• hejsvejjss

min muslimska pojkvän har valt att bli aktivt troende? måste vårt förhållande verkligen ta slut om vi inte förlovar oss?

jag har varit tillsammans med min kille i ett år. Han är muslim men har inte varit aktiv i sitt troende. Men sen hände något, nu under ramadan har han kommit fram till att han ska börja följa islam. Så han kan inte fortsätta vara tillsammans med mig om vi inte förlovar oss, då det anses vara fel att kyssas och ha sex om man inte är förlovad/gift. Hans lilla kusin dog bara någon vecka innan ramadan började, kan detta ha något med saken att göra? att han känner någon slags synd att han inte innan levt efter islam?

Jag tycker det är så himla sorligt om religonen ska ta död på vår kärlek. Någon som varit med om något liknande? kan det ha med hans kusins död att göra att han ändrat sig såhär på en månad????

• Svar på tråden min muslimska pojkvän har valt att bli aktivt troende? måste vårt förhållande verkligen ta slut om vi inte förlovar oss?
  • tezzi

min kompis ex var aktivt troende muslim, han var 23 och han var tvungen att lämna henne när hans föräldrar hittade en tjej som också var aktiv muslim som dom ville att han skulle gifta sig med,

• camilla8787

Jag är gift med en muslimsk man, jag är 24 och han är 27. Det är nog bara att acceptera att det är förlovning som gäller om man ska fortsätta vara tillsammans. I mitt läge så vet jag att han är mannen i mitt liv och vi kommer leva tillsammans för alltid. Det låter naivt, jag vet, men han har absolut inte försökt förändra mig eller försökt få mig att konvertera. Jag har varit tillsammans med människor från andra kulturer och religioner som var helt störda i huvudet så att det handlar om islam är skit snack! Vi hade borglig vigsel och han och jag har haft massor med långa samtal om giftemål, våra barn etc... även med hans föräldrar. Så för mig var det inget tufft beslut. Han är visserligen inte speciellt aktiv i sin religion men mamma och bror är.

Vill du leva med honom och är 100% säker, så borde väl inte förlovning vara något problem?  

• Vassandra

Att bli tvingad till något p.g.a. någon annans religion är bara så fel. Det finns inga argument för tvång. Man tvingar inte den man älskar, oavsett anledning.

• camilla8787

Nej det gör man inte... och självklart så ska det inte vara ett MÅSTE. Men ni får ju diskutera fram och tillbaka om det verkligen är de ni vill. Och vill du inte så ska du inte heller göra det heller. För om det uppstår komplikationer nu pga religion så kan jag tänka mig att det kommer göra det senare också. Och då kanske det handlar om mer allvarliga saker.

Jag och min man har gått igenom de värsta situationerna som kan uppstå, gällande speciellt barnen och hur vi ska ha det om vi får en flicka. Och han är absolut med på att ge sig för min skull och mina värderingar. 

Vill han och du egentligen inte förlova er så ska ni inte göra det, om det kanske har med hans föräldrar att göra. Eller så är han kanske dålig på att uttrycka att han vill leva med dig? 
    En muslim ingår inte i äktenskap, med en svensk/icke muslim, om han verkligen inte vill leva med dig, ha barn med dig, etc.  

• camilla8787

Att helt plötsligt sluta ha sex för att man har bestämt sig för att bli religiös är dock lite oroväckande.... och ni måste diskutera hur han ser kvinnan, hennes roll i hemmet, barn, hans roll etc. Det är super viktigt!!!!! 
    Min man är absolut tvärt om, han tvättar, städar, lagar mat och man kan snarare säga att det är jag som "hjälper till" här hemma. Han är väldigt försvenskan, född i sverige, uppväxt i sverige. Föräldrarna har bott här 40 år och har till och med firat jul för att barnen ska känna sig delaktiga i samhället när dem var små.
    Så självklart handlar det om vilken familj han kommer ifrån och vad dem har för syn på äktenskap, i samband med religionen.  Och varningstecken är när föräldrarna har för mycket inflytande, då ska man reagera och fundera över relationen. 

• hejsvejjss

jag vill verkligen inte att det ska ta slut mellan oss. Men tycker det känns konstigt att han nämner förlovning efter att han helt plötsligt blivit aktiv troende på en månad. Han sa att han inte ville förlora mig men att enda sättet för honom att kunna följa sin tro och fortfarnde vara med mig är att vi förlovar oss. Det känns för mig knäppt att göra det när det känns som om vi gör det bara för att kunna fortsätta vårt förhållande som bara varit ett år.

Han menar inte att jag behöver dela hans tro, men det skulle såfall bli en muslimsk förlovning. och då blir det visst så ju.
    Jag förstår inte att man kan välja att följa sin tro så mycket att man avslutar sin kärlek.
    Jag bara hoppas att detta ska vara en fas och att han ändrar tillbaka sig till den kille jag känner. Han har tex spenderat flera dagar i mosken för ramadan. Det känns som min pojkvän gått och blivit en helt annan människa. Men han har varit världens gulligaste

• camilla8787

Varför en muslimsk förlovning och vad innebär det? Fest...? För imam har man väl inte vid "bara" förlovningen? 

• camilla8787

Om du känner att han förändras så ska du inte fortsätta tycker jag... vad får honom att ändra sig helt plötsligt? Det måste vara något annat än att han bara vill vara troende muslim? Föräldrarna som pratat med honom? Hur gammal är han? 

• hejsvejjss

Han är 26 år gammal och inte alls verkat bry sig om sin tro tidigare men nu helt plötsligt ska han sluta med allt, att han ska sluta med att röka och dricka är väll sin sak det är väll bara bra, men att man gör det för en sån anledning och att han inte ens kan vara i ett förhållande där man sen kanske utveklar det tills förlovning. Så jag tror det har mycket att göra med att hans lilla kusin dog. vad tror du om det?

Visst det blir kanske en vanlig förlovningsfest, men vad händer efter? Har du konverterat?

• Amizah

En muslimsk förlovning betyder att Imamen välsignar er. För troende i praktiserande muslimer är det väldigt viktigt att få den välsignelsen. Mycket möjligt att hans kusins död har " öppnat " hans ögon, att han vill göra rätt enligt Islam innan han dör. Har han bott här länge? Att han spenderat många dagar i moskén är en del av ramadan o som de oftas gör under de tio sista dagarna av ramadan. Men det e bra om ni diskuterar igenom allt så att ni e överense.

Svar på tråden min muslimska pojkvän har valt att bli aktivt troende? måste vårt förhållande verkligen ta slut om vi inte förlovar oss?