade fråga efter vecka 30 ungefär om jag hade några sammandragningar, men fick varje gång säga "nej :P, "är jag normal?" Normalt sa hon men blir mer ovanligt ju mer barn man väntar men får väl se nu när det är dom sista två veckorna :D Slutspurten vill säga! :D

Fler som har ca 14 dagar kvar, mer eller mindre ? :)

madeleineeidland.blogg.se/

Natti allesammans : )

• ArtISkin
    hårdrocksmorsan skrev 2011-10-15 23:30:27 följande:
    Haha väntar andra barnet nu, bf om 14 dagar alltså. Totalt har jag väl haft kanske 5 sammandragningar totalt under hela graviditeten. Inte känt av mycket alls, bara blivit en pingvin i min gångstil, mindre attraktivt men vad gör man? :P
    Jag trodde seriöst att jag skulle ha mer sammandragningar, mer ont osv. När jag väntade min första hade jag inte en enda sammandragning förutom när allting drog igång på riktigt. Kändes också jätteskumt då alla man pratade med, vänner och barnmorskan man gick hos brukade fråga efter vecka 30 ungefär om jag hade några sammandragningar, men fick varje gång säga "nej :P, "är jag normal?" Normalt sa hon men blir mer ovanligt ju mer barn man väntar men får väl se nu när det är dom sista två veckorna :D Slutspurten vill säga! :D

Fler som har ca 14 dagar kvar, mer eller mindre ? :)

madeleineeidland.blogg.se/

Natti allesammans : )

Hej hårdocksmorsan. Vi snackar ju redan i en annan tråd. Jag har 16 dagar kvar Glad
  • Lina Jansson

jag är i v 36+ några dagar.. jag har dom senaste dagarna haft 2-3 min mellan sammandragningarna... men dom gör inte direkt ont så därför har jag bara tagit det lugnare.. detta är mitt tredje barn så de kanske inte är så konstigt att jag har ganska mycket..  

• ArtISkin
    Lina Jansson skrev 2011-10-16 12:49:47 följande:
    jag är i v 36+ några dagar.. jag har dom senaste dagarna haft 2-3 min mellan sammandragningarna... men dom gör inte direkt ont så därför har jag bara tagit det lugnare.. detta är mitt tredje barn så de kanske inte är så konstigt att jag har ganska mycket..  

Jag väntar mitt tredje och är också i v 38 men känner inte ett dugg. Inte en endaste förvärk. Obestämd Trodde det skulle blir fler och fler och tidigare ju fler barn man fött innan men ikke.
  • Lina Jansson
    ArtISkin skrev 2011-10-16 13:46:38 följande:
    Jag väntar mitt tredje och är också i v 38 men känner inte ett dugg. Inte en endaste förvärk. Obestämd Trodde det skulle blir fler och fler och tidigare ju fler barn man fött innan men ikke.
    ja de är ju väldigt olika har jag förstått.. men när man har kommit så här långt i graviditeten behöver man väl inte kolla upp något om man har för mycket sammandragningar?  kommer de igång så kommer de igång, avtar de så avtar de.. helt sjukt 3dje graviditeten och man blir fortfarande frågande hur det ska vara osv.. :) man borde ju vara världsvan ;)
  • ArtISkin
    Lina Jansson skrev 2011-10-16 13:53:37 följande:
    ja de är ju väldigt olika har jag förstått.. men när man har kommit så här långt i graviditeten behöver man väl inte kolla upp något om man har för mycket sammandragningar?  kommer de igång så kommer de igång, avtar de så avtar de.. helt sjukt 3dje graviditeten och man blir fortfarande frågande hur det ska vara osv.. :) man borde ju vara världsvan ;)

Ja vi borde vara proffs vid det här laget Skrattande Men ändå har man tusen frågor. Jag antar att man aldrig kommer veta allt eftersom alla graviditeter är så olika. Men nej efter v 38 är det ju bara att föda om det sätter igång.
  • Lina Jansson
    ArtISkin skrev 2011-10-16 13:56:38 följande:
    Ja vi borde vara proffs vid det här laget Skrattande Men ändå har man tusen frågor. Jag antar att man aldrig kommer veta allt eftersom alla graviditeter är så olika. Men nej efter v 38 är det ju bara att föda om det sätter igång.
    men jag är bara i v 36 + några dagar..
  • ArtISkin
    Lina Jansson skrev 2011-10-16 13:58:33 följande:
    men jag är bara i v 36 + några dagar..

