• Anonym (Går det?)

Kan jag få min man att förstå min längtan?

För 1,5 år sedan berikades min man och jag med vårt andra barn, en son. Tyvärr var vår son sjuk när han föddes och har inte blivit bättre förräns för två månader sen. Det har varit en påfrestande tid för oss, inte minst för relationen. Min man har sedan sonen födsel velat sterilisera sig men gör inte det i respekt mot mig. Jag ösnkar nämligen innerligt att vi ska få ett barn till innan bebisverkstan är slut. Men vi lyckas inte prata om det, eftersom jag blir så oerhört ledsen av att höra att min man inte vill. Det var ca tre månader sist vi pratade om det.

Min man har varit oerhört negativt inställd till våra två barn och hur han ska kunna fördela sin tid på de båda. Den sista tiden har han helt ändrat inställning. Han vill vara med dem väldigt mycket och han leker så fint med dem. Det har gjort att jag fått nytt hopp och känner att jag kanske ska börja ladda för en ny diskussion angående ett tredje barn. MEN! Jag vet inte hur jag ska få fram mitt budskap så att han verkligen förstår min längtan! Hur gör man i såna här fall???

• Svar på tråden Kan jag få min man att förstå min längtan?
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Svårt eftersom ni har så olika utgångsläge. Han säger tydligt att han nöjer sig med två. Du vill ha tre. Ni måste komma överens. Det funkar inte om du försöker övertala honom. Förmodligen känner han sig pressad när du tar upp diskussionen. En fråga till dig: varför är det så viktigt med ett barn till?  Det är naturligtvis bra om ni kan diskutera frågan på ett lugnt sätt. Då behöver ni vända och vrida på fördelar och nackdelar TILLSAMMANS så att ni inte hamnar i olika positioner. Alltså du behöver kunna se nackdelarna och han fördelarna också.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym (Går det?)
    Gerd parterapeuten skrev 2011-09-18 10:03:44 följande:
    Hej!

Svårt eftersom ni har så olika utgångsläge. Han säger tydligt att han nöjer sig med två. Du vill ha tre. Ni måste komma överens. Det funkar inte om du försöker övertala honom. Förmodligen känner han sig pressad när du tar upp diskussionen. En fråga till dig: varför är det så viktigt med ett barn till?  Det är naturligtvis bra om ni kan diskutera frågan på ett lugnt sätt. Då behöver ni vända och vrida på fördelar och nackdelar TILLSAMMANS så att ni inte hamnar i olika positioner. Alltså du behöver kunna se nackdelarna och han fördelarna också.
    Hälsningar
    Gerd
    Jag har en enorm längtan efter ett barn till. Jag ser ett barn till som den kompletta barnaskaran. Mitt hjärta och min kropp skriker efter ett tredje barn. Jag njuter så av mina barn och vill uppleva det en gång till - ha en till att njuta av.

Det du skriver om att vrida och vända på för- och nackdelar. Ja, det är precis så! Jag vill verkligen att han ska försöka förstå mig. Jag har tystnat, låter ämnet vara, lider i tysthet för att respektera hans önskan. Men jag klarar inte att göra det i all oändlighet.
Svar på tråden Kan jag få min man att förstå min längtan?