• 0rion

8 mån för tidigt?

nu har jag tagit mig an uppgiften att försöka få våran 8  månaders att gå på pottan :)

testade 2 ggr idag varav hon kissade första gången efter 5 minuter. Jag visade att jag blev glad och applåderade så hon skrattade.
    andra gången kissade hon efter ca en minut och jag klappade händerna och visade att jag blev glad.

är det så man gör, eller hur ska jag göra?
    jag tänkte låta henne sitta på pottan en liten stund efter varje blöjbyte.
    jag har ingen aning om hur man brukar göra.

• Svar på tråden 8 mån för tidigt?
  • flickan85

SHIT! pott träna en 8 månaders baby! Vlken energi! Min dotter är snart 14 månader och har inte ens införskaffat mig en potta! Tänkte vänta tills hon är ca 18 månader.

• 0rion
    flickan85 skrev 2011-08-30 20:18:39 följande:

SHIT! pott träna en 8 månaders baby! Vlken energi! Min dotter är snart 14 månader och har inte ens införskaffat mig en potta! Tänkte vänta tills hon är ca 18 månader.

alla är vi olika :) jag känner att det kan va skönt att slippa dras med det sen. och skönt att inte ha två blöjbarn!
  • 0rion

jag undrar om det kanske är på tok för tidigt ? läste nånstans att barn inte brukar bli torra förrän ca  års åldern.

• flickan85
    0rion skrev 2011-08-30 20:24:36 följande:
    jag undrar om det kanske är på tok för tidigt ? läste nånstans att barn inte brukar bli torra förrän ca  års åldern.
    Det var lättare förr att pott träna bebisar. För blöjorna förr var mycket obekvämare och barnen blev fuktiga och irriterade. Idag är blöjorna så bra och torra  och mycket bekvämare för barnet att ha på sig den. Googlade och fick upp detta.

Meningslöst innan barnet är runt 1 ½ år gammalt

Att börja potträna ett barn innan det är runt ett och ett halvt år gammalt är ganska meningslöst även om det råder delade meningar om när barn är mogna för potträning. Forskning visar att oavsett hur tidigt man än börjar med potträningen så blir barnet ändå inte rent och torrt förrän tidigast när det är två till tre år, och då bara dagtid. Barnet behöver ofta en blöja under natten tills det är tre till fyra år gammalt, kanske ännu äldre. Flickor blir i regel torra tidigare än pojkar.

Men 8 månader är ju lite väl tidigt! I den ålder så pissar de ju så fort blöjan kommer av, oavsett vart den är!

• principessan

Kör på tycker jag!!! Tycker att det är bra att visa att pottan finns! Jag gjorde ingen big deal av det. Ibland ibland inte... Satte han närjag hade tid och han ville. Efter ett tag visade han själv att han ville gå på potta. Det kom inte alltid. Men oftast. Vid 2 var min pojke blöjfri på dagarna och strax efter även på natten!

• miljarden
    flickan85 skrev 2011-08-30 20:39:34 följande:
    Meningslöst innan barnet är runt 1 ½ år gammalt

Att börja potträna ett barn innan det är runt ett och ett halvt år gammalt är ganska meningslöst även om det råder delade meningar om när barn är mogna för potträning. Forskning visar att oavsett hur tidigt man än börjar med potträningen så blir barnet ändå inte rent och torrt förrän tidigast när det är två till tre år, och då bara dagtid. Barnet behöver ofta en blöja under natten tills det är tre till fyra år gammalt, kanske ännu äldre. Flickor blir i regel torra tidigare än pojkar.

Men 8 månader är ju lite väl tidigt! I den ålder så pissar de ju så fort blöjan kommer av, oavsett vart den är!

Vad är det för forskning som visar det? Det där är ju helt uppåt väggarna. Är det ett citat någonstans ifrån eller har du skrivit det själv?
    Backa en generation: folk blev blöjfria runt 1,5 års ålder. Fenomenet med blöjor upp till tre-fyra års åldern är nytt, men så skickligt marknadsfört att folk numera på allvar tror att det är onaturligt att gå utan blöja före treårsåldern.
  • periquita1979

Jag pottränar min 11-månaders och har gjort så i en månads tid. Det går jättebra, hon tycker det är jättekul att sitta där och både kissar och bajsar varje morgon. Kommer nog att hålla det på den nivån ett tag, en gång om dan, innan vi går vidare. Så fortsätt du, det gör ju absolut ingen skada.

• 0rion

min dotter älskar numera att gå på pottan,även fast vi hållt på så kort tid. tredje dagen bajsade hon på den med. hon blev lite rädd men det hindrade henne inte från att vilja sitta på pottan sen igen :)

Svar på tråden 8 mån för tidigt?