Läste fel. Fick för mig att det var 38. I vecka 36 kan jag inte svara på. De säger ju att man är fullgången i v 37. Du får fråga din BM.
  • Trillian80

Det är ju även lite skillnad på sammandragningar och förvärkar. Sammandragningar behöver man inte känna av, det är särskilt vanligt hos förstföderskor. Förvärkar förknippas med någon form utav smärta, och brukar uppkomma närmare förlossningen. Dessa brukar kännas mer hos omföderskor.

Jag tycker att det är jättestor skillnad mellan min första och andra graviditet. Den första kände jag knappt av någonting, visst hade jag sammandragningar (dvs att livmodern blev hård) då och då, men jag hade aldrig ont förrän det faktiskt var dags för förlossning.
    Nu har jag haft förvärkar i tre nätter, men ingenting verkar vara på G för den sakens skull tyvärr... =P

• hårdrocksmorsan
    Trillian80 skrev 2011-10-16 16:29:18 följande:
    Det är ju även lite skillnad på sammandragningar och förvärkar. Sammandragningar behöver man inte känna av, det är särskilt vanligt hos förstföderskor. Förvärkar förknippas med någon form utav smärta, och brukar uppkomma närmare förlossningen. Dessa brukar kännas mer hos omföderskor.

Jag tycker att det är jättestor skillnad mellan min första och andra graviditet. Den första kände jag knappt av någonting, visst hade jag sammandragningar (dvs att livmodern blev hård) då och då, men jag hade aldrig ont förrän det faktiskt var dags för förlossning.
    Nu har jag haft förvärkar i tre nätter, men ingenting verkar vara på G för den sakens skull tyvärr... =P
    Håller med dig. Jag har haft sammandragningar i mängder de har man känt av, fast knappt. Speciellt med första. Om jag jämnför andra nu så jag har haft en del sammandragningar men nu den senaste veckan (är i vecka 38+1) har de börjat göra rätt ont när väl kommer, förvärkar nu då. Med första barnet hade jag ingenting förens det väl satte igång på riktigt med förlossningen, så nu när de kommer lite pö om pö då de börjar göra ont i livmodern/svanken minns man verkligen hur första gången var, hur allting startare :)
    Nu är man verkligen peppad :)
  • Trillian80

Jag är i 39+0 idag och jag är så sjukt otålig... Har fortfarande förvärkar på natten. Suck!

• Ellas och Alvins mamma

Är i v 37+6 idag och jag räknade sd igår då det var en markant skillnad sen dagen innan. Snittade på ca 6 sd/ timme som höll i sig i ca 1,5 minut. En del gjorde lite ont, men långt ifrån alla. Idag är det oxo mycket sd. Men inga onda. Jag har gbs och hade det förra graviditeten oxo så jag har haft sd sen v 18.

• ninen90

Råkade se min gamla tråd, tack för alla svar men de kom lite sent för jag fick min bebis den 26/9 <3

Jag slutade noja över sammandragningarna när jag fick värre saker att oroa mig för...stigande blodtryck, en inaktiv bebis i magen osv... Det slutade med att jag blev igångsatt på BF+11, förlossningen gick bra men sonen blev inlagd på neo i ett par dagar. Nu fyller han snart 8 veckor och mår prima! :D

Lycka till ni andra som fortfarande väntar!    

Svar på tråden Vecka 38, antal sammandragningar/dag?