• Alvi

Nån som har varit nakenmodell för konsttudenter?

Det är en annons ute nu på Amv, de söker nakenmodeller till en folkhögskola och jag tänkte söka det jobbet. Det är 2 pass fördelat på 4 timmar i veckan.

Vad tycker ni som har gjort det? Nåt man ska tänka på? Det är väl aldrig "skrevande" positioner? Måste/får man välja ställning själv?

• Svar på tråden Nån som har varit nakenmodell för konsttudenter?
  • turia

krokimodell menar du..
    känner en som gjort det, det är lätttjänta pengar men väldigt tråkigt.
    O det är inga "bresbilder vad jag vet..

• Tinko

Jag gick konst&form i gymnasiet och vi hade ofta krokimodeller.
    Det var inga "bresande" ställningar. Ibland hade vi två modeller, en kvinna och en man tillsammans, inte då heller var det några utmanande positioner.

Och vi som målar är så inne på det vi gör så vi tänker knappt på att det är nakna människor som står där.

Så jag tycker att du ska söka det. Lättförtjänta pengar

• Alvi

Jo, jag ska söka det! Drabbades av liiite tvivel bara, men why not??

• Alvi

.. alltså, "why not" att söka det, inte till att drabbas av tvivel...

• mejram

Du kan ju träna lite hemma med en äggklocka, så du vet vilka positioner du klarar att stå still i i ex 2 minuter. Är inte så himla enkelt som det låter. Själv har jag bara agerat modell med kläder under en bildtimme på folkhögskola, men det märktes att det krävs lite övning för att bli en bra modell. De proffs vi hade att teckna av visste ju lite vilka positioner som gav intressanta utmaningar för oss med pennan i handen.

Lycka till

• Happy80

Jag har gjort det ett par gånger. Älskar att måla kroki/modell själv så det känns inte som något konstigt med det.

Det viktigaste att tänka på är att du inte väljer för svåra positioner i början. Det är svårare än det ser ut att vara helt stilla.

• Miss Daisy

Det kan vara positioner där skrevet syns men det är inga utmanande positioner om man säger så. Det kan vara rätt jobbigt att sitta flera timmar, så jag vet inte om det är lättförtjänta pengar direkt. Min sambos bästa modell var utbildad balettdansös och hon kan sitta still länge. Ska se om jag hinner lägga in nån skulptur senare så att de får se en position.

• Alvi

Tack för svaren... Bra idé Mejram, att träna med en äggklocka..!

• silverpinglan

Är det inte oerhört att stå stilla så länge? Fryser man inte i lokalen? Jag skulle frysa något oerhört om jag vore krokimodell i ett klassrum med medelventilation

• Japonica

Min pappas kvinna jobbar som det, krokimodell alltså.
    Det ä nog helt ok, om man inte är prydd och om man pallar att sitta/stå still i samma pos lääänge.

• mikalala

Har gått två olika konstskola och har där haft modell en till två gånger i veckan, det är väldigt olika beroende på den som leder krokinvilken typ av ställningar som krävs. Jag har varit med om de mesta stållningar även skrevande så att säga men det är ju hur hela kroppen ser ut vi tittar på och inte så att man tecknar de områdena mer än som en skugga oftast. Tror att tumregeln för krokimodellerär att man har rät till fem minuters paus efter en kvart och en kvart efter en hel timme (sedan får moidellen givetvis säga till om h*n vill sträcka på sig under en ställning) men var beredd att kunna stå i femton minuter (har själv gjort det då vi inte haft modell, dock med kläder på, det var tufft de sista minuterna vill jag lova ). Hoppas att det går bra i jobbsökandet!!!

Silverpinglan: vi hade infravärme runt modellen

• mikalala

förresten håller nog inte med om att det är lättförtjänta pengar, det är ett tufft jobb och all heder åt dem som klarar av det än en gång lycka till Sisu

• fisbubbla

Såg också den annonsen!
    Lycka till med jobbet!
  • axelsmamma

Min mamma va krokimodell i sina unga dar på en konstskola,hon tyckte det va kul och så tjänade hon bra =).

Svar på tråden Nån som har varit nakenmodell för konsttudenter?