• Sephora

Bibliotekarieutbildning på distans

Funderar på att läsa till bibliotekarie på distans... och undrar om det är någon här som har läst eller läser utbildningen och vill dela med sig av sina tankar och erfaranheter angående denna?

• Svar på tråden Bibliotekarieutbildning på distans
  • jaghopparhögt

Om du gör det för att du vill arbeta som bibliotekarie för att försörja dig i framtiden så bör du tänka om. Du möter inte en rolig arbetsmarknad när du är klar. Har du dessutom familj och inte kan flytta var som helst så bör du tänka om ytterliggare en gång.

• sirisdotter
    jaghopparhögt skrev 2011-09-01 02:30:18 följande:
    Om du gör det för att du vill arbeta som bibliotekarie för att försörja dig i framtiden så bör du tänka om. Du möter inte en rolig arbetsmarknad när du är klar. Har du dessutom familj och inte kan flytta var som helst så bör du tänka om ytterliggare en gång.
    Jaså,  är det fortfarande så?   Under ett antal år påstods att när alla 40-talister går i pension kommer det att bli tjänster.   Verklighete är att  kommunerna är trängda ekonomiskt,   och den allmänna meningen är att skattemedel främst ska satsas på Vård Skola Omsorg.   MÅNGA   biblioteksfilialer har lagts ner  under de senaste 30  åren.

Är man envis,  duktig (och har stöd hemma med vabbande osv?)    kan man kanske bli bibliotekschef före pensionen.   Om man vill fightas med politikerna om budgeten varje år.    Alla tänker inte på att det är en del av yrket.
  • superasstess

Jag läser den på distans via Linneuniversitetet, kommer vara med i Höstens kurs katalog :P

Jag tycker det går utmärkt att studera via distans, dock kan vissa böcker vara tunga och jobbiga att läsa men med rätt stöd från lärare och kurs kamrater överbyggs de flesta hinder. Vi har två - tre fysiska träffar per termin och de är mellan två - tre dagar i sträck. Väldigt intensivt, men mycket motiverande.

Hälsningar Terese 

• jaghopparhögt
    sirisdotter skrev 2011-09-01 11:01:35 följande:
    Jaså,  är det fortfarande så?   Under ett antal år påstods att när alla 40-talister går i pension kommer det att bli tjänster.   Verklighete är att  kommunerna är trängda ekonomiskt,   och den allmänna meningen är att skattemedel främst ska satsas på Vård Skola Omsorg.   MÅNGA   biblioteksfilialer har lagts ner  under de senaste 30  åren.

Är man envis,  duktig (och har stöd hemma med vabbande osv?)    kan man kanske bli bibliotekschef före pensionen.   Om man vill fightas med politikerna om budgeten varje år.    Alla tänker inte på att det är en del av yrket.
    Att vi får fler lediga jobb när 40-talisterna går i pension är ju bara en stor myt. Det där pratar har jag hört om alla branscher under hela mitt liv men inget man har märkt av. Snarare är det väl så att arbetsgivarna tar bort de tjänster som 40-talisterna hade när de går i pension.
    Det kommer ju bara bli sämre och sämre för biblioteken, de har ju för mycket konkurrens från andra informationskällor idag som billiga pocketböcker och framför allt Internet.
    Det som bibliotekarierna har som kunskap börjar ju bli allmänbildning.
  • sirisdotter
    jaghopparhögt skrev 2011-09-01 14:39:12 följande:
    Att vi får fler lediga jobb när 40-talisterna går i pension är ju bara en stor myt. Det där pratar har jag hört om alla branscher under hela mitt liv men inget man har märkt av. Snarare är det väl så att arbetsgivarna tar bort de tjänster som 40-talisterna hade när de går i pension.
    Det kommer ju bara bli sämre och sämre för biblioteken, de har ju för mycket konkurrens från andra informationskällor idag som billiga pocketböcker och framför allt Internet.
    Det som bibliotekarierna har som kunskap börjar ju bli allmänbildning.
    Jo,  det ligger mycket i det du skriver.   De travar av bliderböcker en del barnfamiljer brukar låna hem går nog inte så lätt att ersätta med pocket,  dock.   Eller bokprat i skolorna?
Svar på tråden Bibliotekarieutbildning på distans